Reklama

Reklama

Cyril a Metoděj - Apoštolové Slovanů

(seriál)
  • Slovensko Cyril a Metod - Apoštoli Slovanov
TV spot 2
Česko / Slovensko / Srbsko / Slovinsko / Rusko, 2013, 3 h 31 min (Minutáž: 52–53 min)

Režie:

Petr Nikolaev

Kamera:

David Ployhar

Hrají:

Roman Zach, Ondřej Novák, Milan Bahúl, Vilém Udatný, Radka Fidlerová, Marian Roden, Vladimír Javorský, Josef Abrhám, Branislav Polák, Bořík Procházka (více)
(další profese)

Epizody(4)

Obsahy(1)

Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů. Jména, která zná každý z nás, ale kolik z nás opravdu zná jejich příběh? Jejich život, jejich skutky, jejich myšlenky – i jejich utrpení. Čtyřdílná výpravná historická rekonstrukce se snaží zachytit vše podstatné v životě slovanských věrozvěstů, a nejen to – příběh putování bratří z Konstantinopole přes Velkou Moravu až do Říma zobrazuje kulturní, politické, náboženské i společenské rozmanitosti té doby a dává jedinečnou možnost poukázat na význam budování Evropské integrity, solidarity a vzdělanosti. Evropské národy neudrží pohromadě ani moc, ani ekonomický zájem, pokud nebudou stát na silném morálním a duchovním základu. Cyril a Metoděj se zasloužili o vznik prvního slovanského písma, o rozvoj slovanské kultury, o překlad Starého zákona a mnoha dalších křesťanských textů, o vytvoření nového právního řádu a položili základ moderní české státnosti. Zásadním způsobem ovlivnili historii všech slovanských národů, za což jim náleží titul Patroni Evropy a Apoštolové Slovanů. (Česká televize)

(více)

Videa (3)

TV spot 2

Recenze (99)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Prvních pět minut prvního dílu bylo tak zoufale špatných na všech úrovních (především triky, herecké výkony a zvuk), že jsem si myslel, že vypnout to teď by byla chyba, protože tak trapně úděsné to být nadále nemůže. Inu... může. Především se přidala ještě špatnost scénáře (něco mezi filmem a dokumentem, ani jedno plnohodnotně a oboje se navzájem zabíjející), kterou jsem po prvních minutách samozřejmě nemohl tušit. Pokud jsem si po Lidicích myslel, že Nikolaev je schopný řemeslník se špatným vkusem, nyní ho nemám za víc než packala. Cyril a Metoděj překonává svým mimoňstvím i emogothic Kněžnu Libuši. ()

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Uff. Jak jen toto ohodnotit. O seriálu jsem se dozvěděl úplnou náhodou. V TV mi úplně unikl a i když věřím, že někde nějaká mini upoutávka byla- jak je na ČT vyjma Sanitky 2 zvykem, s prezentací si asi moc hlavu na Kavčích horách nelámali. Hned u titulků mne zachvátila opravdová zvědavost, protože naznačovaly, kde všude se film bude ohrávat a fakt, že to bude i mimo Moravu mne nadchl. Jenže pak přišlo na první minuty a přišlo zklamání. Nevím, jestli obsazení neznámých herců (spíše neherců) bylo vhodnou volbou. Nemyslím teď hlavní postavy věrozvěstů, Rostislava, německé kněží a kupodivu i papeže Schmida (kterého jinak moc nemusím). Nechápu co koho vedlo k obsazení poradce císařského dvora Liborem Baselidesem.. Tahle postavička TV NOVA let devadesátých již mnohokrát v mini rolých prokázala, že hrát neumí...Obsazení hlavních hrdinů mi sedlo, u Zacha jsem rád dvakrát, protože tohohle sympaťáka můžu. Umí hrát a do role se dobře vžil i typově hodil svým zevnějškem.(Jen by mne zajímalo zda měl Metoděj také dva metry výšky jako tenhle čahoun .-)! Mile mne překvapily exteriéry i množství exotických lokací napříč tehdejší křesťanskou Evropou. Pěkně byly zpracovány i mapové předěly, které umožňovaly časové skoky a neznalému divákovi osvětlovaly tehdejší politicko-náboženské vztahy mezi panovníky a papežem. Na můj vkus jich tam však bylo více než hraných míst, kde měl divák možnost sledovat práci obou věrozvěstů jak v ,,terénu'' mezi Slovany tak u císaře či v Římě. Další co mi vadilo byla ta nažehlenost. Ačkoliv cesta na Moravu musela být v devátém století asi masakr, všichni jsou uhlazení, nažehlení a vypraní v Pervollu. Stejně tak Slované. Oblečeni jsou všichni dobově, ale tak, jakoby si právě vyndali prálo z čistírny. Já si o roce 850 nedělám iluzí a všechny ty osady a hradiště jistě nestály na svěží zelené louce. Chybělo mi tam to bahno ulic, stezek, špína prostého lidu. To vše mohlo dílu vtisknout punc autentičnosti, pravosti. Takto máme pocit, že sledujeme ryze náboženskou záležitost, kde obsah převažuje nad formou. Věřím, že náboženská a naučná stránka tohoto seriálu šla skloubit s dobře zpracovaným autentickým prostředím. Bohužel se tak nestalo. Co je třeba vyzdvihnout je hudba, všiml jsem si, že na ní spolupracoval i pan Pavlica a je to znát! Jak to shrnout? Rozhodně chválím ČT a další koprodukční partnery, za zpracování této silné látky. O Cyrilovi a Metodějovi a jejich dílu tu něco takového mělo být již dříve. Stejně tak hodnotím kladně, že ač si tvůrci vzali velké sousto, poprali se s ním se ctí. O to však více mrzí to haprování v detailech a volbě herců menších rolí, které celkový dojkem výrazně kazí. Je to škoda, jsem si jist že řada diváků pak seriál po shlédnutí prvního dílu nedokoukala, protože jej brala jako ryze náboženskou agitku... Přoč HBO nebo BBC podobné historické záležitosti točit umí? Je to o rozpočtu? Nemohu jinak než dát průměr. Tři svitky. * * * ()

Reklama

lucascus 

všechny recenze uživatele

Jsem mile překvapen. Ano, je tam pár nevychytaných momentů (především hned v úvodu, kde můžeme vidět místy zmatený komparz a nesoustředěné herce, mluvící s patosem v hlase), ale jako celek to působilo alespoň po prvním díle příjemně, se silnou výpovědní hodnotou. Největším tahem je velmi dobře vybraná ústřední dvojice filmu, tedy Cyril (Ondřej Novák) a Metoděj (Roman Zach), kteří působí přinejmenším uvěřitelně (dokonce až tak, že člověk přehlédne špatně hrající komparz i některé méně nadané herecké kolegy). Zatím tedy takových 70 až 75 procent. I po druhém díle můžu tvrdit, že si minisérie drží slušnou úroveň a přestože měl druhý díl viditelně menší finanční rozpočet, než ten první, herecky je zvládnuty o něco lépe, věřím, že takto bude vzrůstat kvalita až do posledního dílu.Třetí díl je pak ještě lepší než oba předchozí (s výjimkou několika vtipně působících dialogů, což jistě nebylo záměrem). Závěrečný díl pak vévodí, děj se pohne kupředu, lahůdkou je pak brilantní herecký výkon Jana Jankovského v roli knížete Svatopluka. Myslím, že o tomto herci ještě uslyšíme... ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Docela by mě zajímalo, jak by tohle natočil Jirka Strach. S jeho citem pro prostor a nasvícení katedrál, s citem pro výběr lokalit, ale i schopností vydolovat ze scénářů, co se dá, a ještě tam přidat na dialozích uvěřitelnost či dokonce vtip. Tahle didaktická verze je... zkrátka didaktická. Popisná. Nedějová. Sice je hezké, kde všude štáb natáčel, některé lokace vypadají zajímavě, ale chladné je to jak kus žvance v mrazáku. Dialogy jsou neuvěřitelné, patetické, tahají za uši. Já vím, že to měla být pocta, ale proč by měly být všechny podobné pocty svatým tak bezkrevné a bezživotné? --- Po skončení celého seriálu mám pocit, že to černobílé vidění světa pohřbilo u tohoto seriálu cokoliv možného dramatického. Slované jsou jen hodní, Frankové jen zlí. Nic mezi tím. ()

salahadin

všechny recenze uživatele

(1.díl) - Moje očekávání nebyla vysoká, takže ani nejsem zklamaný. Čekal jsem vlastně přesně toto - ultrapatetický dokument, kde neustále hraje hudba a herci se snaží dodat vážnost svým rolím. Výprava a hudba jsou na slušné úrovni, což se u české produkce cení. Bohužel mám problém s herci. Jakmile začnou mluvit, cosi je špatně. Především jim jejich slova nevěříte. Jsou to prostě herci, co hrají Cyrila a Metoděje, nejsou to Cyril s Metodějem. Také jsem měl problémy se scénářem - slova jako exemplární apod. mi moc nešla pod fousy. Vůbec většině herců nejde vyslovovat scénář tak, aby působili věrohodně (Michael III., Fotios apod.). Ani Nikolaevův přístup k látce mi nesedl. Žádná scéna není dostatečně dlouhá, aby vás vtáhla do děje. Není se čemu divit, tohle dokudrama musí odvyprávět mnoho. Ale není tu ani žádná scéna, která vás ohromí, dojme, zamrazí. Nic takového. Prostě jen koukáte na zfilmovaný dějepis. K tomu nepotřebujeme film, stačí otevřít si životopis obou významných mužů. ()

Galerie (127)

Zajímavosti (5)

  • Že kosti nalezené na Krymu patří sv. Klimentovi (nebo též sv. Klementovi), bylo především Konstantinovo zbožné přání, neboť není pravděpodobné, že by kosti tak dlouho (cca 750 let - jelikož sv. Kliment zemřel kolem roku 101) vydržely pohromadě. (Zdroj: Toulky českou minulostí, díl 1. str. 129). (VMa)
  • Některé scény byůy filmovány v archeoparku v Chotěbuzi, nedaleko Českého Těšína. (LusSYx)

Reklama

Reklama