Reklama

Reklama

Cyril a Metoděj - Apoštolové Slovanů

(seriál)
  • Slovensko Cyril a Metod - Apoštoli Slovanov
TV spot 3
Česko / Slovensko / Srbsko / Slovinsko / Rusko, 2013, 3 h 31 min (Minutáž: 52–53 min)

Režie:

Petr Nikolaev

Kamera:

David Ployhar

Hrají:

Roman Zach, Ondřej Novák, Milan Bahúl, Vilém Udatný, Radka Fidlerová, Marian Roden, Vladimír Javorský, Josef Abrhám, Branislav Polák, Bořík Procházka (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů. Jména, která zná každý z nás, ale kolik z nás opravdu zná jejich příběh? Jejich život, jejich skutky, jejich myšlenky – i jejich utrpení. Čtyřdílná výpravná historická rekonstrukce se snaží zachytit vše podstatné v životě slovanských věrozvěstů, a nejen to – příběh putování bratří z Konstantinopole přes Velkou Moravu až do Říma zobrazuje kulturní, politické, náboženské i společenské rozmanitosti té doby a dává jedinečnou možnost poukázat na význam budování Evropské integrity, solidarity a vzdělanosti. Evropské národy neudrží pohromadě ani moc, ani ekonomický zájem, pokud nebudou stát na silném morálním a duchovním základu. Cyril a Metoděj se zasloužili o vznik prvního slovanského písma, o rozvoj slovanské kultury, o překlad Starého zákona a mnoha dalších křesťanských textů, o vytvoření nového právního řádu a položili základ moderní české státnosti. Zásadním způsobem ovlivnili historii všech slovanských národů, za což jim náleží titul Patroni Evropy a Apoštolové Slovanů. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 3

Recenze (99)

Davies182 

všechny recenze uživatele

Tři hodně přísný a naštvaný hvězdičky. Nevim, fakt nevim: ne můj šálek kávy? Tím to nebude... Ještě, že ty objektivní názory vlastně neexistujou (jo, píšu to znova), každopádně "pilotu" zatím fakt víc než 60% ne s tím, že se to dle galerie k dalším částem může už jenom zlepšovat. Hodnocení tak račte brát s ohromnou rezervou, nicméně naučnou hodnotu to má neocenitelnou, vyloženě naštvaný od bedny odcházet nebudete... Na naše seriálové poměry jednoznačně čiré zjevení co se technických kvalit týče. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Prvních pět minut prvního dílu bylo tak zoufale špatných na všech úrovních (především triky, herecké výkony a zvuk), že jsem si myslel, že vypnout to teď by byla chyba, protože tak trapně úděsné to být nadále nemůže. Inu... může. Především se přidala ještě špatnost scénáře (něco mezi filmem a dokumentem, ani jedno plnohodnotně a oboje se navzájem zabíjející), kterou jsem po prvních minutách samozřejmě nemohl tušit. Pokud jsem si po Lidicích myslel, že Nikolaev je schopný řemeslník se špatným vkusem, nyní ho nemám za víc než packala. Cyril a Metoděj překonává svým mimoňstvím i emogothic Kněžnu Libuši. ()

Reklama

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Na jednej strane som rád, že sa konečne niekto pustil do témy našich dejín a neváhal z toho urobiť seriál, na druhej strane ma mrzí to zlé televízne spracovanie s akoby dialógmi vystrihnutými z nemeckých romantických telenoviel. Neviem posúdiť historickú správnosť jazyka, ktorým tam vraveli, kostýmov, ktoré používali, či jednania a celkového vystupovania. Že je to hraný dokument je príjemné, no dal by sa z toho urobiť aj poriadny film, ktorý by zahŕňal všetko aj detaily a nepôsobil by rozťahane. Veď čo malo znamenať napríklad to homosexualitou zaváňajúce šeptanie mužov do uší pri kúpeli? To už nepatrí priam ani do hlavného vysielacieho času, v ktorom sleduje televíziu tiež veľa detí. Veľa vecí neviem posúdiť, či sú správne, no pôsobilo to miestami vierohodne, miestami nie, nuž Nikolaev nie je žiadny Ridley Scott, či Richard Attenborough. Som s tým síce ako tak spokojný, no u nás máme veľké medzery a sme neznalí a tak potom mnohé vyzerá, ako keby nebolo naše, nemáme svoj vlastný štýl, čo práve pri takomto seriály je škoda, na mňa to pôsobilo ako nemecká produkcia. Tiež mi to prišlo príliš chladné v jednaniach, čím sa podľa mňa stredovek vôbec nevyznačoval. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Zmapovať jednu z najvýznamnejších epoch našich dejín sa pýtalo na svet už poriadne dlho, ale nikdy sa nepodarilo vytvoriť podobné rozsiahle dielo / Mojmír II. je pri všetkej úcte malou komornou drámou /. Taktiež zvolená forma dokumentárnej drámy, tak populárna v produkcii svetových televízií, je ušľachtilá a dala výzvu tvorcom popasovať sa s náročnou témou. Výprava a digitálne triky sú na slušnej úrovni, komentár sa drží historických faktov, len je trochu pridusený. ()

elizabeth_ba 

všechny recenze uživatele

Působí to na mě, že natáčeli nikoli příběh ale legendu (legenda je v původním významu něco, co je zapotřebí, co se má číst), jak jinak si lze vysvětlit něco, co nemá vůbec nic společného se skutečným životem? Malý Konstantin levou zadní předčí dvanáctiletého Ježíše v Chrámu, za manželku si vybere Sofii (Moudrost, sice uznávám, že fakt moudře, jak říkala jeho matka i bratr Metoděj), ale v jeho raném dětském věku to působilo spíše nepatřičně (já vím, že to mělo naznačit jeho obrovskou inteligenci, vyspělost, bystrost a já nevím co ještě). Metoděj (ještě jako Michael) v pozici archonta také prokazuje jistou Sofii (a ta na rozdíl od Konstantina je i uvěřitelná) ale pak ho jediné bičování a ještě ne to v římském stylu, kdy se používalo flagrum ( a nic na tom nemění to, že jsem je já nedokázala zhlédnout ani ve filmu) přinutí odejít do ústraní - oba jsou zničeni životem, my ale z toho ničení nevidíme buď nic (v případě Metoděje - o 13 letech (sic) jeho života, kdy spravoval docela velké území Byzance, jsme se téměř nic nedozvěděli, ve filmu nejsou téměř žádný ženský, kdyby tam nebyla Špalková jako Teodora a ta druhá, která zřejmě přebíhá mezi Veligradem (jako Živena) a sídlem pohanů, které spravoval Žrec (Javorský) objeví se totiž v obou, tak bych řekla, že je v Byzanci ani na Moravě k životu nepotřebovali, no vlastně ten příbuzný obou bratří na císařském dvoře, Fotios, byl eunuch) nebo vidíme a slyšíme něco, co sice může člověku vadit, ale rozhodně ho to ani nedevastuje ani neohrožuje (dvorské intriky v Byzanci v případě Konstatntina). Občasné záchvěvy citu (mezi bratry) nebo hovory s dětmi (opět na pohanském hradišti než C a M došli na Moravu) mě tak sice dojímají, ale je jich málo na to, aby to působilo věrohodně. Inu, hlavně, že našli ostatky svatého Klimenta... (no, jak vidno, v Římě se nakonec hodily). Střet latinského a staroslověnského jazyka vůbec nebyl o jazycích nebo národech, ale o střetu laskavosti a arogance, což ještě bylo vzhledem k dochovaným pramenům upraveno tak aby to (ač jim to odporuje) neodporovalo celkovému vyznění seriálu. Taky mě u toho napadaly hlášky typu - Rostislave, Lutimíre, že vy jste se zase ve škole neučili a nedávali pozor - přece - Mše se skončila, jděte v pokoji! (Ite, missa est). Závěrem druhého dilu mi trochu pozvedl náladu Ludvík Němec v podání Petra Štěpána, jenž si přišel k Rastislavovi pro tribut a přísahu, stačil pohled a hned to celé vypadalo lépe... :lol: Díl 3 a 4 - nesnáším pálení knih a svitků od kohokoli kýmkoli a těžko lze uvěřit při pohledu na Zacha, že bylo Metodějovi 72 let, i když se maskéři snažili. Celkový dojem ze seriálu není špatný, ale tak nějak ty uměle namontované střety německého a slovanského nemusím (a tady to teda bylo dost patrné), zvlášť když se mi někdo snaží namluvit, že byla chyba v latině (hm, že těm Němcům (jako Germánům) ta řeč byla stejně vzdálená jako Slovanům už nikdo neřekl) Prostě my, až jednou nebudeme vymýšlet, jak bychom to udělali, abychom to nedělali jako všichni kolem, tak bude konec světa (ale nevím kterého, světů je prostě spousta, jak věřili staří Slované a mnozí v té době také). () (méně) (více)

Galerie (127)

Zajímavosti (5)

  • Některé scény byůy filmovány v archeoparku v Chotěbuzi, nedaleko Českého Těšína. (LusSYx)
  • Drtivá většina natáčení probíhala na našem území, například v archeoskanzenech Modrá a Řepora, Mikulčicích u Hodonína nebo klášteře Doksany. Zahraniční destinace zastupují italský Řím a Samara, turecký Istanbul a Kyperská Larnaka a Paphos. (Olík)
  • Že kosti nalezené na Krymu patří sv. Klimentovi (nebo též sv. Klementovi), bylo především Konstantinovo zbožné přání, neboť není pravděpodobné, že by kosti tak dlouho (cca 750 let - jelikož sv. Kliment zemřel kolem roku 101) vydržely pohromadě. (Zdroj: Toulky českou minulostí, díl 1. str. 129). (VMa)

Reklama

Reklama