Režie:
Miloš FormanScénář:
Michael WellerKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Randy NewmanHrají:
James Cagney, Brad Dourif, Moses Gunn, Elizabeth McGovern, Kenneth McMillan, Pat O'Brien, Donald O'Connor, James Olson, Mandy Patinkin (více)Obsahy(2)
Psychopatický vrah, rozvodové intriky, tvrdohlavý pianista a zběsilý čas nových přeměn v adaptaci románu E. L. Doctorowa. Ragtime - neboli roztrhaný čas. Takový je i příběh zachycující hroutící se životní styl 19. století a nastupující čas proměn počátku 20. století (jenž později ústí do šokujících zkušeností 1. světové války). První chvíle filmu otevírá vražda, kterou má na svědomí milionářský floutek. Jeho žena se stává "hlavní" figurou v následných rozvodových intrikách. Třetí důležitou postavou příběhu je náhle úspěšný černošský pianista, který není ochoten se dál krčit před manýrami některých omezených bělochů a chce vzít zákon do svých rukou... Románový bestseller spisovatele E. L. Doctorowa se stal předlohou čtvrtého amerického filmu režiséra Miloše Formana. Za kamerou přitom stál další náš úspěšný filmový tvůrce Miroslav Ondříček. Jejich společnou zásluhou zůstal v literárním přepisu důraz na vykreslení dobové atmosféry i na herecké obsazení (za pozornost stojí především James Cagney ve své poslední roli komisaře Walda). V malých rolích se ve filmu mihnou Jan Tříska a Pavel Landovský. Snímek byl nominován na Oscara v osmi kategoriích, nezískal však ocenění v žádné z nich. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (192)
Měl jsem z toho filmu trochu obavy, a nakonec se z toho vyklubal opravdu nejslabší Formanův film, co jsem zatím viděl. Přesto jsem nakonec spokojený, někdy v půlce to vypadalo mnohem hůř. Především jsem nepochopil, proč Forman rozštěpil ten film do tolika pro děj naprosto nepodstatných dějových linek (celá situace kolem slečny Evelyn, onen Rus.....). Kdyby se příběh věnoval hlavnímu hrdinovi - černému Walkerovi a byl o hodinu oněch zbytečných kliček kratší, bylo by to na jasných pět hvězd. Věčná škoda, možná chtěl oněmi vedlejšími dějovými linkami Forman zavzpomínat na svoje první "bezdějové" filmy, ale srovnání s nimi vyznívá absolutně do ztracena, protože zatímco v těch prvních filmech ony bězdějové momenty ten film dělaly, tady ho poškozují. No ale nebudu zas tak kritizovat, ten závěrečný výstřel ve mně pořád dost vězí... ()
Úžasný film, myslím, že jeden z Formanových úplně nejlepších. Touhu po svobodě podává z několika pohledů, zprvu zdánlivě samostatné příběhy postupně proplétá a v závěru naráz vypointuje. To vše vidíme člověka, který nebyl Američanem a toužil po podobných věcech jako jeho postavy, a tak se mohl na téma podívat trochu jinak než jak by se asi podívali jeho američtí kolegové.___P.S. Skvělá hudba Randyho Newmana. ()
Filmové řemeslo na vysoké úrovni. Od Formana bych ani nic jiného neočekával. 1) Nákladnému výpravnému snímku mohu vytknout vlastně jen jediné: nudu. Tak asi půlku filmu jsem se více či méně nudil navzdory zajímavé podívané._____ 2) Doctorowovu knihu jsem nečetl a asi ani číst nebudu._____ 3) Připadá mi, jako by si Forman vyřizoval účty se svým schizofrenickým vnímáním Spojených států, které se odráží ve většině jeho amerických filmů. Ovšem to není "jeho" vnímání, ona Amerika skutečně taková je. Ke zbláznění pomilováníhodná a současně zoufale krutá a odporná, že by člověk vraždil. A film to docela výstižně zachycuje._____ 4) Zaujali mě 81letý James Cagney (policejní komisař Waldo), 19letá Elisabeth McGovernová (žena žárlivce a posléze jedna z hlavních postav Evelyn Nesbitová) a samozřejmě 29letý přitažlivý Kanaďan Robert Joy (atentátník Henry Thaw). Věk protagonistů se vztahuje k roku natáčení - 1980._____ 5) Výstižný koment: sportovec*****, Amonasr****. ()
Film, který se vylučuje z Formanovy tvorby podobně jako Goyovy přízraky, chybí zde jeho příslovečný nadhled a hlubší i chápavější zaměření na jednotlivé postavy, ty jsou trochu chladné a to hlavně kvůli epizodickému ději, který rovněž nemá v jeho ilmografii tradici. Nkěteré linie by si zasloužily více místa možná i na úkor té hlavní, jelikož sáhodlouhá scéna z Morganovy knihovny se jevila v rytmu zbytku filmu trochu těžkopádně. Avšak devizou snímku je na "přistěhovalce" až neuvěřitelně podchycená atmosféra USA přelomu staletí, jíž hodně napomáhá i Ondříček, který je však zde trochu rezervovaný. Herci jsou opět pečlivě vybraní a výborně zapadají do pietně vykresleného světa. Kdoví, nebýt zásahů studia by výsledek mohl být silnější a snad i "formanovštější" (viz chybějící linie světaznalé feministky). ()
Dá sa pre kus hovna vyvolať malú vojnu? Áno, dá a malá vojna prebehla aj v mojej hlave, pretože som roky tento film ignoroval. Myslel som si, že ide o nudnú prehliadku kostýmov, ale veľmi som sa mýlil. Napriek dlhšej stopáži tu nie je nič zbytočné, pretože postavy i dej – to všetko je prepletené a všetko súvisí so všetkým. Možno pár zbytočných tanečných scén, ale inak dobre premyslená i zrežírovaná dráma, kde divák prvú tretinu v podstate vôbec netuší akým smerom sa bude dej filmu vyvíjať. Nakoniec sa chytí černošskej hrdosti, belošskej zbabelosti a rasizmu celkovo. „A čo hrajete vy?..."Ja?,.. Ja hrajem Ragtime...“80%. ()
Galerie (57)
Photo © Paramount Pictures
Zajímavosti (26)
- James Cagney byl při natáčení invalidou na vozíčku. K natočení scén ve stoje byl použit náhradník. (D3VIL)
- Miloš Forman chtěl na scénáři spolupracovat se spisovatelem E.L. Doctorowem (autor románové předlohy), který však nevěřil v úspěch tohoto projektu. (D3VIL)
- Šlo o filmový debut herce Jeffa Danielse (O'Donnell). (NIRO)
Reklama