Reklama

Reklama

30 minut po půlnoci

  • USA Zero Dark Thirty (více)
Trailer 2

Děj snímku vychází ze skutečných událostí a v průběhu deseti let sleduje vyšetřování, které vedlo k vystopování Usámy bin Ládina (1957 – 2011). Ten se stal po teroristických útocích z 11. září 2001 jedním z nejhledanějších lidí na světě a navzdory vypsané odměně nebylo známé místo jeho pobytu a předpokládalo se, že by se mohl skrývat v afghánských či pákistánských horách. Celých deset let po jeho stopě pátral elitní tým vojenských a speciálních agentů, kteří pracovali v utajení po celém světě. Hlavní protagonistku napínavého snímku představuje agentka CIA Maya (Jessica Chastainová), která krok za krokem rozplétá komplikovanou síť teroristických buněk a během brutálních výslechů narazí na jméno Abu Ahmed, které zmínili agentům CIA vězni při výsleších v tajných věznicích. Abu Ahmed by se mohl stát klíčem k celému vyšetřování a dovést agentku k samotnému vůdci islamistické teroristické organizace. Situaci však komplikují další teroristické útoky, vzrůstající nebezpečí v Pákistánu a stále větší nedůvěra politiků. Maya je však odhodlána dovést svůj osobní boj až do konce a nejnebezpečnějšího muže světa dostat za každou cenu. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer 2

Recenze (880)

Real Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Zero Dark Thirty prišiel po finálnych udalostiach (op. Neptúnova kopija) relatívne veľmi skoro, no výsledný produkt má od unáhlenej rýchlokvašky príliš ďaleko, priam naopak. Na mainstreamový film je až extrémne presný a je z neho cítiť poriadne extenzívnu rešerš. Mená, miesta, procesy a chronológia prítomné v poctivo detailne spracovanej forme. Na desiatky súvisiacich udalostí sa odkazuje sotva jednou vetou, čo je pre diváka znajúceho tému veľké plus, dialógy tak dokážu vtiahnuť väčšou "autenticitou," keďže postavy si medzi sebou nevysvetľujú veci, ktoré by mali, samozrejme, vedieť, a preto pôsobia prirodzenejšie. Z celkového pohľadu ide skôr o detailný náhľad do priebehu udalosti než jej všeobecne prístupnejšej rekonštrukcie. Okrem famózneho remeselného spracovania, ktoré si pochvaľoval aj doku maestro Alex Gibney ("...stylistic masterwork"), vidím devízu a veľký prínos aj niekde inde – zrejme prvý (ak nie jediný) film, ktorý do pozornosti dáva viac KSM než samotného UBL, hoci je dielo o ňom, aspoň teda čo sa jeho prvej polovice, investigatívneho charakteru, týka. Áno, ZD30 nie je dokonalý, obsahuje menšie rozpory a nezhody ohľadom diania v Abbottábáde (dá sa určite odpustiť, nakoľko z prvej ruky dianie popisujúca kniha No Easy Day vyšla len tri mesiace pred premiérou) a niekoľkých nedostatkov v geografii, čo bolo spôsobené natáčaním v Indii namiesto Pakistanu. Tiež je otázna interpretácia EITs a ich prínosu, k čomu snímka úplne jasné stanovisko nedáva, aj napriek tomu film aj režisérka schytali bomby za pro-torture propagandu a Bigelow prirovnanie ku Leni Riefenstahl... asi odpadnem. K čomu poviem len jedno – ZD30 je prechádzka chaosom zmietaným Afganistanom a Pakistanom pod záštitou jednej jedinečnej režisérky v sprievode naloženého hereckého ansámblu, ktorému kraľuje Jess Chastain, a v tak pôsobivom (po filmárskej stránke) prevedení, zároveň historicky/fakticky presnom... hon na bin Ládina nikdy nevyzeral krajšie. Ber, alebo nechaj tak... "He'd be the first successful drug dealer never to have dealt drugs." (x) (2013) (25.9.2015) (2017) (19.8.2019) (28.7.2022) (24.9.2022) (3.10.2022) (7.9.2023) (29.4.2024) ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Obsahuje SPOILERY. Boj proti terorismu na způsob Fincherova Zodiaca, jiné dlouhé detektivky bez uspokojivého závěru. Zločinec zde sice je po dlouhém a vyčerpávajícím pátrání dopaden, ale velkou satisfakci to nepřináší ani hlavní postavě, ani divákovi. Maya dá v posledním záběru po několikaletém pracovním zápřahu průchod svým emocím, aby si uvědomila, že vyřešením případu ztratila jediný životní cíl. Stejně jako pro Jamese z Hurt Lockera pro ni služba vlasti představuje emocionální výplň existence. Myšlenkou dostat národního nepřítele číslo jedna přitom není posedlá od prvních minut a my tak můžeme paralelně s vyšetřováním sledovat její charakterovou proměnu z vyjukané holky, která právě dokončila školu a teď šokovaně sleduje brutální výslechové metody, v bezcitnou svini, která bez rozpaků využívá svých pravomocí. Výraz „motherfucker“ pro popis své osoby použije v nadsázce sama, snad i na důkaz umrtvení posledních zbytků své ženskosti. Procedurální thriller se velmi elegantně prolíná s psychologickým dramatem, aniž by bylo třeba jediné odbočky do hrdinčina osobního nebo soukromého života, který v podstatě ani neexistuje. Její rodinu nepoznáme, přátele ani domov nemá. Je zároveň viníkem i obětí štvavého honu na teroristy. ___ Knižní rozdělení filmu do kapitol nejenže rytmizuje vyprávění, zároveň vytváří divácké očekávání, které následně není naplněno. Stejně nám požitek z filmového napětí upírají velmi konkrétní fakta (kolik je v úkrytu lidí) a titulky s konkrétním určením času a místa, neboť díky zpravodajství povětšinou víme, k čemu tehdy a tam došlo. Jednotlivé epizody nejsou soběstačnými celky s jednoznačnými pointami a nenahraditelným místem v celkové struktuře vyprávění. Jde o trsy informací bez pevné kauzální provázanosti. Epizodické vyprávění není maskováno důsledným "zaháčkováním" jednotlivých scén, protože ani ve skutečnosti neprobíhalo pátrání plynule (jedno zjištění vede k dalšímu), nýbrž skokově. Namísto stěžejních dějových odhalení se objevují jen další dezinformace a slepé uličky. Vyšetřování má podobu řetězce šťastných náhod a intuitivních rozhodnutí, narušovaných selháními lidského faktoru. Implicitně je prvek (ne)štěstí přítomen ve dvou scénách: krátce před osudovým Setkáním přeběhne přes cestu černá kočka a v den zásahu „kanárci“ zabíjejí čas házením podkov. ___ Jde o sběr dat a práci s pravděpodobností, nikoli o vyvozování jasných závěrů, pročež rozhodující okamžik připomíná situaci à la Schrödingerova kočka. Na pouhé nositele informací, v krajním případě na pouhopouhé zkratky, jsou redukováni také lidé, kteří buď něco ví a je třeba to z nich dostat, nebo mohou klidně zemřít (případně být bez dlouhého vysvětlování někým vystřídáni, jako šéf CIA). Není důležité, jak se kdo jmenuje a co dělá ve volném čase, ale co ví. Veškeré dialogy, ať v kanceláři nebo v restauraci, se sbíhají k témuž – k práci. (Informačně přehlcený je již prolog s mnoha překrývajícími se zvukovými nahrávkami z 11. září a k nejznepokojivějším momentům filmu patří průlet kamery místností zaplněnou servery,) ___ Maya z tohoto hlediska představuje další nerdovskou postavu současné kinematografie. Výjimečně inteligentní, zaměřená na fakta, lhostejná k citům (a stravující se jídlem dost pochybné úrovně). Vojáky, kteří pro ni vykonávají špinavou práci, bere takřka jako herní avatary, kteří mohou zemřít, ale jí samotné to nikterak neublíží. Během jedné z výslechových scén jí stačí, aby dozorci poklepala na rameno, a ten za ni udeří vězně. Závěrečná akce pak připomíná jeden z levelů her typu Call of Duty – několik vojáků bez individuality metodickým pročesáváním jednotlivých místností rozlehlého sídla postupuje k hlavnímu cíli. Nemáme, s kým bychom se identifikovali, do tváří zřetelněji vidíme jen některým obětem. Žádná heroická hudba nebo snaha vytvářet napětí. Tělo zastřeleného bin Ládina má v konečném součtu nižší hodnotu než nalezené datové nosiče a tištěné dokumenty. Informace jsou příznačně cennější než lidský život, o čem svědčí i prostředí, v němž se Maya po většinu filmu pohybuje. Neustále obklopená monitory, štosy papírů a datovými médii. Největší kulturní zážitek pro ni představuje prohlížení si obrovské obrazovky se satelitním záběrem teroristova domnělého úkrytu. Jako kdyby šlo o videoartovou instalaci v galerii. ___ Ve Spojených státech vyvolal film velké pozdvižení údajnou apologetikou mučení. Vnímat však Zero Dark Thirty coby fikcionalizaci spravedlivé pomsty za 11. září považuji za důkaz mimořádné divácké necitlivosti vůči vyjadřovacím prostředkům filmu. Mučení nemá podobu divácky vřelé atrakce, ale nepříjemného hororu, kdy nás kamera v jednu chvíli nutí přijmout hledisko oběti. Není to waterboarding, co vyslýchaného přiměje říct požadované informace, nýbrž teprve „lidský“ dialog u stolu a společného jídla. Jak jsem již zmínil, nátlakové metody nejsou ospravedlňovány ani tím, že by vedly k jasným zjištěním – až do finále se sází na nejistotu. Film si po celou dobu klade otázku (a nás směruje k témuž), stálo-li to všechno za napáchané zlo. Odpověď sice nedává, ale dostatečně politický (navzdory režisérčiným prohlášením o nepolitických záměrech) je už tím, že příběh o likvidaci amerického nemesis nepředkládá v podobě žánrové střílečky, jejíž sledování by nabízelo pocit jakéhokoli zadostiučinění. Čím nechci zpochybňovat výjimečnou řemeslnou úroveň snímku, k níž nelze mnohé namítat, ať už se budeme bavit o kameře, zvuku nebo střihu. ___ Pro ty, kdo dokáži ocenit film, který je vtahující navzdory tomu, jak moc je divácky nepřístupný (resp. je vtahující tím, jak je nepřístupný), jde o to nejlepší, co v Hollywoodu loni vzniklo. 90% Zajímavé komentáře: FlyBoy, Traffic, Wisborg, T-pack () (méně) (více)

Reklama

emma53 

všechny recenze uživatele

Tak jsem si říkala, že Zero Dark Thirty je spíš taková chlapská záležitost, ale zřejmě to nebude tak úplně pravda, když jsem zjistila, že režie se ujala Kathryn Bigelow. Vzhledem k tomu, že si vybrala opravdu trochu tvrdý oříšek, tak si s tím poradila docela s přehledem. K tomu je ale zapotřebí mít kvalitní scénář a ve výsledku se dá dosáhnout téměř nadprůměrného filmu. Ono je dost obtížné natočit událost, která se skutečně stala takovým způsobem, aby byla přijatelná pro širší diváckou oblast a ne vždy se to povede. Jen mě vždycky docela pobaví, podle čeho se vybírají filmové agentky, protože jsem snad ještě nikdy neviděla žádnou ošklivku a ať mně nikdo neříká, že i ve skutečnosti jsou to všechno jen takový krásný ženský, jako je třeba v tomhle případě Jessica Chastain. Svou Mayu, které ve Washingtonu říkají zabiják:D, zvládla ale báječně. Závěrečná část byla pochopitelně nejzajímavější a taky nejnapínavější. Ve filmu zazněla jedna věta, která má žel stálou platnost: "Utrácíme miliony dolarů a lidé stále umírají." Jinak ale to bílé Lamborghini................ ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

O honu na Usámu a především o jeho "úspěšném zakončení" si myslím svoje. Kolem celého toho slavného vystopování, zastřelení a "pohřbení" do moře se zkrátka stále vznáší tolik otazníků jako vos okolo pohozeného nanuku, a proto jsem doufal, že nějaký ten otazník bude i ve filmu. Nebyl. Netočil ho Oliver Stone. Místo toho vznikla dvě a půl hodiny dlouhá a místy doopravdy nudná americká propaganda, která se spoléhá na dobré herecké výkony, Desplatovu hudbu a na to, že až divák uvidí závěrečnou, velice dobře natočenou akci, leccos promine. Abych pravdu řekl, já za tyto klady nedávám původně zamýšlené dvě, ale tři hvězdičky. Jenže bůhvíjak spokojený rozhodně nejsem. Předchozí film Kathryn Bigelow, který mi také nijak neučaroval, se mi rázem líbí o něco víc.__P.S. Jak by musel vypadat konec 30 minut po půlnoci, abych mu dal o hvězdu více? Agentka Maya přistupuje k pytli s mrtvolou, rozepne zip, jeden z vojáků se jí zeptá, jestli je to bin Ládin, Maya neodpoví. Zatmívačka, titulky. Pak bych byl mnohem spokojenější. ()

novoten 

všechny recenze uživatele

Ve stejném duchu jako Hurt Locker. Když to jen trochu jde, tak odosobněné, chladné, stále naprosto precizní a ve zlomových momentech smrtící tak, že mi málem drkotají zuby. Chtěl jsem Kathryn v hodnocení naschvál trochu podstřelit za to, že stopáží, dokumentárním stylem vyprávění i tím, že do postav nahlédne sotva jednou za pár let, zůstává pořád tak antidivácká. Jenže to zkrátka nejde. Tváří v tvář perfektnímu Marku Strongovi a šestihvězdičkovému finále nezbývá než ZD30 potichu a nepozorovaně zasalutovat. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (45)

  • Jessica Chastain si nechala od rekvizitáře vytisknout obrázky postav teroristů a vyvěsila si je v hotelovém pokoji, aby se mohla vcítit do své postavy a vyzkoušet, jaké to je, mít tyto muže neustále v paměti. (Brousitch)
  • Název filmu je shodný s armádou běžně používaným termínem, který odkazuje na zvláštní dobu, kdy je venku tma (buď velmi pozdě nebo velmi brzy). (betyn)
  • Podivně vyhlížející noční vidění se čtyřmi čočkami skutečně existuje. Jedná se o tehdy nejmodernější výtvor GPNVG-18 od firmy L-3 Warrior Systems. Čočky navíc poskytují uživateli lepší možnosti periferního vidění. (Linkyc)

Související novinky

Tom Hanks, Will Smith a kupa kriminálníků

Tom Hanks, Will Smith a kupa kriminálníků

01.07.2015

Ansámblové drama Triple Frontier už je ve vývoji přes pět let. Dlouho to vypadalo, že se ho ujme oscarová Kathryn Bigelow (Smrt čeká všude), ta ale dala přednost 30 minutám po půlnoci. Projekt tak… (více)

Uncharted má oscarového scenáristu

Uncharted má oscarového scenáristu

17.11.2014

Sepsat celovečerní adaptaci videohry Uncharted není legrace. Na tomhle úkolu si vylámalo zuby už několik lidí, a to včetně Davida O. Russella (Terapie láskou), Thomase Deana Donnellyho a Joshuy… (více)

Jessica Chastain si zahraje Marilyn Monroe

Jessica Chastain si zahraje Marilyn Monroe

26.04.2014

Nejblonďatější sexbomba z padesátých let má momentálně víc pozornosti než řada jejích současných kolegyň. V Mém týdnu s Marilyn dostala tvář Michelle Williams (Prokletý ostrov, Blue Valentine),… (více)

Reklama

Reklama