Obsahy(1)
Televizní film ze současnosti, v němž osudy deseti postav pohltí milostný vír... Tématem televizního filmu jsou nenaplněné či promarněné milenecké a manželské vztahy dnešních dnů. Jde o film povídkový: deset postav – deset milostných variací. Protagonisty jsou lidé současné vyšší střední třídy. Ti, kteří stačili vydělat nějaké větší peníze či je získali právě sňatkem a neumí je rozumně využít. Jsou-li muži, ženu pokládají za zaměnitelný majetek či, patří-li k opačnému pohlaví, muže za prostředek k zajištění bezstarostné existence. Povídky jsou navzájem provázány tak, jak je to v současné kinematografii moderní: postavy – v našem případě vždy jedna postava – přecházejí z jedné povídky do druhé, až se kruh uzavře. A právě na konci kruhu uvidíme opravdovou lásku, která bohužel už nemůže nic zachránit... Scénář televizního filmu napsala autorská dvojice Pavel Kohout a Jelena Mašínová, z jejíž scenáristické tvorby viděli diváci ČT např. seriál Konec velkých prázdnin, televizní film PF 77, televizní film Hodina pravdy či Hodina tance a lásky. Téma televizního filmu je parafrází divadelní hry rakouského dramatika Arthura Schnitzlera, která vznikla před sto lety a je u nás překládána jako „Rej" (Der Riegen). Jenže Schnitzler zakázal svou hru provozovat až do konce ochranné lhůty, tak ho trápily všemožné a opakované cenzorní zákazy. Poté, co lhůta uplynula, Pavel Kohout napsal jako poctu Schnitzlerovi divadelní hru „Arthurovo Bolero“ a právě podle ní vznikl dnes natočený film Deset způsobů lásky. Dnešní doba není tak prudérní a sex také není hlavním problémem hry: tedy vlastně ano, ale jen jako prostředek, s nímž lze dosáhnout nejrůznějších cílů. A ty cíle ukazují jednu tvář současné společnosti. (Česká televize)
(více)Recenze (41)
Hloupý a jednoduchý scénář, nemluvě o zcela nepochopitelném záměru dramaturgie ČT zahrnovat takový kousek do vysílání v neděli, 20:00 (tento fakt totiž bohužel velmi pravděpodobně spadá i do znalosti tvůrců). Nedovedu si představit psychologicky nevhodnější rozbourání posledních zbytečků bláhové domněnky, že víkend ještě nekončí a od brutality dalšího pracovního týdne člověka dělí ještě JEDEN VOLNÝ VEČER... Jinak pokud bych chtěl být spravedlivý, pochválím vedení herců a zvláště je samotné, kteří na sobě nechávají znát poctivý a výrazově jasný divadelní původ. ()
Nelpím na nahotě, ale co mě dokáže hodně zkazit dojem, jsou milostné scény, kdy jsou zůčastnění ve spodním prádle... Dá se to přece natočit i jinak. Na druhou stranu ve filmu o sexu ukázat všehovšudy jeden zadek (a ještě chlapa), je docela slabota. :-) Zatímco třeba vulgarismy se to tu jen hemží. Z mého pohledu jde jen o málo uvěřitelný a nepovedený pokus - přitom na tak atraktivní téma... ()
Příšerný scénář plný idiotských replik, nevěrohodné chování postav, nesympaticky vyhlížející herci (to ovšem není jejich chyba, ale hlavně vizitka kameramana), z mizanscény by člověk blil, soundtrack do zblbnutí omílající Ravelovo Bolero... Až jsem si říkal, jestli nesleduji reaktivní výtvor někoho, kdo tuto skladbu z duše nesnáší, a tak se rozhodl, že za každou repetici v Boleru napíše jednu nesmyslnou scénku pro herce a herečku. Korunu tomu nasadí závěr. Kdyby šlo o seminární cvičení z některé méně prestižní filmové školy, tak OK, ale coby "profesionální" produkt za peníze koncesionářů tedy hodně slabé. Nemluvě o tom, že vůbec samotná myšlenka jakkoliv "vylepšovat" Schnitzlerovo drama se jeví jako přinejmenším neopodstatnělá, což platí zvláště pro přenos do dnešních poměrů (jenž z důvodů výrazných společenských proměn pochopitelně příliš nefunguje. A ne, že bychom ve hře z počátku 20. století koukali na postavy s renesančním okružím kolem krku, opravdu nehrozí). Jednu hvězdu dávám za to, že se v inscenaci o erotice nevyskytuje ani jedna erotická scéna - to už je skoro umění, druhou pak za Vanesku, jež je v závěrečných titulkách uvedena jako Valeska. Nejspíš tedy jde o aluzi k Lechu Walesovi a tento politický přesah si jistě zaslouží ocenění. ()
Vzpomněla jsem si na písničku „Johnny loves Jenny". Zpívá se tam, že „Johny miluje Jenny, ale Jenny miluje Joa. A Joe chce Penny, ale Penny miluje Boa. Bo ještě není připravený, protože si chce jen nezávazně užívat ..." No, a o tomhle ten film je. A není to film veselý. Ale za mě slušný průměr. Minimálně. Jen tu lásku aby v něm člověk pohledal. Ale je tam. Nakonec tam je. Taková ta nezištná obyčejná neobyčejná láska. ()
S radostí občas nakouknu do života lidí, kteří mají jasno v tom, že prachy znamenají úplně VŠECHNO. Těmito "úspěšnými" lidmi zlehka pohrdám, ale přesto mne potěšila trocha upřímnosti u skvěle napsaného dialogu podnikatelky se studentem na téma zásadních bodů smlouvy o poskytování sexuálních služeb. Takže děkuji snímku za to, že jsem si zase jednou mohl prohlédnout zparchantělou část naší společnosti a nyní se rychle vracím do normálního života s jistotou, že mě nikdo nebude milovat jenom proto, že vlastním nedoceněnou sbírku hokejových kartiček. ()
Galerie (11)
Photo © Česká televize
Reklama