Režie:
James McTeigueKamera:
Danny RuhlmannHudba:
Lucas VidalHrají:
John Cusack, Luke Evans, Alice Eve, Brendan Gleeson, Kevin McNally, Oliver Jackson-Cohen, Jimmy Yuill, Sam Hazeldine, Pam Ferris, Brendan Coyle (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Detektiv Emmet Fields (Luke Evans) je povolán k případu brutální vraždy dvou žen. Při pátrání zjistí, že zločin se až moc podobá smyšlené vraždě, která byla do detailu popsaná v povídce spisovatele Edgara Allana Poa (John Cusack). Předvolá tedy tohoto sociálního vyvržence k výslechu, ale zatímco je Poe ve vazbě, dochází k další strašlivé smrti - opět inspirované jedním z jeho příběhů. Fields tedy vyzve Poa, aby mu pomohl zastavit toto krvavé šílenství… (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
(více)Videa (11)
Recenze (540)
Spisovatel Edgar Allan Poe (John Cusack) si tykal se smrtí anebo jí byl přinejmenším fascinován stejně jako obdivovatel a vrah v jedné osobě napodobující vraždy z jeho literárních povídek. Film o proslulém spisovateli, který zemřel za záhadných okolností, je stejně temný jako jeho slavná avšak morbidní básnická sbírka "Havran". Poe byl pro mnohé zhýralec, ochlasta, podivín anebo geniání šílenec s vytříbeným literárním stylem. Nyní je však spojován s ohavnými zločiny jimž je sám autorem a které v reálu nabraly poněkud děsivější rozměry než na papíře, který snese všechno. Spolu s inspektorem Fieldsem (Luke Evans) se vrhne do napínavého pátrání po šílenci, který navíc unesl jeho milovanou Emily (Alice Eve), kterou se chystá zaživa pohřbít. Zajímavý režisér s nekompromisním stylem a citem pro vizuání atraktivitu James McTeigue nás věrohodně zavádí do 19.stol. na práh skonu života spisovatele za jehož života nebyla jeho díla dostatečně chápána ani ceněna. O tom však až tolik film nevypráví a divák je svědky napínavých honiček a krvavých mordů, kterým dojde dech až v závěrečné třetině postrádající gradaci, hlavní postava poruší zásadní pravidlo o pudu sebezáchovy dobrovolným pozřením jedu a navíc se nedočkáme žádného pořádného finále. Vyšumění do prázdna, tak by se dal charakterizovat závěr filmu. John Cusack a spol odvádějí spolehlivé herecké výkony, dobová výprava a kostýmy zaujmou ve svých detailech a navození krušné doby funguje znamenitě. Nebýt zbabraného konce, tak jsem měl před sebou neobvyklou detektivku pracující s reálnou postavou slavného spisovatele a jeho až trochu přehnanou dedukcí při pátrání po indíciích zanechaných vrahem. Námět ve kterém vrah napodobuje fiktivní zločiny z literárních děl není nijak objevný. Ve filmu už k vidění byl, ale to neznamená, že se k tomuto námětu nedá přistoupit novátorsky. Teigue se do toho pustil s vervou, ale nepohlídal si konec a rozuzlení příběhu. Odhalení identity vraha také zrovna dvakrát neoslní. Nicméně pátralo se s buldočím úsilím a to se počítá. Havran nakonec skončil s přistřiženými křídly a i když nabral kurs do velkých výšek, tak k těm závratným nakonec přece jen nedoletěl. Mé hodnocení: 60% ()
Čekal jsem krá, krá kravinu a obvyklé holywoodské prznění a dostal jsem docela krá, krá krásný průřez Poeovými povídkami zaobalený do kulantního, temného napínače. Jen obsazení Honzy Hnusacka bylo krá, krá krapet neuvážené, protože je to krá, krá krajně nesympatický neherec, jenž předvádí svůj standardní výkon, jako by mu vrazili do zad krá, krá kramli a vodili ho po place. Ale krá, krá jebat. Na rozdíl od zdejších sebestředných kritiků se dokážu nad takovéto prkotiny povznést a kdo nesouhlasí s mým hodnocením, je zkrákrákrátka jako obvykle pěkný debil. Pardon, chtěl jsem říct, že si nevidí na špičku nosu. ()
Havran je rozhodne dobrý film zo zaujímavým príbehom. Zo začiatku všetko klape tak ako má, vraždy majú šťavu, atmosféru a sú zaujímavé, herecky je to dobre obsadené (hlavne Luke Evans, skvelá voľba), ale prečo je ten záver tak strašne suchý ? James Mcteigue a scenáristi očividne nezvládli záver filmu, ktorý neprekvapil tak ako by mal. 80% - 4* ()
Havran z Poea nepochytil až na pár dílčích nápadů prakticky nic. Žádná hutná atmosféra, žádná lyrika rozkladu nebo poezie ztráty, žádný maniakální drive, nic. Zařazení motivů z Poeovy prózy a vlastně celá hlavní zápletka působí místy vysloveně samoúčelně a závěr vyznívá poněkud nepřesvědčivě. Poeův poslední týden (pravděpodobně strávený po knajpách a drogových doupatech, ale čert ví) je ohromně zajímavé a potenciálně nosné téma a Cusackovi jsem toho EAP místy i věřila. O to víc zamrzí plytkost, nedotaženost a nerozhodnost tohohle filmu. Žádný atmosférický nářez se prostě nekoná. Jako koukatelná oddechovka na oblíbené motivy to ale projde. ()
Jestli se v poslední době objevil film, u kterého jsem opravdu nevěděl, zda dát tři nebo čtyři hvězdy, je to Havran. Očekával jsem oddychovější thrillerovou podívanou s vydařeným výkonem Johna Cusacka a té se mi samozřejmě dostalo. Námět, tedy tajemné poslední dny života jednoho slavného básníka, mohl být samozřejmě ještě víc využit a samotný název filmu Havran trochu postrádá odůvodnění. Možná, kdyby nějaká vražda nesla symbol tohoto ptáka, ale nestalo se tak. Nebylo by možná ani na škodu, kdyby bylo vrženo vražedné podezření i na samotného Poea. Bylo mnoho způsobů, jak s tímhle tématem naložit, tvůrci si vybrali svou cestu. Nakonec je to velmi slušný thriller, podobný těm, které jsem jako malý neustále sledoval. Ve scénáři se navíc najde pár pěkných vychytávek a humorných poznámek. Tak nevím, časem možná hvězdu přidám, tenhle film si určitě zaslouží dobré hodnocení. Byl jsem víceméně spokojen. ()
Galerie (60)
Photo © Rogue Pictures
Zajímavosti (20)
- V závere filmu Ivan (Sam Hazeldine) spomína na slávneho francúzskeho spisovateľa Julesa Verna. Film sa odohrával v roku 1849, takže Ivan o ňom nemohol počuť, keďže Jules Verne vydal svoj prvý román až v roku 1863. (Arsenal83)
- V momentě, kdy beží Edgar Allan Poe (John Cusack) do divadla, běží okolo poutače, který uvádí divadelní hru "Macbeth" od Shakespeara. "Macbeth" je hrou prokletou a už při jeho premiéře v roce 1606 došlo k tragédii. Mladík, který ztělesňoval panovačnou Macbethovu manželku (v alžbětinském divadle hráli muži ženské role), těsně před prvním představením onemocněl. Přesto chtěl hrát, ale osud mu to neumožnil. Pár minut před vstupem na jeviště zemřel. Samotný divadelní příběh plný krve a násilí byl příliš krutý i na svou dobu a král Jakub I. byl po zhlédnutí Macbetha tak znechucen, že ho zakázal po dlouhých sedm let hrát. (Zdroj: procproto.cz) (Romeo5)
Reklama