Režie:
Roland EmmerichScénář:
John OrloffKamera:
Anna FoersterHrají:
Vanessa Redgrave, Rhys Ifans, Joely Richardson, David Thewlis, Paula Schramm, Robert Emms, Edward Hogg, Rafe Spall, Jamie Campbell Bower, Xavier Samuel (více)VOD (1)
Obsahy(2)
Příběh filmu Anonym, který se odehrává v Anglii za období vlády královny Alžběty, spekuluje o otázce, která už po staletí vrtá hlavami akademiků a géniů jako Mark Twain, Charles Dickens a Sigmund Freud: kdo je doopravdy autorem díla, připisovaného Williamu Shakespearovi? Odborníci o tom vytrvale diskutují, byla o tom napsána řada knih a učenci zasvětili celé životy obraně či popírání teorií o osobě autora nejuznávanějšího díla anglické literatury. Anonym nabízí jednu z možných verzí jejich výkladu a zaměřuje se na dobu, kdy politické skandály a intriky, tajné románky na královském dvoře a zákeřné plány hamižných šlechticů, toužících po trůnu, vycházely na světlo na těch nejpřekvapivějších místech: na londýnských jevištích. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (393)
Nejsem nijak ponořen do díla Willa Shake-Speara, ale vím, že kolují představy a hypotézy o tom, zda a kdo byl William Shakespear a kdo byl skutečným autorem "jeho" díla. Upřímně, je mi to jedno. Na film jsem se těšil, protože podle ukázek to vše vypadalo moc pěkně, navíc období, které takříkajíc můžu. A navrch ještě Emmerich von Megaloman, který tady své megalomanství moc zůročit nemohl, a tak mě zajímalo, co z toho vznikne. ~ Moje nadšení poněkud zchladily recenze a klesající hodnocení zde na CSFD, spolu s nepříliš oslavnými komentáři. A když ještě kino začalo Anonyma dávat v, pro mě poněkud nevhodní časy, už jsem se představy návštěvy v kině vzdával. ~ A tak jsem ve výsledku rád, že mi to vyšlo a já intriky, dobu, hudbu, herce i nadšení z her užil. Je pravda, že někdy v polovině film ztrácel na fortelu a přehlednosti a že víc dramatické eskalace by skutečně neuškodilo, konec to zase ale vynahradil. Kamera, efekty, kulisy, kostýmy, masky, hudba i děj v pořádku. Za tohle jsem byl ochoten dát ***,ale je fakt, že herci vyzvedli film ještě o kousek výš - Rhys Ifans, Vanessa Redgrave, Sebastian Armesto, Rafe Spall, Edward Hogg, radost pohledět. ~~~ 3,5*, spokojenost. Jen to množství postav, "ospalost" v polovině filmu a lehce zmatečné flashbacky brání čistokrevné čtyřce. ()
Vypadá to na dva poznatky - dneškem u mě kšandy, co do napínavosti, ztratily na své pověsti a intriky v práci prozatím nedosáhly úrovně alžbětinského dvora, jak jsem se dosud domnívala... To jen na okraj dvouhodinového opojení divadlem, historií a promyšlenou mystifikací, založenou na hypotéze autorství divadelních her největšího dramatika všech dob. Pravda, chvilku mně dalo se zorientovat (asi hodinu a půl :-D), což je i jediným důvodem, proč se v mém hodnocení neskví pět hvězd, rozplétání zašmodrchaného časového klubka však nakonec stálo za oběť zvýšené pozornosti, a přesto, že největším klamem se ukázalo být jméno Rolanda Emmericha v titulcích, musím zvolat - dobře ty, Williame, ať už jsi byl kdokoliv! ()
Zklamání. Po stránce vizuální, určitě zážitek, kostýmy přiblížení své doby je vskutku pěkné, ale ten příběh. Nevím, asi budu vypadat dosti jednoduše, ale nemůžu si pomoci trvalo mi skoro 45 minut, než jsem se zorientoval v ději. Naprosto divné hopsání mezi různými desetiletími bez upozornění bylo dosti únavné. Jinak herecké výkony solidní, hudba vpasována citlivě, ale nemůžu se ubránit srovnáním s Formanovým Amadeem - chybí tomu všemu taková dobová, až tajuplná šťáva, kterou jsem se navnadil z původních trailerů, Zkrátka a dobře, čekal jsem více. ()
příliš mnoho postav, které se ze začátku hodně pletou, a především dlouho nejasné vztahy a souvislosti mezi nimi mi dost bránily v tom, abych se do děje pořádně vžil a byl schopen si jej vychutnat.. k tomu ta přemrštěná stopáž.. na druhou stranu se režisérovi povedlo zfilmovat tuto na první pohled ne až tak záživnou látku vcelku chytlavě.. mě ale stejně nejvíc zaujaly scény vyznačující se typickou Emmerichovou velkolepostí - všechny ty přelety kamerou a záběry shora (na divadlo, Londýn, valící se dav, pochod po zamrzlé řece).. ve výsledku ale přesto zklamání, Emmerich by se měl zase spíš vrátit ke svým katastrofickým spektáklům - ty mu sedí více.. ()
70 %. Film staví na některých historiky vyvrácených teoriích, přesto do sebe jednotlivé nitky zapadají tak promyšleným způsobem, že se divák hlavně v druhé polovině filmu nemůže nudit. Ovšem ten konec a úplný obraz o tom, kdo byl "skutečný Will Shakespeare"... pravděpodobnost není důležitá, uvěřitelnost ovšem ano. Navíc poslední čtvrthodina už zavání patosem, kterého se film celou dobu snažil vyvarovat. ()
Galerie (83)
Zajímavosti (8)
- Scénář byl Johnem Orloffem sepsán v roce 1998, kdy se v kinech objevil obdobně inspirovaný film Zamilovaný Shakespeare (1998). Projekt byl pozastaven a opětovně oživen až v roce 2005, kdy zájem o něj projevil Roland Emmerich. Ten se k vlastní režii dostal po sérii úprav až v roce 2010. (Conspi)
- Joely Richardson, která ve filmu hraje mladou královnu Alžbětu, hrála dříve Kateřinu Parrovou v seriálu Tudorovci (od r. 2007), tedy poslední ženu Jindřicha VIII., otce Alžběty I. (vanityfair)
- Natáčení probíhalo ve studiu Babelsberg v německém Brandenburgu. (Terva)
Reklama