Reklama

Reklama

Český žurnál - Série 2 (2014) (série)


Dělníci bulváru (S02E01)

(epizoda)
  • angličtina Tabloid Workers (festivalový název)
Trailer

Obsahy(1)

Dokumentární film Víta Klusáka Dělníci bulváru proniká do světa českých celebrit a novinářů. Při práci sleduje především žurnalisty, kteří tyto celebrity vyrábějí i nesnášejí současně. Výsledkem je filmová reflexe, která záměrně není plakátovým odsudkem mediálního světa pomluv, intrik, nevěr a nemocí slavných, ale pozorovatelskou sondou tragikomického fenoménu, který jako jeden z posledních veřejně sdílených zájmů propojuje českou společnost napříč. „Píšu jen to, co moje čtenáře zajímá. A lidi chtěj jen to, co je zabalený mezi kozy a fotbal. Jsem dělník bulváru a jsem jeden z nejlepších," říká Pavel Novotný, šéfredaktor druhého nejčtenějšího bulvárního serveru v Čechách a jeden z protagonistů Klusákova dokumentu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (5)

Trailer

Recenze (301)

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Přesnější název by byl Dělník bulváru. Tak se ve své nejotevřenější zpovědi sám nazve hlavní exemplář dokumentu, amorální mediální bestie Pavel Novotný. Věřím, že pouze jeho portrét by na hodinový dokument bohatě vystačil. Zosobňuje bezzásadovost bulváru jako takového a zároveň boří mýtus, že pikantní novinky ze světa pseudocelebrit píše stádo imbecilů. Novotný vystupuje jako člověk se srovnanými myšlenkami, vyzrálou schopností sebereflexe a krajně, krajně pragmatickým životním postojem. Přímá konfrontace jeho rezignace na nápravu společnosti (aneb proč dávat stádu vybranou stravu, když jí stačí vlastní mrva) a odolávajícího idealismu očividně zaraženého Klusáka patří k nejmrazivějším momentům deziluzivně vyznívajícího dokumentu. V celku jsou však Dělníci méně draví a konfrontační než dřívější Klusákovy filmy, což mohlo být dáno také neochotou lidí od bulváru nechat objektivy fotoaparátů a kamer mířit na ně samé. Také proto je škoda, že Klusák namísto rozšiřování záběru filmu víc nevytěžil Novotného bezuzdné sebeobnažování. Kauza Bartošová, která vznik tohoto dílu Českého žurnálu údajně iniciovala a kterou film taky začíná, není později více zmiňována a podobně nahodile (resp. podle klíče „kam byl štáb vpuštěn“) působí výběr minireportáží z různých medializovaných událostí, na nichž Novotný přítomen není (a které mne nejvíce pobavily schopností kameramana zachytit detail, který o přítomných zpravidla vypověděl více než všechny zaznamenané bláboly pro média). Na ucelenější obrázek o „české mediální spodině“, natož o jejím významu pro národní sebeidentifikaci to každopádně nestačí. Hlavně pro nečtenáře bulváru, což bude, domnívám se, většina diváků, by na každý pád mohlo jít o velmi objevné dílo, které je velmi dobře rytmizované znervózňujícím hudebním doprovodem a interpunkčními záběry (třeba na šik vrnících vibrátorů), takže dovede bez problému udržet pozornost i pokud je vám jeho téma naprosto lhostejné (což by být nemělo). 75% ()

Radko 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ušmudľané. Podobne ako trhy plné predražených zbytočností, prepálených cigánskych a bum tac-tac "zábavných" kapiel. Na tej istej vlne, len s rádovo drahšími kulisami, sa vezie prostredie, z ktorého čerpajú obrázkové denníky a weby s nápismi plnými veľkých písmen, výkričníkov a otáznikov. Rovnako narýchlo je pozliepaný i film. Bulvár sledujem často. O jeho vzniku dokument vypovedá chabo a útržkovito.Treba odhodiť mravné zábrany a usilovať sa zaujať čo najviac ľudí. Objavné. Tiež som sa dozvedel o cenníku: Jedna minúta v TV= fajka. Súlož = platidlo v mene vylepšenia mediálneho obrazu. Fakt novinka! Ďalej bol ukázaný novinár pohltený zarábaním. Zisk zvyšuje bombasticky podanými mediálnymi bombami. Základ je ničoho sa neštítiť. Manželstvo novinára škrípe. Je nesené na vlne ignorancie potomka (vulgarizmy a zážitky zo šoubiznisu vyslovované otcom pred dcérou), ohrdnutej ženy a napätej atmosféry domova. Sestra opisuje zmenu charakteru brata po jeho nástupe do bulváru. Do toho zábery novinárky, akoby práve po elektrošokovej terapii. Žiadna sláva. Nejde o zážitok, stojaci za repete. Pretože na jeho opakované pozretie nie je dôvod. Skôr mám pocit, že žurnalista si spravil reklamu na bulvárny server. Pozn. Extra.cz po pozretí filmu navštívené. Čiže: reklamný cieľ splnený, divácke očakávania minimálne. Tak na 35%. ()

Reklama

Isherwood 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nápad a odvaha jít do takového tématu je chvályhodná, že dokument vlastně ve finále nic neřekne, zamrzí. Klusák se snažil, Novotný je chytrý, Štiplová mimo a zbytek branže až příliš mlčenlivý. Plusové body sbírá dokument tím, že se k němu vyjádřil pravděpodobně každý, kdo se na sociálních sítích pohybuje, a v mnohém ukazuje, jak lidi (ne)umí vnímat věci z více perspektiv, či alespoň trošku většího odstupu. Takže vlastně dobrý. 3 a ½. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Přiznávám, že mi kdysi charakteristický styl Klusáka a Remundy přišel novátorský a provokativní v tom správném slova smyslu. Jak stárnu, tak mě ale jejich výstupy baví míň a míň - hlavně proto, že jsou povrchnější a bulvárnější (a nezáleží přitom na faktu, jestli točí o bulváru jako v tomto případě, nebo ne). Jejich snaha je vlastně vytvořit narativ, tzn. převést cokoli na příběh, ať už je to žádoucí nebo ne (v případě Dělníků tenhle narativ vlastně završuje výstup Štiplové, které začne po nějaké době kamera a s ní související pozornost pozorovatele vadit a následně odkrytí neupřímnosti manželky Novotného, kterou "přece bulvár nezajímá", ačkoli ho po nocích sleduje). Skutečnou hloubku ponoru nebo třeba jen novou informaci, ale dokument nenabízí - divák si jen potvrdí svůj dojem, že lidi z bulváru jsou paraziti a ku*vy (v případě Pavla Novotného dokonce nepříjemně inteligentní ku*vy), ale to je tak všechno. A mezitím jako výplň nemotivovaná dramatická hudba v pozadí stejně nemotivovaných záběrů na suši a vibrátory. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Znechutilo mě, jak si Pavel Novotný se svojí průrazností buldozeru a jemným taktem vepře dokázal urvat pro sebe celý dokument. Režisér neměl sílu mu oponovat a natočil jeho narcistní výpověď bez nějakých větších výhrad. Zajímavý vhled do fungování vymyšleného bulvárního hnusohledu, který snad aspoň přemýšlivější diváky přesvědčí, že číst tyhle blitky a věřit jim, je stejné, jako olizovat pisoáry na Hlavním nádraží. Nebudu Novotnému upírat inteligenci, tah na branku a přesné zacílení. Jako osoba s cirkusáckým vkusem, přízemním rozhledem a totálně ujetá na nepravdivém přesvědčení o vlastní důležitosti to vše dává do služeb lži, pitvornosti a trapnosti. On je fakt člověk, před kterým si uplivnout, by byla škoda slin. Prd, i kdyby se tvářil jak chce sofistikovaně, bude vždycky jen smrdět. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (2)

  • Díky reakci svého okolí se rozhodla Kateřina Kristelová na sociální síti Facebook komentovat scénu s Pavlem Novotným. Zkráceně se vyjádřila v tom smyslu, že o kameře samozřejmě dobře věděla, k odvysílání svých záběrů dala svolení a že šlo jenom o hru, která jí živí, ale není ji možné brát vážně. (Olík)

Reklama

Reklama