Režie:
Roland EmmerichScénář:
John OrloffKamera:
Anna FoersterHrají:
Vanessa Redgrave, Rhys Ifans, Joely Richardson, David Thewlis, Paula Schramm, Robert Emms, Edward Hogg, Rafe Spall, Jamie Campbell Bower, Xavier Samuel (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh filmu Anonym, který se odehrává v Anglii za období vlády královny Alžběty, spekuluje o otázce, která už po staletí vrtá hlavami akademiků a géniů jako Mark Twain, Charles Dickens a Sigmund Freud: kdo je doopravdy autorem díla, připisovaného Williamu Shakespearovi? Odborníci o tom vytrvale diskutují, byla o tom napsána řada knih a učenci zasvětili celé životy obraně či popírání teorií o osobě autora nejuznávanějšího díla anglické literatury. Anonym nabízí jednu z možných verzí jejich výkladu a zaměřuje se na dobu, kdy politické skandály a intriky, tajné románky na královském dvoře a zákeřné plány hamižných šlechticů, toužících po trůnu, vycházely na světlo na těch nejpřekvapivějších místech: na londýnských jevištích. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (394)
Emmerich si měl už na začátku přiznat, že na takové téma, jako je Shakespeare, prostě nemá. Snaží se tvářit, že to je komorní film (z jeho tvorby je určitě nejkomornější, vždyť tady nezanikne svět), a to třeba laciným orámováním, kde klasický shakespearovský herec Derek Jacobi uvede film jako divadelní hru. Přitom jsou v něm ale porušena i základní pravidla jako třeba jednota času (budete se akorát ztrácet ve třech časových rovinách). Nakonec jsou na Anonymovi nejkrásnější momenty, kde se hrají jednotlivé hry. Shakespeare, ať to byl kdokoli, byl génius a umělec. Emmerich ani jedno. ()
Vypadá to na dva poznatky - dneškem u mě kšandy, co do napínavosti, ztratily na své pověsti a intriky v práci prozatím nedosáhly úrovně alžbětinského dvora, jak jsem se dosud domnívala... To jen na okraj dvouhodinového opojení divadlem, historií a promyšlenou mystifikací, založenou na hypotéze autorství divadelních her největšího dramatika všech dob. Pravda, chvilku mně dalo se zorientovat (asi hodinu a půl :-D), což je i jediným důvodem, proč se v mém hodnocení neskví pět hvězd, rozplétání zašmodrchaného časového klubka však nakonec stálo za oběť zvýšené pozornosti, a přesto, že největším klamem se ukázalo být jméno Rolanda Emmericha v titulcích, musím zvolat - dobře ty, Williame, ať už jsi byl kdokoliv! ()
Bylo rozhodně nesmírně zábavné sledovat tento film a představovat si u toho omlévající Shakespearology, kterým se ničitel Roland snaží rozbořit svět. Nedařilo se mu to, protože selhal na falešně komplikovaném systému flashbacků a rámců, kdy si divák nemohl být jistý, kde se právě nachází a jaký je vztah mezi postavami. A ještě jedné neodpustitelné věci se dopustil, do velkého kolektivu literárních a filmových Alžbět, kde vládne pevnou rukou Judi Dench s Cate Blanchett, přidal hysterickou nymfomanku. Škoda, protože výprava i hudba se hodně povedly. ()
Emmerichův Anonym rozhodně nepatří k filmům, které se snaží působit přehnaně intelektuálně ani nevykřikuje do světa, že by si snad zasloužil nějakého toho Oscara. Což je velmi příjemné zjištění oproti všem těm alžbětínským filmům. Anonym si totiž vůbec na nic nehraje a pouze se snaží pobavit a hlavně zaujmout klasického diváka a to myslím jako kompliment. Film nemá jediného hluchého místa a u mnoha scén jsem pocítila příjemné mrazení v zádech (což mohla způsobit klimatizace v sále, ale já to ráda připíšu Emmerichovi). Herci jsou samá britská kvalita. Hlavně výkon Rhyse Ifanse mě nadzvedl ze sedadla. Tohle, že je ten magor v potápěčských brýlích z Notting Hillu? Ať už "Shakespearova" mistrovská díla napsal kdokoliv, Emmerichovi jsem dvě hodiny bez problémů věřila jeho příběh a kdo ví, třeba má nakonec pravdu. 4* a kvůli místnímu nepochopitelně nízkému hodnocení zvedám na 5*, protože si je ten film zkrátka zaslouží. ()
příliš mnoho postav, které se ze začátku hodně pletou, a především dlouho nejasné vztahy a souvislosti mezi nimi mi dost bránily v tom, abych se do děje pořádně vžil a byl schopen si jej vychutnat.. k tomu ta přemrštěná stopáž.. na druhou stranu se režisérovi povedlo zfilmovat tuto na první pohled ne až tak záživnou látku vcelku chytlavě.. mě ale stejně nejvíc zaujaly scény vyznačující se typickou Emmerichovou velkolepostí - všechny ty přelety kamerou a záběry shora (na divadlo, Londýn, valící se dav, pochod po zamrzlé řece).. ve výsledku ale přesto zklamání, Emmerich by se měl zase spíš vrátit ke svým katastrofickým spektáklům - ty mu sedí více.. ()
Galerie (83)
Photo © Columbia Pictures
Zajímavosti (8)
- Jedná se o první celovečerní film natočený kamerou Arri ALEXA HD digital. (Aurum)
- Film je financován režisérem Rolandem Emmerichem. Jako hlavní důvod svého počínání režisér uvedl možnost distancovat se zásahům produkční společnosti a točit si tzv. „na vlastní triko“. (Conspi)
- Natáčení probíhalo ve studiu Babelsberg v německém Brandenburgu. (Terva)
Reklama