Reklama

Reklama

Oliver Stone: Neznámé dějiny Spojených států

(seriál)
  • Česko Americké století očima Olivera Stonea (více)
Ukázka z filmu 1
USA, (2012–2013), 9 h 40 min (Minutáž: 58 min)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Jako režisér a producent zůstal Oliver Stone věrný své pověsti kontroverzního tvůrce i ve střihovém dokumentu, který se v deseti hodinových dílech věnuje některým aspektům moderní historie USA. Spolu s britským scenáristou Mattem Grahamem a americkým historikem Peterem J. Kuznickem nabízí publiku kritický pohled na USA jako velmoc sledující napříč nejrůznějšími dějinnými situacemi – od 2. světové války po současnost – vlastní dobyvačné a ziskuchtivé cíle. Ze seriálu uvádíme třetí díl, věnovaný atomové bombě, a desátý díl, zabývající se přístupem prezidentů Bushe a Obamy k válce proti terorismu. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (8)

Ukázka z filmu 1

Recenze (138)

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

Americký režisér Oliver Stone, rozhodně nezastírám, že patří mezi mé největší oblíbence, již velmi dlouho sleduji nejen jeho tvorbu, alei samozřejmě i právě ty životní postoje, všeobecně dobře známý i coby dokumentarista si tímto seriálem očividně splnil svůj velký sen, když natočil velmi zajímavý a hodnotný pohled na novodobé americké, a tak logicky i světové, dějiny, jímž ani tak nechce otevírat civilizovanému světu oči, jako spíš poskytnout nepříliš známé informace, obzvlášť pokud jste Američan, a donutit diváka se alespoň čas od času zamyslet, ty jeho motivace, když hovoří o odkazu vlastním dětem, mu jednoduše věřím, opravdu ho není třeba vnímat jako demagoga či bláznivého agitátora !! Už i z těch diskuzí, které Stone absolvoval v rámci představování svého dílka, se zdá jasně patrné, že se v žádném případě netváří jako historik či znalec všehomíra, a tak zákonitě i v tomto duchu tedy zpracoval právě tuto sérii, protože Oliver Stone: Neznámé dějiny Spojených států jako přinejmenším pozoruhodný počin, který s ohledem na spolutvůrce v čele s uznávaným odborníkem Peterem Kuznickem důvěryhodným způsobem zpochybňuje či vyvrací historická fakta, potažmo i historii samotnou, která vždy byla šikovně upravována a zohýbána mocnými, či chcete-li vítězi, což zazní i v jedné z úvodních pasáží, kdy je citován Napoleon Bonaparte.. Můžete zcela oprávněně Stoneovi vyčítat v jistém ohledu krátkou stopáž, kdy se jednomu tématu věnuje pouhých šedesát minut, což logicky vede k zploštění či zjednodušení, ona i ta forma se zdá být až zbytečně polopatistickou až banální, nicméně právě tato charakteristika jednoznačně zrcadlí cílovou diváckou skupinu, protože skutečně inteligentní člověk s dostatečným rozhledem samozřejmě tuší, co bude obsahem té které epizody.. Na druhou stranu velmi vhodně koncepčně vystavěný The Untold History of the United States Stone obdařil natolik poutavým a řemeslně zdařilým vizuálem, že jednoduše divákovi nedává ani možnost nezaujmout, byť tedy ten skvostný hudební motiv Craiga Armstronga chvílemi může působit až příliš přepjatě, nicméně koňská dávka patosu prostě ani u Olivera Stonea jeho politickému i názorovému smýšlení navzdory nemůže chybět, stále je to jen Američan.. Poněkud mě zaráží skutečnost, tedy pouze v jistých ohledech, že je Stone paradoxně, podotýkám nejen ve Státech, naprosto povrchně vnímán jako ortodoxní zuřivý levičák a zároveň i zhýčkaný naiva a pokrytec, přičemž ta zásadní otázka, proč by vlastně nemohl syn burzovního makléře a v prvé řadě velký filmař, tedy umělec a intelektuál, střílet do vlastních řad, kritizovat politiku vlastní země, velké a svaté Ameriky, největšího světového agresora, poukazovat na ni i její zločiny či přehmaty, když nakonec právě tato kritika náleží právě takovým lidem, k jakým patří i on, nehledě na právo svobody slova, zvláště u člověka odvádějícího své zemi nemalé daně.. Nemusíte se Stoneovými názory souhlasit, nemusíte se s nimi ztotožňovat, chcete-li však vést argumentačně schopnou diskuzi, musíte mu alespoň chvíli naslouchat, protože tohle se skutečně ani nedá nenazvat naprosto legitimní názorovou výpovědí slušného a inteligentního člověka a především velkého filmaře.. Proto si nakonec nemohu odpustit jinou výtku, tentokrát možná poněkud nečekaně do řad tuzemských novinářů, hýkající oslů neschopných ve své omezenosti, na rozdíl od Stonea s tou jeho vizí multipolárního světa, přijmout názor druhého člověka bez nějakých nepodložených, urážlivých a napůl lživě vykonstruovaných výkřiků, s jakými se třeba prezentovala dokonce i jedna z nejznámějších, ne-li vůbec nejznámější, českých filmových kritiček Mirka Spáčilová, která se v mých očích těmi svými glosami v reakci na Stoneovo loňské ocenění na festivalu ve Varech nesmírně shodila a ztrapnila.. Ačkoliv co by také jeden v tuzemsku čekal, že ?? Zvláště od ženy, která svého času do nebe vychvalovala zhovadilé normalizační kusy, aby s novým kabátkem o několik desítek let později na člověka smýšlejícího jako kdysi ona nestydatě a pokrytecky plivala.. Možná právě takovým lidem, kteří tiše doufají ve špatnou paměť ostatních, je Oliver Stone a jemu podobní nejvíc na obtíž.. () (méně) (více)

Schuldiner 

všechny recenze uživatele

Spousty věcí mě nepřekvapují, nicméně mi dotvářejí obrázek a dodávají spousty často nenápadných spojitostí, které mi chyběly. Každý, kdo jakkoliv podporuje tenhle fašistický režim, trvající už 70 let, by měl být postaven před soud za napomáhání a podporu válečných zločinů. Včetně naší vlády a našich vlád minulých. Včetně Havla a dalších..posmrtně a dodatečně, aby NEZŮSTALI v paměti jako ti, kteří chtěli lásku, mír a dobro, když ve skutečnosti otevřeně podporovali americký fašismus, americkou válku, bombardování a vraždění, ať už to bylo kdekoliv. Je hezké, jak řeší svět válečné zločince, jak jsou vykreslováni a jak ti NEJHORŠÍ zůstávají čistými a neposkvrněnými. Zkrátka někteří mohou dělat COKOLIV a jiní jsou za to samé trestání smrtí. Bushové, Hitler, Stalin, Mandela, Arafat, Mussolini, Obama, Husajn, Nixon, Truman, Mao, Napoleon, Reagan, Lyndon Johnson, Clinton, Blair, Miloševič ... je jich stovky...tisíce v lidských dějinách, a není mezi nimi rozdíl, když vezmeme v potaz lidskost, morálku a vinu na smrti tisíců nevinných (u některých i miliónů), ale někdo z nich je označen za vraha a jiný dokonce za mírotvůrce, či ´´jen´´ za dobyvatele. Někteří mají dokonce Nobelovku za mír!!!!!! Každopádně jsou to váleční zločinci nebo ´´jen´´ vrazi tisíců nevinných a měli za to být popraveni! Nevim jestli to světu někdy dojde, ale nejspíš ne, takže proboha úplně zapomeňte na slovo SPRAVEDLNOST, protože ta neexistuje a nikdy existovat nebude, je to jen prázdný pojem. Lidstvo je totiž hluboce pokrytecká a ignorantská rasa a každá válka je tudíž úplně přirozená a pochopitelná. Dokud to lidi budou tolerovat nemá význam se bát nebo rozčilovat, protože dokud se to bude tolerovat, nic se nezmění. Někdy mi přijde, a je to tedy docela srandovní, že u některých těchhle politických vůdců stačí, aby po vší té špíně, válkách a vraždách, udělali nějaký ten ´´správný krok´´, zaujali ´´správný´´ postoj a svět tak nějak podivně zapomene na jejich zločiny a bere je jako lidi, kteří vlastně udělali pro lidstvo nebo pro svou zemi dobrou službu... No, je to vážně sranda, jak jsou lidi slepí a někdy až debilní... a jak jim chybí paměť a schopnost se zamyslet na souvislostmi. --- 7.října 2015 - Tak dnes jsem dosledoval poslední díl téhle historické podívané a neodpustím si pár komentářů a citací právě z onoho posledního dílu. Bush mladší po 11.září: "Každý národ a každá země se nyní musí rozhodnout. Buď jste s námi, nebo jste s teroristy." ..a další z jeho citlivých vyjádření: "Počínaje tímto dnem, kterýkoliv národ, jenž poskytne útočiště nebo podporu terorismu, bude Spojenými státy považován za nepřátelský režim." ...další z řady proslovů na téma válka proti terorismu (tentokrát na golfovém hřišti): "Musíme zastavit teror. Vyzývám všechny národy světa, aby udělaly vše, co je v jejich silách, aby zastavily tyto teroristické zabijáky. Děkuji vám. Nyní sledujte tento odpal." (..a odpaluje golfový míček) ...a malé Bushovo finále: "Mám pocit klidu s vědomím, že biblické napomenutí "Buď vůle tvá," je průvodce životem." Co dodat k tomuto přírodnímu útvaru. Snad jen, že podle mě je to jednoznačně komik, který má na svědomí asi nejvíc lidských životů v dějinách všech komiků. A dále tu máme řečnící Hillary Clinton, dámu, ženu, matku: "Dovolte mi jasně říci, že Spojené státy mohou, musí a budou vést v tomto novém století. Třetí světová válka, které se všichni tak obávali, nikdy nepřišla. A mnoho miliónů lidí se dostalo z chudoby a vůbec poprvé uplatnilo svá lidská práva. To jsou přínosy globální architektury prosazované v průběhu let americkými vůdci z obou politických stran." Hillary zná a ví, jak se věci mají.. A nakonec pan Obama, krátce poté, co obdržel Nobelovu cenu míru: "Věřím, že Spojené státy americké musí zůstat příkladem ostatním v dodržování pravidel vedení války. To činí rozdíl mezi námi a těmi, se kterými bojujeme." ..a ještě jeho krásný proslov poté, co se americké jednotky stáhly z Iráku v roce 2011, kdy je (a spolu s nimi i celý svět) při přivítání oblažil slovy: "..ale my za sebou zanecháváme svrchovaný, stabilní a soběstačný Irák. Na rozdíl od starých impérií my nečiníme tyto oběti pro získání území nebo zdrojů. Děláme to proto, že je to správné. Nikdy nezapomeňte na to, že jste částí nepřerušené linie hrdinů již přes dvě století. Jako vaši prarodiče a rodiče, kteří porazili fašismus a komunismus, jste nyní vy přivedli před spravedlnost ty, kteří nás napadli 11. září." No, ehm.. Abych to nějak zakončil, trošku si sám zaparafrázuji: "Ne, ne, ne, my vůbec neděláme to, co viděl celý svět, že děláme, ne, ne, to vůbec neděláme." () (méně) (více)

Reklama

campix 

všechny recenze uživatele

Oliver Stone je velice zajímavá režisérská postava, která dokáže zaujmout především kontroverzí, se kterou přistupuje k většinou velkým historickým osobnostem a událostem. Ke kterým zároveň přistupuje hodně po svém. Stejně tak tomu je i u Untold History of the United States, která jsou velice zajímavým exkurzem do dějin 20. století z pohledu USA. Tedy hodně z pohledu Olivera Stonea. Stone je sice levičák jako hovado, ale v některých otázkách se mu nedá upřít jistá pravda. Určitě nelze všechno brát naprosto vážně a většina dílů slouží spíše jako podmět k zamyšlení. Zároveň Stone ukazuje americké činy v trošku jiném (nutno říci hodně kritickém) světle. Lidem, které baví historie nebo mají rádi (větší) špetku kontroverze, rozhodně doporučuji. ()

VictorMartel 

všechny recenze uživatele

Režisérův závěrečný optimismus nesdílím. Vcelku ale jeho pohled nabízí velmi zralé zhodnocení, jehož audiovisuálními prameny podepřená argumentace obstojí před otevřeným publikem. Světovým antikomunismem velebená demokracie „made in USA“ má vedle těch Stonem zmíněných nebo aktuálních (migrační krize) i jiné vroubky: zatímco sovětům se mnohem silnější Car-bomba nevymkla, Yankeeové způsobili testem Castle Bravo v roce 1954 největší jadernou katastrofu od svržení bomb v Japonsku, od II. sv. v. do poloviny 70. let bylo až 16 tisíc občanů - včetně dětí, mentálně postižených a vězňů - podrobeno pokusům s fysiologickými důsledky radioaktivity (článek Count of Subjects in Radiation Experiments Is Raised to 16,000 publikovaný k 20. srpnu 1995 v The New York Times), dnes je komercionalisovaný vězeňský systém a spousta nevyřešených sociálních otázek, především ohledně rasové segregace indiánů a černochů (a kdo ví, jak bude probíhat konflikt s hispánským prvkem, který má v polovině tohoto století představovat největší skupinu obyvytel Spojených států; srv. Kateřina Březinová - El imaginario chicano, Praga, Karolinum 2014), desítky milionů občanů závisí na potravinových poukázkách… Domácí ostudu pak „řeší“ tím, že deklaratorními provokacemi tlačí Rusy do mohutného přezbrojování. Sniper Nicholas Irving poukazuje i na systematickou selekci psychicky narušených adeptů vojenské služby, kteří by u nás měli problém projít základním vzděláním, ale po několikaměsíčním cvičení jsou z nich v normální vyrovnané válce sice nepoužitelní, zato při okupacích užiteční sadističtí „hrdinové“ (vzácně odhalené mučení a znásilňování ve věznici v Abu Ghraib; k existenci tohoto typu náboru promluvil i Václav Cílek v pořadu Jak to vidí... 30. 4. 2015). A v roce 2002 nás knihou The War Against the Terror Masters, hlásící se ke staré myšlence nietzscheánského „kreativního ničení“, chtěl uhranout neokon Michael Ledeen (pozoruhodně prorocky k ní kdysi přispěl Schumpeter svojí představou o demisi kapitalismu a z Frankfurtské školy bývá připomínán především Marcuseho text Jednorozměrný člověk; tyto konotace uvádím proto, aby bylo zřetelnější, jaké antipody - nesocialistického antikapitalistu Nietzsche, jednoho z theoretických „opravářů“ kapitalismu Schumpetera, socialistického antikapitalistu Marcuse a kdovíkoho Ledeena - tato metafysicko-geopolitická strategie spojuje). Podle dostatečně komplexní výpočtové methodiky je sociální stát USA 2. největší na světě, britský pak 5., zatímco z hlediska efektivity řádově úspěšnější Švédsko zde zaujímá až 11. posici (zdrojem je analysa OECD, resp. fiskální odborník profesor Jaroslav Vostatek, jenž s touto statistickou presentací vystoupil na přednášce konané k 200. výročí narození Otto von Bismarck při Institutu Václava Klause; zveřejněno na Youtube; tento výpočet totiž zahrnuje i zfixlovanými methodikami nezahrnované různými kathegoriemi neblahého sociálního stavu garantované daňové úlevy, jimiž se vyznačují uvedené anglosaské koncepce; osobně si myslím, že nadto může také významný ukazatel představovat míra efektivity daných mandatorních opatření, protože uvolňuje-li stát nízké přímé sociální dávky, pak i kdyby nepomáhal nepřímo zmíněnou cestou, může mít in summa mnohem vyšší sociální náklady v závislosti na POČTU takto potřebných, jelikož je prostě z mnoha důvodů, především v důsledku extrémní ekonomické nerovnováhy, dysfunkční, což koresponduje s faktem prvenství anglosaských států na Indexu zdravotních a sociálních problémů, jehož záviděníhodnou úroveň představují naopak sever Evropy, Benelux a Japonsko [odpresentováno 4. 5. 2015 na ČT24 v pořadu Fokus Václava Moravce/Chudí versus bohatí]). Tolika rozporuplných podob nabyl již anglosaský kapitalismus, že nadšenecké důvěře v jeho vnitřní harmonický kurs se už snad nelze ani smát. Ať ho reflektujeme v klasické formě asketického kalvinismu, zrod z něhož mu krajně redukcionisticky a ovšemže osobně předpojatě přičítal Weber a jehož naivní metafysiku asi nejlépe jak přímo ve spojitosti s kalvinismem, tak s odkazy na Franklinovo selfmademanství vylíčila Ossowska ve své knize Měšťanská morálka (česky vydáno v překladu Svatavy Navrátilové Praha, Academia 2012), nebo s ohledem na jeho podporu klerofašistických diktatur, popř. skrze jeho současný stav, kdy je politika kapitálu internacionalizována a generuje spoustu nevyzpytatelných externalit environmentálních, sociálních či kulturních, takže zneklidňuje jak levicovou, tak pravicovou část ideologického spektra, - vždy se nám tento liberalistický sociálně inženýrský experiment vytrácí z rozumného dohledu odkud silou peněz rozhoduje o politice, kultuře, o všem, bez veškerého heilování. Zbrojí se jako dosud nikdy, zbrojí se všude a stále sofistikovaněji, přičemž každému musí být zřejmá prostá rovnice, jejímž základním východiskem je omezený prostor, že čím více je zbraní, tím jsou blíže (tedy ochutnáme vlastní výrobu). Pouze národ Yankeeů je pořád stejně triumfalisticky zahleděný a navzdory obezitě, školství a věrohodnosti jeho tolikrát demaskovaných representantů přesvědčený o své výjimečnosti a odpovědnosti za svět. () (méně) (více)

kinderman 

všechny recenze uživatele

Desetihodinová obžaloba drtivé většiny amerických vlád od konce druhé světové války po současnost má podobu detailně vyladěného střihového dokumentu, v němž každý záběr přesně zapadá do toku Stoneova komentáře, na správných místech zní ta správně vybraná hudba a předestřené scény z hollywoodských filmů často získávají netušený rozměr (víte, o čem je doopravdy Gladiátor nebo co se skrývá v podtextu Star Wars?). Stoneův nejoblíbenější záběr jsou padající bomby a v celém seriálu se autor neustále vrací k osobě ministra zemědělství a Rooseveltova viceprezidenta Henryho Wallaceho, jehož ekvivalent nachází až v Gorbačovovi. Ano, je to zaměřeno na amerického diváka, je to kritika z levicových pozic, místy připomínající listování normalizovanou učebnicí dějepisu, kterou ještě pamatuju, ale zápal pro věc a řemeslná úroveň se Stoneovi upřít nedá. Pro zdejší lidi pod třicet to může znamenat úplně nový úhel pohledu. Proč ne. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (13)

Související novinky

Oliver Stone hvězdou 48. MFF Karlovy Vary

Oliver Stone hvězdou 48. MFF Karlovy Vary

24.04.2013

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary ocení Křišťálovým globem za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii amerického scenáristu, režiséra a producenta, trojnásobného držitele Oscara… (více)

Reklama

Reklama