Režie:
Milan CieslarScénář:
Vladimír KörnerKamera:
Marek JíchaHudba:
Jan JirásekHrají:
Jitka Čvančarová, Jan Zadražil, Michal Dlouhý, Vladimír Dlouhý, Petra Hřebíčková, Peter Varga, Kryštof David, Zdeněk David, Jaroslav Sypal, Terezie Holcmanová, Ladislav LahodaVOD (1)
Obsahy(1)
Poklidný život dvou manželských párů z malé samoty rozvíří jen během jediné adventní noci příjezd svobodomyslného světoběžníka Rasta. Další z jedinečných příběhů spisovatele a dramatika Vladimíra Körnera v novém televizním filmu o lásce, vášni a věrnosti.
Příběh uznávaného spisovatele a dramatika Vladimíra Körnera byl inspirován několika motivy z románu "Dumala" od Eduarda von Keyserlinga (1855-1918). Jde o dávno zapomenutý román, z dávno zapomenuté a dnes již neexistující krajiny Východních Prus, z prostředí nudící se junkerské šlechty. Spíš z piety zůstalo zachováno jméno hlavní hrdinky a pár situací z vyprávění.
Vladimír Körner přenesl svoje komorní vyprávění do zapadlého konce světa v srdci Evropy v předvečer velké války. Zde jsou lidé bezpečně ukryti před světem v kruhu svých osudů, typicky nostalgický "fin de siécle", známý z tolika klasiků. Jejich osudy se protnou během pár zimních večerů a nocí spějících k fatálnímu Novému roku 1914, ukryti milosrdnou tmou v době adventního měsíce, kdy je nejdelší noc v roce a tajemnou krajinu překrývá sníh. Nikdo ještě netuší, jakou celosvětovou tragédii ten nastupující rok přinese.
Jak říká klasik: všechna šťastná manželství jsou si podobna jako vejce vejci, ta nešťastná jsou každá jiná svým způsobem. V příběhu paralelně sledujeme mladého důstojníka Alberta a jeho novomanželku Karolu, i jiné manželství místního evangelického pastora Kociana. Je jako bludný kámen osamocen v "katolickém moři", má jen pár oveček, které si stráží jako spravedlivý soudce pravé víry a pravdy. On i Karola jsou si podivně blízcí svým osudovým údělem.
Poklidný a rezignovaný svět rozbije příjezd "ztraceného a marnotratného syna", světoběžníka Rasta. Vrátil se jen proto, aby prodal veškeré dědictví po rodičích a zmizel za moře, ten jediný světaznalec tuší, jaká se blíží v Evropě katastrofa. Během jediné noci málem rozvrátí manželství pastorovo, svede i manželku svého přítele Alberta, Karolu. Naláká ji možností útěku z bludného kruhu, vzbudí netušenou nenávist u přísného kazatele. Pastor Kocian, ten fanatik pravdy je málem dohnán k zoufalému zločinu, nastraží past na Rasta, do které nakonec spadne zcela nevinná oběť. Ale o tom nikdo netuší, pastor vychází nakonec jako očištěný z ďábelské lázně, jako spravedlivý muž v pravdě!
Vladimír Körner, prostřednictvím svého hrdiny Alberta, v jedné s úvodních scén říká: "Jsou koně, kteří se vrátí i do hořící stáje, aby umřeli v plamenech. Za svým pánem."
Přesvědčí Albert zoufalým gestem svou ženu Karolu, aby jako správná důstojníkova žena zůstala s ním, smířena již navěky se svým údělem?
Jako epilog zaznívá bubnování obecního bubeníka, že ono datum dne svaté Anny, den křtu vytouženého dítěte, bude bohužel také koncem jejich opět poklidného a zapomenutého světa.
Televizní film, jehož premiéru uvede Česká televize u příležitosti významného životního jubilea autora Vladimíra Körnera, nabízí divákovi nejen strhující příběh a filmovou podívanou, ale také herecký koncert Jitky Čvančarové, Vladimíra Dlouhého, jeho mladšího bratra Michala Dlouhého a Jana Zadražila.
Režisérem filmu byl Milan Cieslar, který s Vladimírem Körnerem pracoval v minulosti na několika výrazných projektech, například festivalově úspěšném filmu "Pramen života" nebo "Krev zmizelého".
(oficiální text distributora)
Recenze (38)
TV/// Obsazení 4/10 Děj 4/10 Hudba 8/10 Prostředí 5/10/// +Jitka Čvančarová, zvláštní nevýdaná atmosféra -jinak úplně o ničem, divný nestravitelný příběh/// Rozhodně ne pro každého. Vydržel jsem u toho jen proto, že jsem dosud nic podobného neviděl. Nejsme si však jist jestli je to klad nebo zápor. Atmosféra před Velkou válkou je na oběšení a tak toho i mnoho lidí využívá. Je to vlastně dobrá sonda do duší lidí, že jící v této době. Jenže je to tak pochmurné až vám z toho bude špatně. Rozhodně by jste v té době nechtěli žít a stejný dojem mám z filmu. Nic příjemného to není./// Celkem 50%/// ()
Zpočátku jsem se do toho nemohl dostat, ale najednou mne to doslova vcuclo. Cieslarovi se podařilo navodit vskutku temnou atmosféru. Dokonale rozkreslené postavy bratrů Dlouhých, Čvančarové, Hřebíčkové i Zadražila. Propojené osudy všech zúčastněných. Zdánlivě bezvýchodné bezvětří v životě několika lidí, kteří navíc svůj osud musí sdílet s těmi ostatními ztracenci. Po každé noci ale vyjde slunce, nastane ráno, a když se rozední, přečtete si na vývěsce prohlášení "Mým národům". Fantastický Vladimír Dlouhý...80%. ()
----- "Třeba je ďábel ženská ... To tě ještě nenapadlo." ----- Česká televize mě HODNĚ překvapila - a tentokrát příjemně. Snímkem, který má úroveň a styl. Promyšlený scénář s několika nečekanými zvraty je režijně velmi dobře zvládnutý, dokreslený krásnými záběry kamery a podmanivým hudebním doprovodem. Charaktery jednotlivých postav a motivace jejich činů jsou propracované do detailů - lidská duše je zkrátka daleko složitější, než se zdá: JSME "andělé" i "ďáblové" … berte nebo nechte být, stejně na tom nic nezměníte. ()
Možná se moje vstřícná skepse odráží v hodnocení víc než bych chtěl, ale já prostě nemohu přijít na chuť práci pana Cieslara. Kornerova skvělá dramata by měl dělat někdo s duší pana Vláčila a to pan Cieslar opravdu není. Cieslar neumí využít ten potenciál. Jestli někomu stačí pro docílení poetiky rozsvítit nahým milencům pár svíček v maštali, pak je mi ho líto. To byl ale kýč! Michal Dlouhý a jeho brácha Vladimír jsou herci s tak výrazným rukopisem, že jejich obsazení je spíš na škodu věci, než aby filmu prospělo. Tak moc je v jejich podání všechno čitelné a předvídatelné... Zase na druhou stranu to bylo lepší než Lovec vodního ticha. ()
Baladický příběh založený mmj. na vztahu k víře spěje k apokalyptickému konci, ovšem v závěru autoři překvapí téměř happyendem… Femme fatele – Karola (Jitka Čvančarová) – říká, že “závidí Italům, protože pro lásku i soucit mají jedno slovo – pieta“. Hudební režie Jana Jiráska podkreslovala vhodně atmosféru. Výchozí námět, kvalitní herecké výkony i navozená dobovost mohly pomýšlet na víc, ovšem Vladimír Körner podobně jako v Lovci vodního ticha zbytečně tlačil na pilu. Příběh, který stojí za zamyšlení, ovšem chybí mu silnější memento. Ta apokalyptická vize mi přišla zbytečně prvoplánová. Odpovídající televizní podívaná, které z piety k Vladimírovi Körnerovi přidávám podobně jako v Lovci vodního ticha čtvrtou hvězdičku... ()
Galerie (28)
Photo © Česká televize / Pavla Černá
Zajímavosti (4)
- V scéne s požiarom si zahrala aj nevlastná dcéra majiteľa farmy, kde sa natáčalo, bola však premaskovaná na chlapca. Jeden kôň vybehol pri požiari von s horiacou hrivou, ale v skutočnosti to tak nebolo. Do hrivy mu vplietli zelené strapce a namiesto nich potom filmári trikom dodali na plátno oheň. (Raccoon.city)
- Natáčelo se v Kryštofově Údolí, na dřevěné lávce Rudka - Doubravník a na zámcích Velké Březno a Jistebnice. [Zdroj: Filmovamista.cz] (M.B)
- Točilo se i evangelickém kostele v Libiši. Filmařům se nezdály kostelní varhany, byly proto namalovány jiné, jejichž kulisy v kostele zůstaly dodnes. (sator)
Reklama