Režie:
Martin CampbellKamera:
Dion BeebeHudba:
James Newton HowardHrají:
Ryan Reynolds, Blake Lively, Peter Sarsgaard, Mark Strong, Temuera Morrison, Jon Tenney, Tim Robbins, Angela Bassett, Jay O. Sanders, Taika Waititi (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Před miliony let vytvořily nadpřirozené bytosti zvané Strážci intergalaktickou policii Green Lantern, která chránila jednotlivé sektory vesmíru. Jeden ze Strážců Abin Sur byl po boji s nepřítelem vážně zraněn. Když jeho kapsle unikla na Zemi, pověřil svůj prsten - zdroj nadpřirozených schopností, aby našel jeho vhodného nástupce. Prsten na Zemi objeví mladého zkušebního pilota Hala Jordana, který má velkou dávku sebevědomí, neposlušnosti a lehkomyslnosti. Jeho zdánlivě bezstarostnou mysl ale trápí vzpomínka na smrt otce, který zahynul při jednom zkušebním letu. Když prsten přivede Hala k Strážci, vysvětlí mu, co znamená stát se Green Lanternem. Odešle ho na domovskou planetu OA, kde se začíná seznamovat s podstatou svého poslání. Vůdce Strážců ale mladíkovi nevěří a po jednom z cvičných bojů o sobě začne pochybovat i sám Hal. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (1 029)
Tuhle komiksovou šílenost zaručeně ocení ten, co má rád původní komiks. Film se totiž s ničím a nikým nesere a na ramenech nekompromisnosti 109 minut uvádí film, který popírá veškeré komiksové zažité vlastnosti. Je to prostě sci-fi o superhrdinech z vesmíru, kteří bojují o matičku Zemi mimo Zemi. Musím říct, že to mělo něco do sebe, ale docela dlouho se to rozjíždělo. Ryan Reynolds byl skvělý, ale mohl si tu přeměnu uspíšit a nečekat na ní do půlky filmu. Každopádně nemůžu říct, že by mě to nechytlo, bylo to zase pro změnu něco jiného, než člověk normálně čeká a to se taky počítá. ()
Pěkné efekty jsou poslední dobou všude. A tak se nám tu hromadí obsahově nijaké filmy na které se sice dívá hezky..ale nevyvolávají v nás téměř žádné emoce. Kromě hromady triků nebylo nic, co by mě dostalo do děje. Blake Lively je krásná a Ryan Reynolds je docela sympatický. Jenže to jsem věděla už před zhlédnutím. Kde jsou ty časy, kdy jsem fandila hlavnímu hrdinovi a nemohla se odtrhnout od obrazovky? Teď už se jenom dívám jak to tam dokoulí a jak při tom bude vypadat. Slabé 2,5*. ()
Nepatřím mezi jedince, kteří netrpělivě vyhlížejí na nebi přílet dalšího superhrdiny statečně hájícího nekonečnou svobodu občanů USA, ale v rámci své orientace ve filmovém světě se snažím jejich přílety registrovat. Tenhle zeleňouš nebyl obdařen nijak výjimečnými parametry, vlastně jednoho podobného potkávám takřka denně polehávat před zdejší nálevnou, ale zase s ním občas byla sranda. ()
GREEN LANTERN není komiksová adaptace opojným způsobem prezentující jiný svět, jak se mohlo zdát z upoutávek, ale nakonec se nejedná ani o tak velkou katastrofu, jakou zvěstovaly divácké a kritické ohlasy ze zahraničí. Jde spíš o film, který jakoby vypadl z jiné doby - konkrétně 80. let minulého století. Zmíněná nepatřičnost nevadí, protože se reflektuje a ozvláštňuje hned na několika úrovních. Z formálního hlediska představuje vyprávění ukázkový příklad toho klasického, kdy až směšným dojmem působí potřeba neustále všechno mít motivované a používat k tomu těch nejtradičnějších a konvencionalizovaných postupů. Nevnímal bych to ale jako problém, jelikož se vědomě pracuje s osmdesátkovými syžety, jmenovitě tím topgunovským a supermanovským (míněno je pokračování). Ty jsou sice zbaveny jakýchkoliv podvratných tónů, a tak neumožňují queer čtení apod., ale ironicky se glosuje jejich naivita (scéna se škraboškou) a přiznává se, že tehdejší hrdinové byli šovinističtí idioti a arogantní republikánská macha způsobující víc škody než užitku, čili se s nimi mohli identifikovat nebo být k nim empatičtí jenom mladíci, kterým ještě nesestoupila varlata a nepobrali moc rozumu. Green Lantern svůj příklon k té nejhorší dekádě, jaké se kdy americká kinematografie dočkala, dává najevo odkazováním se na vysmívané tituly a "hrdiny" typu He-Mana, ale i přes vyprávění se film odchyluje svým stylem. Díky superhrdinským schopnostem protagonisty je mizanscéna ozvláštňována přidáváním nových prvků, přičemž je nutné si uvědomit, že jejich přítomnost je ovlivněna představivostí ústředního mentálního nedochůdčete. (Sebevědomé vyprávění si je ale toho vědomo, viz "rampa není dost působivá".) Superhrdina je modelován jako überčurák, a tak dochází k něčemu nevídanému: je možné se identifikovat a/či být empatický k antagonistovi, do jehož zbídačené mysli je nám dovoleno nahlédnout. I přes výše popsanou odchylnost od "osmdesátek" (reflektování nepatřičnosti syžetu, ironické glosování narativních postupů a konceptu, stylistické ozvláštnění v podobě proměn mizanscény a možnosti identifikace se záporákem) je možné si Campbellův počin užít jako ryzí návrat dob, které jsou naštěstí dávno pryč. Kdo někdy hrál na starých automatech arkádové hry, kdy se měla jedna barevná tečka vyhnout velké řadě jiných stejně barevných teček - meteorů, ten bude zvlášť v závěru nemálo spokojen. I s 3D, díky kterému je onen regres do jiných dob umocněn tím, že se volí záběry, kdy se spirálovitě sestupuje dolů. ()
Dobře, žádná bomba to není, ale - lepší než nedotažený Thor i místy utahaný Captain America. Jen poslední X-Meni jsou o něco lepší, ovšem pro mne je z comicsového světa větší sympaťák Green Lantern. Vlastně jsem ho poznal i dávno před X-Meny, takže kromě Supermana a Batmana je mojí srdcovkou. Byť snímek klade důraz na odvahu a statečnost ( zejména v Americe ceněné vlastnosti), příliš nemoralizuje a kupodivu ani nepřekypuje tak oblíbeným americkým patriotismem. Chce především bavit, což se mu daří, a oslnit efekty, což se vcelku daří též. Jen počítačem vytvořené postavy jsou poněkud odbyté a vesmírné šutráky hodně umělé. Po dalším zhlédnutí bych asi nějakou hvězdu ubral, ale napoprvé příjemná zábava. Jen občas mně vadily hercovy šilhavé oči (proč mu je v dětství nenapravili...), ale to je jen drobná vada na kráse. ()
Galerie (120)
Zajímavosti (60)
- Pokud nepočítáme The Superman/Aquaman Hour of Adventure (1967) nebo Super Friends (od r. 1973), tedy projekty, jež byly produkovány Filmation a Hanna-Barbara, pak je toto pouhá druhá významná role Hala Jordana ve filmech či seriálech DC. Předtím se objevil pouze v animovaném Green Lantern: První let (2009). Jinak bylo jeho jméno pouze zmíněno v animovaném seriálu Superman (od r. 1996). V dalších animovaných seriálech Liga spravedlivých (od r. 2001) a Kačer Dodgers (od r. 2003) se objevil vždy v jediné epizodě s malým cameem a v Lize spravedlivých: Nové hranici (2008) hrál podpůrnou roli. (Caszidy)
- Vliv na vizuální ztvárnění Parallaxe (Clancy Brown) měla tragédie z 11. září, kdy se stal obrovský oblak prachu pohlcující město dostatečným předobrazem strachu. (272827)
- Postava senátora Hammonda (Tim Robbins) byla vytvořena pouze pro účely filmu, v komiksu není o rodičích Hectora Hammonda (Peter Sarsgaard) žádná zmínka. (HellFire)
Reklama