Režie:
Tobias LindholmScénář:
Tobias LindholmKamera:
Magnus Nordenhof JønckHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Pilou Asbæk, Søren Malling, Dar Salim, Roland Møller, Gary Skjoldmose Porter, Amalie Ihle Alstrup, Linda Laursen, Jacob Lentz, Ole Dupont, Lise Nørskov (více)Obsahy(1)
Realisticky vyprávěný příběh mužské posádky nákladní lodi, kterou přepadnou somálští piráti v Indickém oceánu. Životy jednotlivých členů posádky se náhle ocitají v rukách Somálců a stávají se jen předmětem nelítostného vyjednávání pirátů s vládou, sídlící v Kodani. Snímek se vyznačuje dokumentaristickou estetikou a klaustrofobně budovanou atmosférou strachu a zvyšujícího se napětí. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (164)
Paul Greengrass je u Kapitána Phillipse hodně autentický, ale pořád je ten vliv Hollywoodu strašně znát. Únos je totiž v rámci autenticity o něčem úplně jiném a to především díky skandinávskému přístupu k vážným tématům. Film vlastně nijak nebuduje atmosféru ani děj. Vše nastaví v prvních minutách a pak už jenom počítá dny, kdy je velká rybářská loď unesena somálskými piráty a Vy jakožto nezávislý pozorovatel sledujete dění jak na lodi, tak u kulatého stolu, kde majitelé firmy bádají, kolik by jim mohli dát peněz, aby rybáře propustili zpět k rodinám. A nevím, co pro mě bylo horší. Nervy jsem měl z obojího. Ve výsledku jsem hodně dumal, proč nedát pět hvězd, a nakonec možná proto, že filmu chybí trošku víc emocí. Vše je hrozně chladné, včetně samotných podnikatelů a především samotného závěru. Film ale věcně ukazuje rozdíly mezi oligarchy a námi, běžnými smrtelníky. A pak ať mi někdo vysvětluje, že je na tomto světě něco správně… ()
Kapringen vs. Captain Phillips. Dva filmy se stejným námětem, přesto naprosto rozličným způsobem vyprávění. Jestli že je Captain Phillips brán jako hollywoodská výpověď na téma "Únos lodi somálskými piráty", tak Kapringen zdatně ukazuje spíše tu dokumentaristickou část bez veškerého patosu a pochopitelnou uvěřitelností - nadutí šéfové velké korporace, zoufalost rukojmích a to se daří maximálně. Škoda toho zdlouhavého začátku. ()
Únos vypráví příběh unesené nákladní lodi ze dvou úhlů pohledu - zajmuté posádky a ředitele firmy, které loď patří. A kupodivu je to právě ta ředitelova část, která mi přišla zajímavější, protože je neokoukaná a nabízí jiný pohled na věc. Film se snaží být autentický, ale to drama se tam jaksi nestupňuje a ke konci vychází trochu do prázdna. Když to porovnám s emocionálním kolotočem, které nám na konci Kapitána Phillipse předvedl Tom Hans, tak tenhle film mě prostě nechal chladnou. Myslím, že zajímavější by byl film natočený podle téhle skutečné události: posádku (nebělošskou) plující pod vlajkou Emirátů na 33 měsíců (!) zajmula parta tupých somálských kovbojů. Společnost s únosci jakkoli odmítla vyjednávat, tak si to piráti pěkně vybili na posádce (bičování, psychický teror atd.). Po skoro třech letech pak byla posádka osvobozena díky malé organizaci na podporu únesených. To by panečku bylo drama, ze kterého by šel mráz po zádech. ()
Strhující procedurální drama, seversky odtažitá a nezaujatá filmová rekonstrukce únosu dánské nákladní lodě somálskými piráty. Narozdíl od neméně skvělého a strhujícího Kapitána Phillipse je to drama deheroizované a civilněji exponované. Tobias Lindholm je Pan Filmař! ()
Porovnání "Únosu" s novým projektem Toma Hankse "Kapitán Phillips" dává názorný doklad rozdílnosti přístupů mezi americkou a dánskou produkcí, a to nejen v úrovni kinematografie, ale také televizní seriálové tvorby. Americký zábavní průmysl se v prvé řadě zaměřuje na příběhy, které mají potenciál pro zpracování do efektní podívané, která bude divákům konstantně nabízet okamžitě se aktivizující podněty. Dánové se naopak soustředí na průběžné budování dramatu, kde využívají divácké vědomí kontextu sekvencí a efektnost stupňují prostřednictvím trvání oněch sekvencí. Reálné drama posádky nákladní lodi unesené piráty, které trvalo přes čtyři měsíce je přesně ideálním materiálem pro popsaný způsob vyprávění a dramaturgie. Někdo by řekl, že se většinu filmu nic neděje, ale právě trvání patové situace je zásadním elementem tohoto vyprávění, kterým si film pečlivě připravuje půdu, aby mohl diváky ve finále naprosto zdecimovat. ()
Galerie (13)
Zajímavosti (5)
- Vo filme možno počuť okrem dánskeho aj anglický, švédsky, somálsky či japonský jazyk. (MikaelSVK)
- Piráty ve filmu ztvárnili neherci najatí v Keni. (Terva)
- Ve filmu je i reálná komunikace. Ředitel Ludvigsen (Søren Malling) a kuchař Mikkele (Pilou Asbæk) telefonují skutečně mezi Dánskem a Somálskem. (Terva)
Reklama