Režie:
Ridley ScottKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Jed KurzelHrají:
Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, Jussie Smollett, Callie Hernandez, Amy Seimetz (více)VOD (6)
Obsahy(1)
Snímkem Vetřelec: Covenant se režisér Ridley Scott vrací do vesmíru, který sám stvořil ve Vetřelci, prvním filmu věnovaném nejstrašnějšímu mimozemskému monstru filmové historie. V nejnovější a ještě děsivější kapitole se připravuje posádka vesmírné lodi Covenant kolonizovat vzdálenou planetu na druhé straně galaxie. Nový svět, který nečekaně objeví, se jim z počátku zdá být dosud nezmapovaným idylickým rájem. Ve skutečnosti je to ale temný a brutální svět, jehož hrůzy si nikdo z členů posádky nedokázal představit ani v těch nejhorších představách. Když se tito vesmírní poutníci ocitnou tváří v tvář smrtícímu monstru, nezbývá jim nic jiného než se aspoň pokusit o zoufalý únik z tohoto zdánlivého ráje proměněného ve skutečné peklo. (Cinemart)
(více)Videa (16)
Recenze (1 630)
Představuji si, že kdyby se banda kamarádů v libovolném sociálně-lubrikujícím prostředí bavila o tom, jak by mohl pokračovat Prometheus, tak by jim v hlavách probleskovalo to, jak ve výsledku vypadá Covenant. Některé vize jsou ostré a super, spousta detailů a funkčních věcí je v mlze a postavy jenom jako loutky chodí od jedné cool scény k druhé. A Fassbender oplodní, co mu pod ruku přijde. Ale jako kdyby to vůbec nepřišlo do kontaktu s profesionálními filmaři, kterým někdo platí za to, aby vyrobili nejlepší možný výsledek. -"Don't let the bed bugs bite." ()
Scott nemá příliš v lásce ostatní filmy z této série, tudíž zřejmě ani fanoušky, a Vetřelec: Covenant navazuje obsahově i náladově spíše na Promethea, který mrštné xenomorfy viděl jen z rychlíku. Tady do něj sice po slušně vystupňovaném začátku naskáčou v hojnějším počtu, ale v téhle jízdě není moc času na nějaký strach z neznáma. Černí slizouni se po vzoru slasherových vrahů náhodně teleportují, aby na někoho vybafli ve sprše či u studánky, ohodili krví nejbližší stěnu a vyklidili scénu pro pseudofilozofické forbíny androida Davida (jehož velmi snaživě hraje Michael Fassbender). Kdo tady komu dělá Boha a jaké literární klasiky zrovna citovat, to zkrátka Scotta tankuje víc než plíživý horor. Naštěstí neplní sny jen sobě, ale i fanynkám Fassbendera, který konečně prožije na stříbrném plátně romanci s vhodným partnerem – se sebou samým. Ano, polibky zde nerozdávají jen vetřelčí hlavičky, ale i homoroboti, účastnící se tak neoficiální soutěže o největší mimózní moment filmu. Konkurencí jim jsou trénovaní astronauti, kteří však spíš trénují na jejich první Jackass video, a panáčkující vetřelčátka. ()
Kde začít. Prometheus byl ambiciózním pokusem přinést do série filozofický přesah a zašel tak daleko, až potlačil téměř všechny klíčové body původní série. Covenant chce být přístupnější a je svým stylem rozkročený někde mezi. Což je i není výhoda. Ano, Prometheus byl jinde, ale ve svém stylu konzistentní. Covenant naproti tomu těká a pravé hororové inferno, které patří mezi to nejintenzivnější v rámci série, se přepíná do částí, kdy postavy dumají nad smyslem bytí, zatímco do toho hrají na flétnu. Díky tomu jsem nyní, hodinu pro projekci, na vážkách, jak moc se mi vlastně Covenant líbil a kam bych ho kvalitativně mezi jednotlivé díly zařadil. Potvrdil jsem si každopádně to, že jako fanouška vesmírných hororů mě nejvíc baví, když se film přesune do chodeb vesmírných lodí a ubikací, kde mi přijde, že je Vetřelec nejvíc doma. Body navíc za to, že samotný zrod monstra (konečně dostaneme pořádnou odpověď) dává docela smysl, film má velmi slušné tempo a postavy se tentokrát (v rámci možností) chovají, když už ne logicky, alespoň lidsky. Nemluvě o na žánr dobrých hereckých výkonech. Těším se určitě na trojku, která by se, vzhledem k vývoji, opět mohla o něco víc přiblížit klasice z roku 1979. A jakkoli je v prequelech hodně dobrého, stejně se neumím zbavit pocitu, že pro vetřelčí sérii budou znamenat to samé, co epizody I-III pro Star Wars: půjde o zajímavou výplň, která přináší hodně podstatných informací a pamětihodných scén, ale vždy to bude tak trochu "nutné zlo", aby mohla série vydělat na prázdných místech. I když možná vyznívám hodně kriticky, je moje hodnocení někde na slušných 70%. Jsem upřímně zvědavý, jaký dojem na mě udělá druhá projekce. ()
Ryzí průměr, který k vyššímu hodnocení přiměje snad jen nostalgie (můj případ). Postavy jsou mizerné, Scott nedokázal polidštit a přiblížit ani jednu jedinou a nejvíc lidsky a emočně se projeví snad jen suchý kalkulující robot. Divák k postavám do konce filmu (do jejich smrti) nepronikne, natož aby si k nim našel vztah. Celá posádka působí dojmem irelevantního stáda dobytka, který se stejně porazí, tak proč se zabývat takovou blbostí a alespoň náznakem ji představit. Člověk tedy nemá tušení, kdo právě zařval, protože hystericky řvané jméno slyší poprvé a držku od začátku filmu nezaznamenal. Následná vybíjená je pak díky tomu jen audiovizuálním gore zážitkem, rozhodně ne nic hlubšího, co by se dalo snad vzdáleně prožívat. Příběh, který posunul ještě průměrnější Prometheus se zde doslova zabil během deseti vteřin v jednom flashbacku, čímž dal Ridley jasně najevo, že nějakou důmyslnou zápletku a bližší pohled na Space Joyckeye má u prdele a bude uspokojen tradiční vyvražďovačkou jak přes kopírák. Divákovi tedy muselo postačit již dávno překonané krvavé líhnutí se vším všudy a až trapně recyklované souboje o to, kdo koho vypustí do vesmíru první. S nějakou kontinuitou a logikou žánru se zde taky nikdo neobtěžoval. Vetřelci se ve všech předešlých dílech líhli minimálně po desítkách hodinách, tady za pár minut, v dřívějších dílech rostli podobnou dobu, tady během pár vteřin od vylezení z hrudníku doslova před očima. Pokud k samotnému Vetřelci nemá už co říct ani tvůrce série Scott a předvede průměrnou prefabrikovanou šestku bez nápadu se "šokujícím" koncem, který se nedá neodhadnout půl hodiny dopředu, přenechal bych sérii Cameronovi, který dvojkou udělal filmový kult z jednoho nadprůměrného sci-fi, nebo to už definitivně zabalil. Alien už patrně vyčpěl a pomalu mu vysychá i ta kyselina, takže sice kousne a umí šplhat, ale to umí i opice. Na druhou stranu je tohle snad jediná vážná a krvavá sci-fi série pro dospělé, a to je nutno ocenit v dnešní době nekonečných dementních sci-fi dystopií pro děti. Potenciální pokračování by mohlo mít koule, chce to ale schopného scénáristu, ne řemeslného plagiáta již stokrát viděného. 65 % ()
Film s vetřelcem v názvu, kde jsou vetřelci tak nějak navíc. Jedinná opravdu dobrá část je, kdy se vylíhne první nedomrdlý alien a útočí na ženský ve výsadkovym modulu. Jinak je to docela nuda a Fassbender tam hraje sám se sebou na flétnu a líbá se. Posádka je složená z debilů a snad jediná normální osoba je hlavní hrdinka. Postavy se opravdu chovají velice hloupě ale vrchoil byl, když Billy Cudrup věří zjevně zmagořelému Fassbenderovi, že se mu nic nestane a čumí do vajíčka s facehuggerem. Konec byl fajn, ale spíš jsem se u toho vařil, než bavil. 50% ()
Galerie (117)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (45)
- Ve filmu používá posádka zastaralé zbraně z konce 20. století, konkrétně M4/AR15 keymod a Steyr AUG RIS. (SsgtJira)
- Film je věnován Julii Payne, která v 64 letech zemřela na rakovinu. Payne vedla společnost Scott Free režiséra Ridleyho Scotta. (Majklkm)
- Ridley Scott se vyhýbal sledování Vetřelce³ (1992) plných deset let po jeho premiéře. Když jej konečně viděl, vůbec se mu nelíbil. Později tedy sám s přišel s myšlenkou na pokračování/prequel, trvalo ovšem mnoho nástřelů a přepisů, než došlo k jeho realizaci. (griph)
Reklama