Reklama

Reklama

Banksy: Exit Through the Gift Shop

  • USA Exit Through the Gift Shop (více)
Trailer

Obsahy(1)

Legendární streetartista a graffiti writer Banksy, který ani přes nominaci na Oscara neodhalil svoji identitu, vstupuje do českých kin se svým provokativním mystifikačním dokumentem o street artové scéně. Excentrický francouzský majitel obchodu Tonny Guetta, který má stovky hodin záznamů graffiti akcí, marně pátrá po tajemném Banksym a sám se po jeho vzoru rozhodne stát kultovním umělcem. Pod pseudonymem Mister Brainwash (MBW) začíná chrlit jeden artefakt za druhým... Zábavný a vzrušující dokument o kultu pouličního umění, který tento fenomén zároveň odhaluje, zároveň jej relativizuje a sebevzhlíživost některých umělců ironicky shazuje. Stejně jako ve svém umění, i ve filmu Banksy zpochybňuje současnou pouliční výtvarnou scénu, která se stala snobským pozlátkem. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (255)

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Přečetl jsem si většinu z komentářů a vnímám celou věc trochu jinak. Tohle totiž není nějaká moralisticky-kritická óda na téma, co je a co není umění, nebo ironický lament nad tím, jak se street art komercializuje a ztrácí autenticitu, ale bezskrupulózně sobecký a zcela egoistický výkřik z dílny Banksyho kritizující rádoby-umělce jako je Guetta, kteří si dovolují na něm parazitovat. Správně se to mělo jmenovat nikoliv Banksy: Exit Through the Gift Shop, ale Banksy: Ty sviňáci mi lezou do zelí. Proto nemůže být a není Guetta Banksym, jak se někdy v rámci debat „mockumentary versus hoax“ objevuje; Bansky je tady zcela jasně britská superhvězda a pan umělec, kdežto Guetta šmejd, který má tu drzost pana umělce kopírovat. ____ Pokud by ale někoho přesto zajímala cesta od „čistého" umění k vyprázdněnému byznysu a nekonečná schopnost kapitalismus začlenit, a tak otupit subverzivní ostří všech jednotlivých požadavků, ať vezme v potaz Piráty z Karibiku. Ono se sice pořád přetřásá Che Guevara na tričku buržoazní mládeže coby příklad hegemonie a její inkorporace, ale Piráti z Karibiku nám poskytují mnohem pěknější příklad. Na jedné straně tu máme disneovsky uhlazený mainstreamový film pro celou rodinu, a hle!, do něj včleněný asociální, osamocený klaun, mimoňská, loserovská postava kapitána Sparrowa, která trpí problémem komunikace s okolím a nevyhraněnou sexuální orientací. A přesto ho všichni berou a mají ho div ne za boha. Jaký nádherný příklad! Nebo si vezměte reklamu, která přebrala metody ruských avantgardistů: juxtapozice tváře strávníka hned vedle ledničky opisuje Kulešův efekt, zatímco rovnice špína + prášek = čistota vychází z principů intelektuální montáže, která počítá s tím, že ze střetu dvou záběrů a s pomocí asociativního myšlení diváka vznikne v jeho hlavě záběr třetí, který vytváří poselství a smysl celého tohoto pomyslného „souboje záběrů". Jak se později ukázalo, ono to často nefungovalo, lidé si ten třetí záběr nedomýšleli. Reklama to zdá se pochopila a ukáže nám jej explicitně v celé své kráse. A pak že to nejde. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Hřejivý příklad ,,mockumentary". Dokumentární revoluce už je sice dávno za námi, Banksy vlastně už točí podle zcela zajetého úzu, který spoludefinoval především Michael Moore (a jeho epigoni) a mystifikační král Sacha Baron Cohen/Borat/Bruno (kořeny jsou ale daleko hlubší), oni přišli s něčím, co by se dalo označit jako éra postmoderního filmového dokumentu - dokument je vystavěn na principu hry, objektivita vyprávění přestává být důležitá, stírá se rozdíl mezi hraným a dokumentárním filmem, sám tvůrce vstupuje a zasahuje do dokumentu a stává se hlavním aktérem dokumentovaného, dokumentární film získává nový rozměr - má bavit, tomu odpovídají také neotřelé formální prostředky (home video atd.), zajímavé, osobité propojení obrazu a hudby (francouzská harmonika...), manipulování s předkládanými fakty, mystifikování, tahání za nos... Celý dokument je vlastně jednou velkou Banksyho performancí. Jeho dokumentární film je nepokrytě umělecký, už díky své nejednoznačné interpretaci. Co je v něm vlastně pravda? Když bych si chtěl svou diváckou percepci nějak utřídit, v bodech by mi vyšlo zhruba toto - Exit Through the Gift Shop zahrnuje těchto několik významových rovin: 1. filmové dějiny street artu 2. Banksyho tvorbu samotnou 3. reflexe úlohy umění v postmoderním světě 4. postižení mělkosti a povrchnosti současnosti 5. mystifikační rozměr (Jaký je vztah mezi Banksym a Thierry Guettou alias Mr. Brainwashem? Není náhodou podobný jako mezi legendárním Andy Kaufmanem a Tony Cliftonem? Mediální sebeprezentace Thierry Guetty by tomu snad i napovídala... A co samotný Banksy? Není náhodou i on pouhou fiktivní postavou, uměleckou značkou, kterou stvořila nějaká umělacká skupina? A podobných otázek se nabízí řada...) ----- Banksy je nepochybně skutečný umělec, už jen samotný koncept tohoto dokumentu je úchvatný, i když musím přiznat, že jsem se ke konci už trochu ošíval, zvolenou stopáž se mu nepodařilo úplně maximálně naplnit, přesto jeho zkoumání vyprázdněnosti dnešní doby a kapitalismu coby řádu, který ze své podstaty komerčně zužitkuje jakýkoliv pokus o podvratnou revoltu proti němu samému, což se paradoxně stalo i Banksymu, je excelentní. Je v tom zahrnuta i paralyzující role marketingu a reklamy, bez níž dnes nelze tvořit, ba téměř ani existovat, vyprázdněnost umění a tvorby, veřejného života, politiky, médií... O uměleckém úspěchu rozhodují konexe a známosti, média slepě a tupě kodifikují nové umělecké trendy a osobnosti, u nichž už ani nejde o umění, ale jen o image, navíc zamořují veřejný prostor svou posedlostí celebritami odtrženými od reálného umu a dovedností, téměř veškeré západní umění (a vlastně i politika, veřejný život atd.) je jen jeden velký hype...bublina...nic... Řečeno slovy románu Milana Kundery ,,život je jinde"...otázkou je však kde...kde mimo život? ()

Reklama

mcb 

všechny recenze uživatele

Výborný oxymorón, kterým si na sebe Banksy upletl bič. Nebo ne? Jeho působivá a provokativní výpověď není jen o streetartu a jeho představitelích, ale především o dnešní době, kdy se každá nesmyslnost a hloupost automaticky mění na umění a celosvětovou senzaci. Síla hypu a instantních mánií, které vznikají přes noc, dnes bohužel formuje mediální průmysl a také (bohužel) převažuje nad talentem opravdových umělců. Banksy se na to hořkosladce dívá a symbolicky předpovídá zánik kultury, která se více formuje ohlasy a davovou mánií, než její skutečnou povahou. Pravdivé až na kost. ()

Toj 

všechny recenze uživatele

Musím říct, že jsem se dlouho tak úžasně nebavil.. A navíc se mi dostalo všeho, co jsem mohl jen chtít... Film o lásce k filmovému záznamu. film o streetartu, film o umění, film o retardovi, film o nevkusu a pozérském obchodu s uměním... Banksy pokládá několik zcela zásadních otázek z oblasti umění... Nedovedu si představit, že by MBW byla skutečná postava.. Banksy ve filmu říká, že chtěl natočit dokument, aby ukázal, že streetart není o penězích.. Pravděpodobně udělal mnohem víc... Vytvořil geniální mystifikaci, které problematiku tematizuje a natočil falešný dokument, který se ani nesnaží být příliš uvěřitelný... Kdyby byl věrohodnější a události nebyly tak přehnané, to zrcadlo by asi tak nefungovalo... Každopádně vnímám tenhle film jako součást mnohem rozsáhlejšího uměleckého díla.... Zábavná je představa, že obrazy MBW vytvořil sám Banksy... Není nakonec za hlupáka uplně každý konče divákem? :) ()

maseer2 

všechny recenze uživatele

prvních 50 minut věnujících se street artu jako takovému (a pak i samotnému Banksymu) je výborných, zatímco ze závěrečné půlhodiny, která se blíže zaměřuje na hodně umělý (a původní myšlenku street artu dost překrucující) přerod Thierra Guetty v Mr. Brainwashe, jsem naopak poněkud rozčarován.. takže nakonec jen tak tak za 4* ()

Galerie (19)

Zajímavosti (4)

  • Název odkazuje k jednomu z Banksyho děl, kdy na idylický obraz krajinky přimaloval upozornění na východ vedoucí skrze obchod se suvenýry. (Stegman)
  • Film obsahuje krátkou ukázku z filmu Life Remote Control, jehož autorem je právě Thierry Guetta, hlavní hrdina tohoto dokumentu. Banksy se rozhodl sestříhat z materiálů, které mu T. Guetta poskytl, vlastní dokument, protože byl nespokojen s provedením připravovaného Life Remote Control. (Rosana)
  • V deviatej minúte, počas rozhovoru so Space Invaderom, môžeme za ním vidieť plagát k filmu Osvietenie Stanleyho Kubricka, ktorý je zostavený z maličkých doštičiek. (TMNT)

Související novinky

Oscar 2011 - výsledky

Oscar 2011 - výsledky

28.02.2011

Stejně jako každý rok, i letos nám akademici připravili nějaké to překvapení. Letos je ve znamení obrovského neúspěchu Opravdové kuráže, která neproměnila ani jednu z deseti nominací a podobně… (více)

Nominacím na Oscary vládne koktavý král

Nominacím na Oscary vládne koktavý král

26.01.2011

83. udělování Cen Americké filmové akademie proběhne v neděli 27. února. Do té doby můžete tipovat, kdo bude vítězem. A nebude to lehké, letos se v pomyslném pelotonu setkali velmi silní běžci.… (více)

Reklama

Reklama