Režie:
Jack ClaytonKamera:
Freddie FrancisHudba:
Georges AuricHrají:
Deborah Kerr, Peter Wyngarde, Michael Redgrave, Pamela Franklin, Megs Jenkins, Clytie Jessop, Martin StephensObsahy(2)
Guvernantka na rozsáhlém gotickém panství nabývá přesvědčení, že děti svěřené do její péče posedli perverzní duchové mrtvých členů služebnictva. Adaptace klasického duchařského příběhu Henryho Jamese Utažení šroubu, která se vám díky mistrovské režii Jacka Claytona dostane hluboko pod kůži. (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (95)
Mistrovský kousek, který jen obtížně hledá konkurenci. Po jeho zhlédnutí budete ještě dlouho dumat nad tím, jak to s těmi duchy doopravdy bylo. Malá nápověda: všimněte si, jaké šaty nosí hlavní hrdinka nejprve na začátku a poté na konci filmu... Za zmínku ještě stojí fakt, že inspiraci odtud čerpal i Alejandro Amenábar pro svůj horor The Others, a do dnešních dnů bylo podle něj natočeno hned několik remaků! ()
V poslední třetině film nabízí výbornou dusivou atmosféru společně s gradujícím výkonem Deborah Kerr i obou dětských herců. Ale celkově to na mě neudělalo takový dojem jak jsem čekal, což je dáno i tím, že až na výjimky nedokážu horory natočené před sedmdesátými léty plně docenit. Hodnotím tudíž stejným způsobem, jako letošní verzi. 50% ()
Úchvatná propagace antinatalismu, která ze své přesvědčivosti nic neztratila ani po 58 letech... Film má sice dvě nevyrovnané dimenze (na makroúrovni je to nedotažené, se slabým vyvrcholením & pointou; na mikroúrovni naopak nedostižné, s dokonalými dětskými herci a drtivě tísnivou atmosférou jednotlivých scén), přesto u mě - hororofobika - převažuje veskrze nadšený dojem z příjemně strávených děsuplných chvil. ()
Poctivá filmařina (dnes již brutálně rasistická, hahaha) která si na nic nehraje (na rozdíl od té ultra sračky od Netflixu, která jest tímto s konečnou platností poslána do pekel) s perfektním obsazením, adaptující (nikoli deformující dle souč. měřítek) už tak nadprůměrnou předlohu, která v tomto př. jako příbuzný the Haunting od Wise, vydrží navěky. Pokud tedy budou lidi jako já a pár dalších bláznů. Plně širokoúhlý formát a zejména monochromatické vyznění z toho dělá lahůdku samu o sobě. Hl. představitelka je správně hysterická (byť její hysterie je vskutku nenápadně stupňovaná) ale ne tak, aby byla protivná na zabití. Jak by to bylo s vysokou pravděpodobností dnes. Truman Capote (který bude v budoucnu pořádati Vraždu na Večeři:) je prostě machr, neb jen s malými úpravami s kolegou převedli onen útlý román/novelu bez devalvace předlohy. V 21.st. přece už nikdo nechce filmové či tv s. verze románu, který znalci předlohy identifikují. Hl. aby to dokázaly přežvýkati masy. Satan chraň. Raději klenoty od Netflixu a Jabko TV+ P. s. počáteční úvaha xxmartinxx o dětech, jest velmi zajímavá. To jsem si dříve neuvědomil, ale mělo mě to napadnouti.;-) Pozn. na závěr...Nevím. Zatím bych asi netvrdil, že je příbuzný the Haunting lepší. Já to zatím vidím rovnocenně. Takže, kdo chce Jacksonovou a Jamese neředěného a nezkurveného, jděte bez debat do této a Wiseovy verze. Je prostě paráda, koukati na takovéto film. verze, po právu slavných H/psychothrillerových knih a zapomenouti, co se děje teď. ()
Film je sice stylizován jako horor, ale jeho podstata tkví ve viktoriánském potlačování sexuality, jíž propadli oba dva mrtví milenci (a jíž se tolik bojí nová vychovatelka). Jiní autoři ovlivnění psychoanalýzou a surrealismem by byli odlehčenější a vtipnější, tvůrci Neviňátek jsou bergmanovsky temnější. ()
Galerie (67)
Photo © Twentieth Century Fox
Zajímavosti (5)
- Film je natočen podle románu Henryho Jamese „Utažení šroubu“ (1898). (Pavlínka9)
- Přestože je film černobílý, plakát byl tištěný v barvě. (Pavlínka9)
- Claytonova verze byla ihned po premiéře označena za nejlepší z dosavadních adaptací Jamesovy předlohy. Nejen filmových, ale i operních a divadelních. (Pavlínka9)
Reklama