Reklama

Reklama

Most

(seriál)
  • Švédsko Bron (více)
Trailer
Krimi / Thriller / Mysteriózní
Švédsko / Dánsko / Německo, (2011–2018), 36 h 53 min (Minutáž: 57–60 min)

Tvůrci:

Hans Rosenfeldt

Hrají:

Sofia Helin, Kim Bodnia, Thure Lindhardt, Rafael Pettersson, Sarah Boberg, Dag Malmberg, Puk Scharbau, Lars Simonsen, Gabriel Flores Jair, Henrik Lundström (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(38)

Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti. Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.
Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (553)

emma53 

všechny recenze uživatele

Ačkoliv nechci, tak srovnávám trochu s Wallanderem, kde bylo nesporně velkou výhodou, že v každém dílu šlo o jiný příběh, takže jsem se neztrácela. Ale když se oprostím od srovnávání, tak tady jsem měla krizi asi v polovině pro přílišnou překombinovanost a pár nelogičností, ale to se během tří dílů vysvětlilo a ve finální části napětí bezvadně vygradovalo. Klobouk dolů před Sofiou Helin, která hrála skvěle policistku Sagu, navíc se syndromem pro mě neznámé nemoci a projevující se opravdu velmi zvláštním způsobem. Kim Bodnia za ní sice trochu pokulhával, ale alespoň jeden z nich byl v uvozovkách normální. Jinak vizuálně je to nádhera a letecké pohledy na Malmö, nebo Kodaň se spojujícím mostem mezi Švédskem a Dánskem nemají chybu. A o titulkovém songu se tady zmiňuje už uživatel Kaluž, takže si ho poslechněte, protože je fakt skvělý. - Tak mám za sebou i druhou sérii a musím konstatovat, že jsem nadmíru spokojená, protože byla ještě o level parádnější než ta první. Mimo jiné klady jsem si vysloveně vychutnávala Sagu (ta je k sežrání:D) s Martinem, kterému se tady také dostalo daleko víc prostoru pro svojí postavu. Jejich dialogy byly příjemným a někdy prima úsměvným kořením. Zkrátka dokonalé, bezchybné, takže za sebe můžu napsat, že s otevřenou náručí přivítám třetí sérii, protože ten téměř provokativní závěr druhé série po ní přímo řve. ()

Crocuta 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

POZOR SPOILER! DaVid´82 ve svém komentáři popsal klady i zápory tohoto vynikajícího seriálu velice výstižně, jen bych dodal že předvídatelná začala být série (alespoň v mém případě) až někdy kolem 7. epizody, zhruba po skončení vrahova společenského "kázání" (srovnej "Sedm"), kdy se ukázala jeho osobní motivace zločinů a na scéně se objeví jeden podezřele sympatický ajťák. "Bron/Broen" jsem kompletně shlédl během dvou večerů a stal se pro mne (jakkoliv jsem milovníkem a IMHO i znalcem všemožných kriminálních seriálů) takřka zjevením - zejména a především díky excelentnímu výkonu Kima Bodnii (v posledních letech jednoho z mých nejoblíbenějších herců) a postavě Sagy Norén (Sofia Helin hraje ještě o chlup líp než vypadá a to už je co říct!), jejíž nekomplikovaný způsob seznamování je snem (nejen) každého nadrženého skrblíka :-). ()

Reklama

Matty 

všechny recenze uživatele

Neboť své komentáře rád otevírám novinářskými floskulemi, neodpustím si Most charakterizovat jako seriál, ze kterého na vás dýchne chlad. Nejenom chlad nevlídného prostředí, rámovaného mrazivě dokonalou kamerou, ale také chlad mezilidských vztahů. Psychologická drobnokresba sice ve vyprávění nehraje prim, od začátku je však zřejmé, že na velká vyznání lásky a srdceryvná objímání nedojde, což pomáhá zvýraznit, že nemocný není jenom hledaný vrah, ale také společnost, která ho zplodila. Saga Norén, podle mne dosud nejpřesvědčivěji napsaná a zahraná postava s Aspergerovým syndromem, pak představuje ztělesnění této citové netečnosti. Díky její mimořádné zásadovosti, ostře kontrastující s větší morální ohebnosti (a tedy větší lidskostí) ostatních postav, si seriál zachovává nadhled a nikdy nezvážní natolik, aby začal být směšný (jako Luther). Zároveň ovšem nedochází ke zveličování protagonistčina problému nebo k přehnané snaze vyvažovat její neschopnost empatie genialitou při vyšetřování zločinů. Saga je pouze maximálně oddaná své práci, od které se nechává vyrušit jen tehdy, potřebuje-li ukojit některou ze základních tělesných potřeb. Vedle ní pro mne byla hlavní přidanou hodnotou Mostu snaha prezentovat vrahovy úchylné nápady v ambivalentnějším balení jejich vsazováním do širšího společenského kontextu. Od diagnostikování tzv. vyspělých západních společností se tvůrci v závěru série bohužel odklánějí k osobním traumatům a velmi přízemním motivacím, vinou čeho dostává dost zabrat pravděpodobnost zápletky (možná ale jen podceňuji odhodlanost skandinávských sociopatů). Rozšíření záběru standardního vyšetřování o to, k čemu dochází v globalizovaném světě, však považuji za chytrý scenáristický tah, neboť jsme jim vedeni k hodnocení také menších konfliktů z makro-perspektivy. Smělá narativní struktura „od mikra k makru a zpět“ ale zároveň způsobuje, že některé navenek důležité postavy poslouží čistě účelově k tomu, aby upozornily na další ze sviňáren, které se v dnešní světě dějí (natáčení BDSM porna), a pak jsou odklizeny ze scény. Podobně jako vrahova pravá motivace organicky neprorůstá celým seriálem a vyznívá hlavně jako výsledek snahy o nečekaný zvrat, také samotné vyšetřování má podivně klopýtavý vývoj. Jeví se jako série dílčích odhalení, která na sebe těsně nenavazují, a pátrání tak vlastně začíná několikrát nanovo. Spíše než o překombinovanosti bych tedy mluvil o nedůsledném kombinování jednotlivých motivů. Semknout rozvolněné vyprávění pomáhá zejména ledový vizuální styl, v němž není pro teplejší barvy žádný prostor, a kontrastní dvojice vyšetřovatelů, z nichž především Saga je pro mne dost silnou motivací k načetí druhé série. 80% Zajímavé komentáře: Marigold, DaViD´82, Lischai, Bluerider ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

(Viděny kompletní 4 série) Jeden z nejlepších (nejen kriminálních) seriálů vůbec, který má všechno. Napětí, poutavost, dánsko-švédskou řevnivost, seversky chladnou, depresivní atmosféru (svou roli hrají i Kodaň a Malmö…pro mě o to osobnější města, neb jsem v obou byl a některá místa viděná v seriálu osobně navštívil), naproti tomu i fungující humor (ten zajišťuje protiklad vyšetřovacího páru a pak svérázná, neempaticky nemocná ženská hrdinka oproti které si i slon v porcelánu počíná jako ohleduplná baletka), skvěle napsané a zahrané postavy, evropskou hořkost (za velkou louží by pár věcí neprošlo, ať už u diváků či producentů) a v neposlední řadě co do kvality vyrovnané 4 série. Tu a tam se najde nějaká ta muška, ale je jich minimum (od konce bych možná čekal něco malinko jiného, ale s odstupem času jsem s ním čím dál víc spokojen). Má seriálová TOP 10. „Proč se nesnažíš, aby tě lidi měli rádi?“ - „Jak to myslíš?“ - „Sama jsi ztratila sestru. Jak by ti bylo, kdyby někdo řekl, že tě neměla ráda?“ - „Však neměla.“ ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Ďalšia seriálová pecka a s tým spojené "predbedené noci". Fantasticky napísané, s fantastickou temnou, pochmúrnou severskou atmosférou, s geniálnou (a originálnou!) dvojicou vyšetrovateľov, všetko je zamotané, nepredvídateľné, napätie stúpa priamo úmerne s koncom série. Nemám čo k tomu dodať,môžem len sypať superlatívy, nejaké logické medzery odpustené veľmi rýchlo. Na tretiu sériu som nažhavený už teraz, zvlášť po viac než zaujímavom závere druhej série! Chystaný americký remake, ako aj paralelne chystaný britsko-francúzsky remake je úplne zbytočný, lebo neviem si predstaviť, čo by sa muselo stať, aby bol aspoň jeden z nich lepší ako originál! Ale je jasné že producenti vyňuchali brutálny potenciál:) UPDATE 3 séria: najtemnejšia, najdepresívnejšia, najnapínavejšia a celkovo najlepšia séria!!! Závislosť na pár večerov, chcem 4. sériu!!!! ()

Galerie (541)

Zajímavosti (14)

  • Saga Norén (Sofia Helin) pendluje mezi Švédskem a Dánskem v Porsche, jehož barevné provedení „Pantone 448 C“ ladí s vizuální stránkou celého seriálu. Podle výsledků sedmi samostatných studií, v rámci kterých australští výzkumníci zaznamenávali reakce více než 1 000 lidí, jde o nejošklivější barevný odstín na světě. (Garch)
  • Seriál vyvolal nárůst popularity skandinávských filmových a televizních dramat a byl prodán do více než 200 zemí světa. (Trajektt)
  • Po úspěchu seriálu vznikly dva remaky. Britsko-francouzský seriál The Tunnel (od r. 2013), kde je vyšetřována vražda v tunelu mezi Anglii a Francií pod Lamanšským průlivem, a americký seriál The Bridge (od r. 2013), odehrávající se pro změnu na americko-mexické hranici. (morgos)

Související novinky

Zaklínač obsadil Vesemira

Zaklínač obsadil Vesemira

29.02.2020

Kolem role Geraltova mentora v seriálovém Zaklínači se dlouhé měsíce točily nejrůznější spekulace. Zaprvé tu byl Mark Hamill, favorit mezi fanoušky, který se na sociálních sítích sám vyjadřoval… (více)

Reklama

Reklama