Reklama

Reklama

Zbav nás od zlého

  • Dánsko Fri os fra det onde (více)
Trailer

Moderní skandinávský morytát o relativitě dobra. Snímek dánského režiséra Oleho Bornedala bývá často přirovnáván k filmu Strašáci Sama Peckinpaha, kde také sledujeme civilizovaného a městským luxusem změkčilého muže bojovat o přežití své rodiny proti lynči barbarských venkovanů. Jenže zatímco v proslulém snímku amerického klasika byla východiskem krize maskulinity hlavního hrdiny potažmo démonizace venkova, dánský film je vystavěný jako moderní parafráze na morytáty. Stejně jako staré historky o mordech a zločinech i zdejší kruté vyprávění předkládá divákům otázky stran morálky, viny a trestu či dobra a zla. Bezútěšný svět dánského maloměsta stojí rozkročen mezi klidnou idylkou pro rodiny z vyšší střední třídy a pivem i tělesnými tekutinami nasáklou každodenní realitou bílé lůzy. Během městské veselice eskalují tamní vztahy, když je gastarbeiter, jenž přišel v bývalé Jugoslávii o celou rodinu, nařčen, že zabil ženu nacionalisticky smýšlejícího předáka místní komunity. Lynčovanému muži poskytne ve svém domě útočiště úspěšný advokát. Dříve poklidné sídlo za městem se stane místem vypjaté konfrontace krvežíznivého davu a muže, jenž automaticky ctí zásady justice a právní společnosti. Stylově vytříbený snímek pojednávající o xenofobii, bezpráví a bestialitě dřímajících v základech lidských společenství se stal mezinárodní senzací především mezi filmovými fanoušky a byl uveden na řadě festivalů včetně Toronta, Pusanu a Sitges. Režisér Ole Bornedal na sebe upozornil již debutem Noční hlídač (1994), který o tři roky později ve vlastní režii předělal pro americký trh pod názvem Hlídač mrtvých v hlavní roli s Ewanem McGregorem. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (145)

tron 

všechny recenze uživatele

Strašne nemám rád tieto typy filmov, kde sa sfanatizovaný dav pokúsi psychicky a následne aj fyzicky zlynčovať jednotlivca. Nerobí mi dobre pozerať sa na to. Navyše scenár nie je žiadny zázrak (zabitie policajtov, likvidácia nič netušiaceho doktora, morálny konflikt medzi manželmi). Už to nikdy viac nechcem vidieť. ()

Stanislaus 

všechny recenze uživatele

Tímto snímkem u mě Ole Bornedal opravdu zabodoval. Naposledy jsem podobný pocit prožíval během projekce podobně surového filmu z estonské produkce - Zkažená mládež. Tentokrát nejde o šikanu, nýbrž o morální hodnoty a jejich meze, o náboženství a pravdu, ať už je jakákoli. Moc se mi líbilo vizuální zpracování filmu, které mu dodávalo ještě větší nádech syrovosti a depresivnosti. Opravdu mě překvapila účast Lene "Barbie Girl" Nystrom, která svou roli zahrála velmi solidně. Jaká je vlastně hranice mezi (relativně) normálním lidským smýšlením a bezmyšlenkovitým šílenstvím, které nevěstí nic dobrého? Zkrátka pro mě kvalitní filmařský kousek, který mě zaujal hlavně díky obrazovému vzevření a námětu (skvělá pointa!). ()

Reklama

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Tradičně dobrý severský film, na kterém mi ale nejvíc vadí jeho vizuální stránka. Už se totiž netváří tak přirozeně, jako jemu podobné filmy, když vypráví kruté příběhy každé z postavy, co se ve filmu objeví. Pořád si ale drží neuvěřitelně dobrou kamerou a fantastickou atmosféru, která dokáže ždímat emoce i na bohapusté silnici, která je rovnější než čára nakreslená pravítkem. ()

panjosef 

všechny recenze uživatele

Moderní severská variace na Straw Dogs, jak už bylo samozřejmě mnohohkráte zmiňováno. Děj je podobný, ale rozvržení situací je samozřejmě posunuté do jiných rozměrů (dotkne se to všech aktuálních ožehavých témat, xenofobie, rasismus, domácí násilí...), aby se nejednalo o prosté přetočení původního scénáře. Celé to funguje hodně zdařile, je to fakt výborně natočený, hodně melancholický a emotivní, úžasná kamera a obraz (fakt těžce sedne), psychologie postav a výkony skvělý, násilí a neštěstí hodně reálný, syrový a brutální. Ke konci jsem opravdu sledoval se sevřenou prdelí, podobně jako u původního Peckinpahova majstrštyku. Scéna v březovém háji je masakrální, hlavně kvůli jejímu velice tichýmu a klidnýmu průběhu (viz pro srovnání např. No Moriré Sola). Na plný počet to ale tentokrát nevidím, pač přece jen mi pár věcí trochu lezlo s otazníkama do obrazovky (heh). Teď dál už radši může číst jenom ten kdo to viděl, abych neSPOILERoval. Jednak je to až přílišně nereálná stádnost a uniformita chování všech lidí, kteří se rozhodli vydat k Johannesovu domu (takový to "jóóóóóóó, všichni na ně společně vlítnem", v původním filmu bylo tohle pojato mnohem komorněji a proto pro mne reálněji), potom jejich vlastní chování před domem (chápu že byli všichni nalití, ale tancovat kolem zapálenýho ohně a zpívat, když předtím zemřeli dva lidi a další se chtějí zabít?) a taky prostě podle mne až příliš krkolomný a překombinovaný rozuzlení. Takže tohle jsou vady na kráse, ale protože je jinak film opravdu skvěle podanej a zpracovanej, tak si čtverku zaslouží. Jinak za zmínku stojí i některé drobnější detaily ve filmu, hlavně postava Ingvarova poskoka Leifa Christensena (Kim Kold) - to je hotovej stroj smrti, Charles Napier předělanej na Terminátora, kde na ten nápad kápli, hehe, bravo :-) . Za zmínku stojí taky včlenění role sympatické kočky vypravěčky (Sonja Richter) filmu, jejíž postavení vůči vlastnímu ději je velice zajímavý a ne moc častý - kdo četl od Dostojevského Bratry Karamazovovy tak asi zhruba tuší jak ;-) . Takže i přes pár much povedený explo peklo :-) . 8/10 ()

gumli 

všechny recenze uživatele

Pri sledovaní tohoto filmu mi automatický prišiel na um film Straw Dogs z roku 1971.Tomu sa nedá vyhnúť,či chceme alebo nie.Samozrejme ale len tomu,kto Straw Dogs videl.Toľko magorov na jednej kope sa vidí len málokedy.A to nie len ako sa správajú ale aj výzorom.Sú to psychopati a šialenci,alkoholici atď.Aj policajti mi pripadali až neskutočne hlúpy a lenivý.Dosť šokujúci a brutálny film,surový a hrubý.Všetko sa pekne rozbieha až po šialené vyvrcholenie,zostávajú len mŕtvoly,celkovo nepríjemná atmosféra.Praktický celé mestečko je pod vplyvom alkoholu,je agresívne a má chuť lynčovať.Je to tiež aj o rasizme a konflikte sociálnych skupín.A ani jedná žena ktorá v tomto filme hrala nebola ani trochu atraktívna.Dobrý film,bez pochýb. ()

Galerie (33)

Zajímavosti (4)

  • Film bol natáčaný v Kodani a blízkych oblastiach. (Arsenal83)
  • V scéne, kedy Leif (Kim Kold) nesie bezvládne telo do kamiónu, sú obe dvere najprv otvorené a v ďalšom zábere je vidieť, že otvorená je iba ich pravá časť. (MikaelSVK)
  • Film čerpá inšpiráciu zo skutočných udalostí, najmä skúseností skutočného dánskeho exorcistu v reálnom živote. (Arsenal83)

Reklama

Reklama