Reklama

Reklama

Vše pro dobro světa a Nošovic

  • USA All for the Good of the World and Nosovice!
všechny plakáty
Trailer 1

Obsahy(1)

Celovečerní dokumentární film ,,Vše pro dobro světa a Nošovic" je svérázným portrétem malé české vesnice, ve které - jak místní říkají - přistálo UFO v podobě kilometrové stříbřité továrny: korejská automobilka Hyundai. Z vesnice, která se proslavila především kysaným zelím a pivem Radegast, se tak stala průmyslová zóna - největší investice na zelené louce v historii ČR. Mnozí z majitelů polí, na kterých dnes automobilka uprostřed vsi stojí, však dlouho své pozemky prodat nechtěli. Donutil je až nátlak jejich sousedů a anonymní dopis, který odolávajícím sedlákům a jejich blízkým pohrozil smrtí. Filmaři se do Nošovic vrací dva roky po dramatických výkupech pozemků, v době, kdy továrna začíná chrlit levná auta a skrze sedm postav spřádají hravý i mrazivý portrét místa, které se náhle a nevratně proměnilo k nepoznání. - Ožívá tak sociální groteska o poli, na kterém rostou auta. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (183)

Luke7 

všechny recenze uživatele

Humorně laděný dokument, který hovoří o vážné věci. Jde především o zábor kvalitní orné půdy pro podnikatelské účely. Kvalitní země pro pěstování plodin ubývá erozí, špatným hodpodařením a také hlavně zástavbou velkých podniků, skladovacíh hal. Místní obyvatelé své pole nechtěli prodat, protože je zem živila co by zemědělce. Roky obdělávali své pozemky (10-15 let), aby z nich něco bylo. Pak stačí, aby pár politiků lobovalo a obyvatelé donutit prodat své pozemky pod nátlakem likvidace a pozemky byly v majetku Hyundai. Koncerny jdou za obchodem tam kde je Vláda země pobízí různými pobídkami, levnou pracovní silou. Z dokumentu jde jasně vidět jak se novodobí otrokáři chovají ke svým zaměstnancům. Zkus si ztěžovat půjdeš dělat na linku, zkus si ztěžovat na pracovní podmínky dostaneš vyhazov. Zhlédnuto v rámci festivalu Jeden svět 2011 v Opavě. ()

blitzer 

všechny recenze uživatele

Viděl jsem 65 minutovou verzi, která mi přišla taková unylá. Co se technického hlediska týče, tak spousta záběrů a zvukových stop (např. povídání babek u starých lip) se mi zdála úplně zbytečných až otravných. Na druhou stranu tu bylo pár záběrů, které se mi fakt líbily (např. filmový nájezd kamery přes protihlukový val). A ohledně obsahu: je jasné na jaké straně autoři stojí a ani se to nesnaží moc zakrývat. Část s původními vlastníky polí mi přišla celkem košer, zato rozhovory s pracovníky v automobilce jsou silně nekorektní. Na jedné straně celkem spokojený pár, kde režisér podsouvá pánovi zcela manipulativní otázku, jestli se necítí poníženě, že v práci montuje škoubky... wtf? Lidi v továrně na zelí hned vedle přeci nedělají v podstatě nic jiného, akorát místo šroubků "montují" zelí. Každý svého štěstí strůjce. No a potom tu jsou sekvence s věčně nespokojeným zaměstnancem. Jelikož byl nespokojen, tak dal výpověď... a co jako? To přeci může udělat každý. Hyundai potom buď zmírní pravidla hry nebo přesune výrobu na Ukrajinu... pak budou podle autorů zřejmě všichni spokojeni. PS: Samozřejmě nevím, jaké poměry v dané továrně skutečně panují, ale namátkou jsem si tu přečetl několik komentářů, přičemž jsem natrefil na tři psané lidmi, kteří jsou v nošovickém Hyundaii zaměstnáni. Nikdo z nich si nestěžoval. ()

Reklama

radek_sat 

všechny recenze uživatele

Tak nevím, co mi uniklo v tomto dokumentu, abych ho taky ohodnotil 4* nebo 5*. Připadalo mi to jako koláž různých záběrů, kde se postupně ztrapní všichni účastníci - tiskový mluvčí, dělník na pásu, místní obyvatelé. Jako by si režisér záměrně vybíral jen ty momenty, kdy se někdo zesměšní. Ale co z toho? Na jakou stranu se vlastně přiklonil? A co si z toho máme odnést my diváci? Chceme pěstovat zelí a zpracovávat ho na té zastaralé mechanizaci nebo vyrábět auta roboty z Jurského parku? Pro mě z toho nakonec zůstal jen dojem úmyslného zesměšnění místních zemědělců, kteří hospodaří jako v předminulém století, lidí v továrně, kteří makají a radši myslí na něco jiného (paní Tamara), prostořekých slovenských brigádnic na poli a místních důchodců, kteří po tom co nakonec pole pod nátlakem prodali, pochválí pana tiskového mluvčího za prohlídku a odnesou si igelitku s upomínkovými předměty. ()

campix 

všechny recenze uživatele

Obecně Klusáka nemusím. Pár věcí se mu sice povedlo, ale jinak většinou nepřínáší do tématu nic moc nového nebo objevného. Hodně výpovědí a situací působí neautenticky a nahraně a respondenty vyloženě nutí do určitých výpovědí. Vyznění Vše pro dobro světa a Nošovic je naprosto jasné, ale může to někoho překvapit nebo obohatit ? Doufám, že ne. Zahraniční korporace napumpuje peníze do naší ekonomiky. Samozřejmě tím nekomu ublíží a nakonec si největší sviňárny mezi sebou dělají češi při honbě za korunkou. Vše pod dohledem odlišné firemní kultury. Neobjevné a ve velké míře prakticky nezajímaví. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

O trochu slabší než dosavadní počiny Klusáka-Remundy, spíše jde o mozaiku různorodých názorů, událostí a absurdností kolem továrny v Nošovicích bez jakékoliv chronologie či vývoje. Ani situace nejsou tak vděčné jak jsem očekával - zcela chybí počátek celé situace a pohled na rozjitřené společenství ve vesnici, jen na začátku se objeví jisté informativní zmínky. Postoj vesnice k továrnímu kolosu je spíše náznakový a autor se spíše zaměřuje na problémy zaměstnanců, jež ani nepochází z Nošovic, na veselou práci na zapleveleném zelném poli, exkurzi vesničanů do továrny, která není příležitostí k žádné konfrontaci, jen k vyslechnutí zcestných průpovídek starších žen. Film jako by měl obroušené hrany a nesnažil se riskantně tnout do živého, jak tomu bylo předtím - že by k tomu Klusák přeci jen potřeboval Remundu? Každopádně reklama na zelí po závěrečných titulkách strčí do kapsy i videoklip z Českého míru, a zajišťuje filmu napevno čtvrtou hvězdu. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (9)

  • Společnost Hyundai producentovi filmu opakovaně pohrozila, že podnikne právní kroky proti zveřejnění filmu. (Zdroj: Hypermarket Film)
  • Podle novinářů se jedná o první český dokument, který se kriticky vymezuje vůči nadnárodnímu koncernu. (Zdroj: Hypermarket Film)
  • Film je pravděpodobně poslední český dokument, který se natáčel filmovou technologií super16 mm, vše se dnes točí na digitál. (Zdroj: Hypermarket Film)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno