Režie:
Richard FleischerScénář:
Edward AnhaltKamera:
Richard H. KlineHudba:
Lionel NewmanHrají:
Tony Curtis, Henry Fonda, George Kennedy, Mike Kellin, Hurd Hatfield, Murray Hamilton, Jeff Corey, Sally Kellerman, William Marshall, Jiří Voskovec (více)Obsahy(1)
Když už si bostonská policie neví rady při řešení série brutálních vražd žen, které evidentně nic nespojuje, je rozhodnuto vytvořit zvláštní komisi v čele se známým právním teoretikem Johnem Botomlym (Henry Fonda). Vraždění sice pokračuje dále, ale jak se říká, štěstí přeje připraveným. A tak jednoho dne přivede náhoda Botomlyho a jeho spolupracovníka detektiva Di Natala (George Kennedy) vrahovi na stopu. Vyřešení složitého případu je pak překvapivé. Ve filmu, který je inspirován skutečným případem, zaujme zejména mimořádný herecký výkon Tonyho Curtise v roli mnohonásobného vraha Alberta De Salvy. (Historik)
(více)Recenze (89)
Ten závěr... Brrrr. Skvělý film s ohromnými nápady (rozdělování obrazu například), Tonym Curtisem, který dokáže nahnat strach stejně jako vzbudit lítost, jako vždy dobrým Henrym Fondou a s krásně "potrhlým" Jiřím Voskovcem v jedné z vedlejších rolí. Richard Fleischer stvořil po čertech sugestivní a takřka dokumentární kriminální drama, které nespoléhá na akční scény, ale vsází jen a jen na napětí. Velká inspirace pro Fincherova Zodiaka, řekl bych. Mrazivé. ()
Tento film je velmi zajímavě natočen. Občas vedle sebe máme možnost vidět dva nebo i více různých obrazů ze scén, které probíhají souběžně. Tony Curtis ukazuje zase jinou stranu svého herectví po poněkud lehčích žánrech typu Někdo to rád horké. Ale i jako psychopatický vrah působí docela skutečně. Přesto já bych si jej asi do bytu nepustil, na rozdíl od těch (skutečně) zabitých nešťastnic. ()
Réžia českého znenia (ČT 1992) = ZDENĚK COUFAL - „Povinné čítanie“ pre všetkých tzv. znalcov považujúcich 24 hodín za vrchol dnešnej filmárskej invencie. Skvelá štúdia psychicky narušeného vraha, podporená sugestívnym obrazovým stvárnením a výbornými hereckými výkonmi. Apropo, skutočného škrtiča nikdy neodhalili. (8.10.2004) ()
Časté dělení obrazu do několik částí je v dnešní době sice trochu nezvyk, avšak v tomto případě nemám nejmenší výhrady... Valná většina filmu odsýpá jako hodinky, po náhlém "chycení" však dochází k mírné stagnaci a místy až zbytečnému protahování. Pro Henryho Fondu (v jakémkoli věku) mám však slabost.;-) ()
Zdařilý mix krimi, thrilleru, dramatu a mysteriózního snímku. Bostonský škrtič má ve své první části, kdy se stále objevují nové a nové oběti, velkou atmosféru. Rozdělený obraz jen dodává na poutavosti, protože tvář vraha je stále skryta a pouze sledujeme současně oběť a blížícího se zabijáka. Bohužel atmosféra na mě nějak přestala působit v okamžiku, kdy se na scéně objevil kompletně celý Tony Curtis, resp. ve chvíli, kdy začal utíkat a byl dopaden. Vyslýchání, byť stálo na vynikajícím výkonu Curtise, na mě příliš nezapůsobilo. Jak to doopravdy s vraždami v Bostonu bylo a jak přesně případ kolem DeSalva probíhal nevím, ovšem je jasné, že film není rekonstrukcí. ()
Galerie (4)
Photo © 20th Century Fox
Zajímavosti (11)
- V lednu 1967 byl Albert DeSalvo byl odsouzen jako duševně nemocný člověk na doživotí. O měsíc se mu podařilo z psychiatrické léčebny uprchnout, ale byl chycen po 24 hodinách. 26. listopadu 1973 jej našli ve vězeňské nemocnici s nožem v srdci. Zabil ho spoluvězeň, jehož identita nebyla vypátrána. (sator)
- 20th Century Fox najali k sepsání scénáře Terence Rattigana, ale musel být nahrazen Edwardem Anhaltem, protože příběh bostonského šktiče vylíčil jako komedii. (Chatterer)
- Krátce před natáčením utekl Albert DeSalvo z blázince, kde byl vězněn, ale po 33 hodinách byl chycen. (Chatterer)
Reklama