Režie:
Clint EastwoodScénář:
David Webb PeoplesKamera:
Jack N. GreenHudba:
Lennie NiehausHrají:
Clint Eastwood, Gene Hackman, Morgan Freeman, Richard Harris, Jaimz Woolvett, Saul Rubinek, Frances Fisher, Anna Levine, David Mucci, Rob Campbell (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dva opilí kovbojové zohaví prostitutku Delilah a šerif Daggett rozhodne, že místo trestu mají dát šéfovi bordelu sedm koní jako náhradu za "poškozenou" pracovní sílu. Pohoršené prostitutky dají dohromady své úspory a rozhodnou se najmout si pistolníka. Stárnoucí zloděj a bývalý pistolník William Munny díky své ženě pověsil zbraně dávno na hřebík. Po její smrti se jako chudý farmář stará o dvě malé děti. Přestože zpočátku nabídku prostitutek odmítne, nakonec ho vidina peněz, které by mu pomohly řešit svízelnou situaci, přinutí nabídku přijmout. Spojí se s přítelem Nedem Loganem a obdivovatelem slavných pistolníků Kidem a vydají se na cestu. Nejprve Munnyho přepadne zimnice, a navíc ho surově zbije šerif Daggett, když u něj v městečku objeví pistoli. Po neslavném začátku se však pistolníci přece jen pustí do "práce" a zabijí prvního z kovbojů. Zuřící Daggett chytí Logana a utýrá ho k smrti. To byla osudová chyba. Kamarádova smrt totiž změní unaveného a nemocí zesláblého Munnyho v nelítostného mstitele. (TV Nova)
(více)Videa (4)
Recenze (738)
Clint zabil poslední naděje, že by se vrátil western ve své dávné kráse. Už tu nejsou padouši v černém a hrdinové v bílém a nebo když už, tak sympatičtí zloduši v šedém. Šerif je bastrd, hlavní hrdina je vrah a všichni kolem ustrašení ubožáci. Kurvy nejsou ctnostné panny, ale kurvy. Já si všechny kovbojky protrpěl. Ať to bylo Sedm statečných, Mayovky a různé další. Jedna vyjímka tu však byla - Eastwoodovky (ne, Leonovky - Tenkrát na západě mě nudilo) ... Je tedy příznačné aby zrovna tenhle pán zničil veškeré chlapecké ideály o divokém západě. A já mu za to děkuji. ()
Clint Eastwood se stal vedle své hvězdné herecké dráhy i jedním z nejuznávanějších amerických režisérů nikoliv proto, že by na filmových festivalech fascinoval svým experimentováním a oslovoval úzkou obec filmových kritiků a odborníků, ale proto, že byl a stále je v tom nejlepším smyslu slova špičkovým řemeslníkem filmového plátna. V první řadě mu vždycky šlo o diváka a předkládal mu filmy se silným příběhem a zajímavými postavami, které vždy tak trochu překračovaly mantinely daného žánru, ale zároveň ho nikdy neopustily, takže na své si přišli jak tradiční žánroví fandové, tak i ti, kteří chtěli filmové hrdiny a jejich skutky vidět o něco realističtěji nebo řekněme trochu jinak. A právě to do detailu platí i pro Nesmiřitelné. Eastwood sice částečně legendy divokého západu demýtizuje, ale zároveň používá všechny nezbytné žánrové rekvizity, takže vychází vstříc jak divákům tradičního westernu, tak i těm, kteří jeho zákony považují za naivní a zastaralé nebo neodpovídající historické realitě. Po řemeslné stránce se filmu nic podstatného vytknout nedá, v té době už byl Eastwood tak známý a uznávaný filmař, že mohl bez problémů oslovit kteréhokoliv špičkového herce. Navíc měl u producentů otevřené dveře, protože byl ukázněný a dodržoval rozpočet a jeho filmy byly obvykle vysoce ziskové. Tak, jak tradiční western moc nemusím, Nesmiřitelní mi udělali radost a s nejvyšším hodnocením nemám problém. Kvalitní, profesionální, překvapivé a atmosférické. Celkový dojem: 95 %. ()
Nekompromisní western, kde se hlavní hrdina snaží vypořádat se svojí minulostí vraha kohokoliv možného včetně žen a dětí a kde hlavní "záporák" je vlastně celkem správnej šerif, co si chce akorát skrz občas trochu drsnější metody, zachovat ve svém městě pořádek. Přiznám se, že Hackmanovi jsem fandil o trochu víc, ale Eastwood byl taky klasicky výbornej. Dobrej špinavej western, bez správnejch kovbojů a kde nikdo neni vyloženej klaďas. 80% ()
Zatraceně průměrný western, ve kterém už značně životem unavený Eastwood zkrátka postrádá své dřívější pistolnické koule. Celou dobu mu dělá parťáka černoch, jenž ztvárňuje bývalého banditu a lovce odměn, což bylo v 19. století v USA asi stejně běžné jako Freemanův počet výstřelů za celý film. Přestřelka v tomto westernu není v podstatě žádná, samotný závěr je sice celkově "nejakčnější", ale aby člověk sledoval dvě hodiny film a ten se ukončil bez většího výstřelu, to je na kousek s Eastwoodem nesmírné zklamání. Film je dost nadhodnocen, protože se v něm v podstatě nic pořádného nestane a všechny postavy jsou neskutečně ploché, nezajímavě podané a nudné. Pokud někdo označuje film za nesmírně realistický a syrový jen proto, že Eastwood vzpomíná u ohně jak před deseti lety sejmul pár týpků, tak mám zřejmě jiné měřítko pro syrovost a drsnost v žánru western. Naopak, scénka v kaňonu, kde to dostal jeden kovboj do břicha, byla svojí trapností až směšná. 40% ()
Eastwoodův (možná nejen) režisérský vrchol a westernové cítění dovedené do dokonalosti. Pochmurná, lehce melancholická atmosféra, šedivé charaktery, na potkání se rozhodně nezabíjí a když už, pak to nejsou přestřelky, ale bohapusté vraždění. William Munny Clinta Eastwooda, bývalý zloděj, vrah a notorický alkoholik, coby nejkladnější postava celého filmu. Šerif Malý Bill (výborný Gene Hackman) je surový bezcharakterní hajzl, ze kterého by jistě mnoho ochránců lidských práv mělo osypky (spolu s Fondovým Frankem a Wallachovým Calverou nejkultovnější westernový záporák). Závěr mě vždycky dostane. Zřejmě labutí píseň opravdového westernu. 100%. ()
Galerie (79)
Zajímavosti (38)
- 4. nejlepší western podle Amerického filmového institutu (2008). (džanik)
- Většina deště byla vytvořena uměle, protože se natáčelo v kanadském Calgary, které zrovna procházelo obdobím sucha. Sníh, který vidíme ve scéně, kdy se William Munny (Clint Eastwood) zotavuje z výprasku, přišel nečekaně (a nebyl ve scénáři). (džanik)
- Vlakové sekvence se točily v kalifornské Sonoře, kde je dodnes funkční úzkorozchodná trať. (džanik)
Reklama