Režie:
Drew GoddardKamera:
Peter DemingHudba:
David JulyanHrají:
Kristen Connolly, Chris Hemsworth, Anna Hutchison, Fran Kranz, Jesse Williams, Richard Jenkins, Bradley Whitford, Brian White, Amy Acker, Tom Lenk, Dan Payne (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Do zdánlivě opuštěné chaty v horách se uchýlí parta mladých lidí, kteří si chtějí užít chvíle svobody v divočině. Netuší, že je místo pokryté sledovacími zařízeními a technickými vychytávkami. Ve sklepě narazí parta studentů na mnoho bizarních předmětů včetně starého deníku sadistické rodiny Brucknerů. Bohužel jedna ze studentek vysloví latinské zaklínadlo. Brzy se tak prázdninový pobyt v romantické chatě promění v brutální hon sadistických zombií na své kořisti a v boj o život mladých studentů... (TV Barrandov)
(více)Videa (25)
Recenze (1 582)
Zprvu to vypadá jako klasickej druhořadej horor, kdy se partička kamarádů vydává do hor, aby tam násilnou smrtí jeden po druhém zemřeli. Nebyl by to však Joss Whedon, kdyby do scénáře nepromítl trochu své geniality. V druhé půlce se totiž začnou ve filmu dít dosud nevídané věci a samotný konec je naprosto fantastický. Nechci kazit překvapení, rozhodně to totiž stojí za to...80% ()
Je to veľmi zaujímavý horor. Má dosť dobrý príbeh o skupinke piatich priateľov, ktorí sa rozhodnú stráviť voľno na osamotenej chate, ale po nájdení tajomnej pivnice sa začne boj o život a postupne zisťujú, že sú súčasťou niečoho väčšieho. Spracovanie je mimoriadne zaujímavé, celkové univerzum tohto filmu je skutočne dokonalé a z neho som nadšený, ale dalo sa to podať aj o niečo lepšie. Film sa originálne a inteligentne pohráva so žánrovými klišé a zahŕňa tým celú oblasť klasických vyvražďovačiek a príbuzných subžánrov, no napriek tomu na mňa celá prvá hodina pôsobí skôr len ako len kombinácia niekoľkých zásadných diel žánru s pár perfektnými prvkami, ako napríklad vysvetlenie dôvodu, prečo sa vždy americká mládež v podobných filmoch správa tak hrozne hlúpo alebo aj viaceré scény, ktoré čiastočne odkrývajú celú skutočnosť. Ale všetko sa zmení v záverečnej dvadsaťminútovke, ktorá patrí medzi to najlepšie, čo som vôbec v tomto žánri videl za dlhé roky, vyvinie sa perfektným fanúšikovským smerom a našťastie nenechá žiadne otázky, všetko sa skvelo vysvetlí a dopadne najlepšie, ako sa vôbec dalo. Čo sa týka samotných hororových prvkov, tak sa to ťažko hodnotí, o to tu až tak moc nejde, nie je tu žiadna temná atmosféra, napätie sa tiež drží len na minimálnej úrovni, ale najviac ma sklamalo, že ani krvavé scény až tak moc nezaujmú, aspoň počas prvej hodiny, je ich pár a kvôli neustálej noci nie sú moc prehľadné. Ale zase ten záver to bohato vynahradí. Herecké obsadenie je celkom slušné, ani ma moc nezaujali herci, ako postavy, obzvlášť neustály zhulenec, ktorému to ako jedinému skutočne myslí stojí za to. A aj postavy zo zákulisia sú zaujímavé. Réžia a technická stránka sú v rámci žánru nadmieru vydarené, až na tie tmavé úmrtia nemám čo vytknúť. Za tú záverečnú časť by som dal jednoznačne plný počet, celkovo musím ísť o niečo nižšie, ale aj tak som veľmi spokojný, film s takýmto originálnym a prepracovaným univerzom sa len tak nevidí. 78% ()
A cenu pro nejlepší "horor" roku získává... Cabin in the Woods už z traileru prozradil dost, takže všem natěšeným fandům muselo být zkrátka jasný, že slasherem z prostředí lesní chaty to rozhodně neskončí. Jenže masakr, který následuje potom, je ještě lepší! Tolik břitkýho humoru, geekovských nápadů a trefných reakcí na žánr obecně (Asiaté mají dlouhovlasé duchy, Amíci zase zombies nebo dodržování zajetých pravidel vyvražďovaček) by se vešlo do dalších deseti filmů. Zkrátka DOKONALOST. A nejlepší na tom je, že absolutně nic vás nepřipraví na to, co vás tady čeká. Kurva, tohle vidět v kině! ()
Hravý a nápaditý obrat na typický americký horor a slasher. Člověk to musí brát s velkou nadsázkou, jelikož si to dělá silně srandu ze všech žánrových klišé včetně obsazení. Film má přijemný tempo, hromadu nápadů i povedených vtipů. Rukopis Josse Whedona jde cítit, ovšem občasná chytrost postav je možná až lehkým negativem výsledného projektu, kdy jsou jednotlivci v kritických situacích až moc nad věcí. Finále je také lehce překombinované a to nutně nemyslím počtem monster, ale tím jak celá zápletka absurdní. Avšak velký plus za to, že někdo měl takovýto nápad, opravdu se rozhodl provést a to dost kvalitním způsobem. Procpat tohle přes hlavouny studia musel být boj. Parádní biják pro všechny, kteří mají rádi slashery, ale jsou z jejich formule a repetice už tak trochu znuděný. Nebo je to taky ideální film na party s přáteli. ()
Kromě všeho ostatního konečně snímek, kde logické zádrhele v jednání postav nejsou trhliny filmu, ale jeho zpevnění ze zálohy, z hodně nečekaných pozic a úrovní. Kupříkladu fungují jako potvrzení toho, že lidstvu už skutečně nezbyly žádné instinkty a zaslouží si, aby je tu někdo vystřídal. ***** Hodně lidí si určitě vystačí s tím, co poberou na první dojem, protože i tak je toho tam dost a leckdo přišel za „srandou“ a „zábavou“. Ale nejlepší a nejvtipnější pointy jsou pečlivě propracované a stojí na brilantně promakaném scénáři, skvěle s ním sehrané kameře a vizuální dramaturgii. (Mj. je tu cítit například obrovskou zkušenost s divadelní scénou, i s nejrůznějšími filmovými záběry divadelního prostředí, včetně loutkového divadla a pouťových panoptik hrůzy – a to opět z nečekané roviny ladí s tím, co se děje uvnitř filmu, i s celou řadou sarkastických point na účet lidstva.) **** Samozřejmě že to není klasický horor, není to ani klasický zábavný béčkový horor, a není to ani zábavná parodie klasického hororu – je to svrchovaně originální a inteligentní travestie, fraška, burleska, a horor používá jako ohnisko, mušku, která pomáhá zaostřit všechny zbraně (v poslední štaci hodně sofistikované, sarkastické a jízlivé) na skutečný palebný cíl: zavrženíhodný současný stav lidstva, zdegenerovanou společnost na konci vývojového cyklu. **** Mluvit o Chatě v lesích jako o hororu je stejné jako trvat na tom, že H. P. Lovecraft psal horory. Samotářský intelektuál přitom právě využíval klasických postupů béčkové hororové literatury k satirickým komentářům na adresu zparchantělé, degenerující společnosti, a v podstatě na konci každé ironií sršící "hororové" povídky postavil tupé lidstvo se všemi těmi nafoukanými, omezenými akademiky, novináři, inženýry, pánbíčkáři a umělci, na práh valící se kosmické katastrofy, a nechal je nic netušící čekat na neodvratný nepředstavitelný osud, který jim připravil v podobě užuž se otevírajícího chřtánu slepých bohů chaosu, pradávných bytostí spících v lůně země či na dně oceánů nebo nějakých beztvarých a nepochopitelných cizinců z hvězd a odvšivenou zeměkouli přihrál do jejich natahujících se pracek, ploutví či chapadel. (V maloměšťácké Providence v Nové Anglii, kam se před lidmi uklidil a kterou líčí jako nezáživnou parodii na už tak zdegenerovanou britskou Anglii, se mu s touhle představou muselo určitě dýchat o něco volněji. Vždyť už to nabubřelé jméno, Prozřetelnost, volá po takovém biblickém potrestání.) Ve filmu jsou to konkrétně Lovecraftovi Great Old Ones, neboli Velcí starci či Prastaří, a film je hodně překvapivě především poctou Lovecraftovi a mýtu Cthulhu, a to jak pointou (že jim 75 let po Lovecraftově smrti to lidstvo nejen naservíruje, ale konečně je nechá ho schlamstnout), tak i způsobem práce s žánrem hororu a travestie, karikatury. **** Každá zdánlivě jednoduchá legrácka se tu v kaskádovité ozvěně nese do dalších deseti pater výstavby, na kterých nabývá ještě vtipnějších point – a nahoře pak sedí na zábradlí bůh reflexe se zrcadlem nastaveným společnosti, a odráží ty vtípky v nových, společensko-satirických pointách s chechotem zase dolů, a tak se ten smích na každém patře znova potkává a ještě násobí... **** Nejvíc jsem se chechtala nad tím, jakou smrtí nechali filmaři zhynout Sportovce, ale nejvíc mě pobavilo, když mi došlo, že se vlastně koukám na moralitku, na frašku s morálním poselstvím (zrovna tímhle rysem, a na téhle rovině film přiznaně odkazuje třeba k Úsvitu mrtvých) – a že tvůrci to chtěli přesně tak, dosáhnout obojího smíchu, z překvapivých dramatických point i z veselého pobavení nad jejich společenským přesahem, a to v bravurní, bezchybně natočené smršti vizuálně promakaných scén. Spanilá jízda, která nehodlá zkaženému lidstvu napravovat morálku, ale se smíchem ho skopává z piedestalu rovnou do nejzazší propasti, kde se v nezbadatelné hlubině neklidně převalují slepí bohové chaosu. ***** () (méně) (více)
Galerie (369)
Zajímavosti (27)
- Ve filmu jsou zmiňováni staří bohové, takzvaní Prastaří, kteří kdysi vládli světu. Jedná se o mýtus vytvořený na počátku 20. století americkým spisovatelem H. P. Lovecraftem. (Chuppa)
- Ruka, která se sápe po člověku v čase 1:12, odkazuje na komediální horor Ruka zabiják (1999). Postavy s bílými maskami přes obličej jsou odkazem na film Oni (2008). (karlik4801)
- V jedné scéně můžeme vidět, jak si jeden z protagonistů čte knihu „Malý Nemo“. Je to odkaz na komiks Winsora McKaye, který už byl inspirací pro několik filmů, především pro japonsko-americkou koprodukci Malý Nemo: Dobrodružství v Dřímkově (1989). (Emo-haunter)
Reklama