Reklama

Reklama

Snímek Big Sur je adaptací stejnojmenného románu slavné americké literární ikony Jacka Kerouacka. Děj se soustředí na úsek Kerouacova života, v němž se spisovatel třikrát vypraví na chatu do přímořského kalifornského městečka Big Sur, aby tam našel kýžený odpočinek. Úspěch jeho nejznámějšího díla Na cestě i boj s vnitřními démony mu totiž začíná přerůstat přes hlavu. Kerouack v divočině poblíž Big Suru konečně nachází vnitřní klid, avšak samota ho přivede zpátky do města, kde pokračuje ve svém nezřízeném pití. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (21)

ScarPoul 

všechny recenze uživatele

Som spokojnejší ako v prípade On the road. Obrazová a slovná meditácia v prostredí úchvatného Big Suru, kde Jack rozmýšľa, bojuje zo svojími nočnými morami a pije, píše, miluje sa a klame a túži a má starosti a cestuje a rozjíma a spomína a myslí na Neala Cassidyho. Polish natočil dravý film presne v duchu Beat Generation. Možno ku koncu ešte trocha pridal namiesto toho aby spomalil a nechal myšlienky nech zasiahnú to správne miesto v divákovej hlave. Ale inak som takmer spokojný. Je to stále o tom istom a predsa to znova odráža ducha jednej generácie. Ducha, ktorú si na americkej kultúre cením úplne najviac. Plus to má výbornú hudbu. Barr je ako Kerouac bezchybný a Bosworth bola očarujúca. Škoda, že sa tam nezdržala dlhšie. ()

Zeebonk 

všechny recenze uživatele

Přestože jsem toho názoru, že by beatnické skopičiny měly zůstat pouze na papíře a přestože Big Sur osobně považuji za Kerouacův opus magnum, tak ve mně tato adaptace nevyvolala blesky spravedlivého rozhořčení, ba naopak. Když už chce nějaký bodrý jožin seznámit dvacátéprvní století s poetikou beat generation skrz filmové plátno, tak se nestydím říct, že je tohle zpracování správná cesta. Zlepšení oproti loňskému On the Road je znatelné. Ten základní pilíř všeho zlepšení vidím ve faktu, že tu nikdo neprojíždí kaďák Stevu Buscemimu. Ale proti gustu žádný dišputát, žejo. Kerouac je srdcař všech srdcařů, a proto má jeho náhled do zdevastované duše alkoholika mnohonásobně větší hodnotu než od mistra teoretika Zoly. Možná je to mou hanebnou přitepleností, ale to jeho ukňourané sebelítostivé bědování, nekonečná honba, nekonečné cajdákování s cílem oprostit se od otravných mladých hejsků, alkoholového oparu, smrti a samoty mi prostě sedlo jako průměrná běloška na průměrný bílý penis. Jediná výtka putuje směrem k odfláklému závěrečnému deliriu, neboť v knize to byla několikastránková esence hnusu a deprese a vlastně ultimátní vyvrcholení předcházejícího odvárku hnusu a deprese, ehm. Každopádně asi doporučuji. ()

Reklama

Iggy 

všechny recenze uživatele

Knížku jsem četl tak dávno, že už si z ní sotva co pamatuju, ale podle mě se filmu povedlo zachytit ducha této Kerouakovy prózy velmi dobře. Děj se odehrává někdy v roce 1960, kdy byl Kerouac na vrcholu slávy, takřka všechny knihy už měl napsané, po úspěchu Na cestě mohly konečně i vycházet, a Kerouac a Neal Cassady se stali živými legendami a idoly celé generace. Sami už ale ani zdaleka nebyli těmi nespoutanými beatniky z konce 40. let a tak nějak nevěděli, jak se se svou situací a životem vyrovnat. Každý to udělal po svém a oba to dovedlo k sebedestrukci koncem 60. let. Film ukazuje temné stránky Kerouakovy duše, jeho zhoršující se alkoholismus, jeho nevyrovnanost a náladovost, katolický konzervatismus ve sporu se zenovým buddhismem, záblesky radosti ze života a harmonie všehomíra se střídají s depresemi a záchvaty beznaděje. Velice smutný pohled na pomalý konec jednoho z největších spisovatelů 20. století. Výborná hudba, kamera i herci, vytkl bych snad jen jakousi umělost a liduprázdnost světa, v němž se filmoví hrdinové pohybují. ()

Babous 

všechny recenze uživatele

Hodně záběrů na krajinu kolem Big Suru, moře, nebe, cvakání psacího stroje a hlubokých vět. Jako experiment proč ne (i když ne pro mě), ale jako film to nefunguje, protože tomu chybí ústřední motiv, děj a vůbec něco, co by diváka nutilo koukat se dál. Po prvních dvaceti minutách už mě to hrozně nudilo. Slabou stránkou jsou i nevýrazní herci. ()

JASON_X 

všechny recenze uživatele

Skvělé zpracování skvělé Kerouacovy knížky. Sedlo mi mnohem lépe, než zpracování On The Road (2012), které na mě svým stylem, typy herců i jejich projevem působilo tak, že se snaží komerčně zalíbit současnému divákovi, být atraktivním filmem pro dnešní teenagery a žrouty popcornu. Big Sur se myslím ničím nepodbízí a je lepší ve výběru herců (všechny tři hlavní postavy - Jack, Neal i Carolyn byly myslím hodně věrné realitě). Stejně jako kniha je i děj filmu neradostně filosofující a dušezpytně těžkomyslný. Kerouac sebekriticky obnažuje a popisuje svou prázdnotu, smutek a světabol, a taky svoje utrpení z rozporu, že ačkoliv je idolem beatnické mládeže s aureolou vyznavače zenu a extatického milovníka života, ve skutečnosti je už spíš životem unavený a otrávený stárnoucí chlap s na povrch se deroucí prudérní (a pokryteckou) katolickou výchovou, který se pomalu upíjí ke svému hořkému konci. Kdo četl Kerouacovy knihy i knihy o něm (včetně třeba výborných vzpomínek Carolyn Cassadyové), neměl by být zklamaný, myslím že je "to" tam. A kromě krásného vizuálu a příjemné hudby se mi taky líbilo, že ve filmu jsou použita skutečná jména všech postav (popravdě mi ty Kerouacovy matoucí přezdívky přišly vždycky hrozně rušivé, protože jsem jeho knížky četl vlastně i tak trochu jako literaturu faktu). ()

Galerie (14)

Zajímavosti (1)

  • Natáčelo se v Big Sur a San Franciscu v Kalifornii. (Cheeker)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno