Reklama

Reklama

Zpěv ptáků

(festivalový název)

Obsahy(1)

V příběhu o třech mudrcích z východu, kteří se jdou poklonit právě narozenému Ježíši, se nechal Albert Serra biblickou událostí inspirovat pouze rámcově. Jeho minimalistický „pouštní“ film je překvapivě nemoderní; zejména v tom, jak postavy přirozeně projevují svoji spiritualitu. Setkávají se s anděly, hovoří s Bohem, před Ježíšem učiní hluboké poklony. Černobílý, obrazově výrazně stylizovaný snímek, vznikl z improvizovaných třiceti stran scénáře, napsaných údajně za tři dny. Do rolí tří králů byli obsazeni dva sousedé z režisérovy rodné vesnice a Serratův otec. Josef byl přidělen šéfredaktorovi kanadského filmového časopisu Cinema Scope. Spontánní dílo Zpěv ptáků (název je odvozen od jediné skladby, která ve filmu zazní) vypráví o náboženské zkušenosti skrze odstranění jakékoli umělecké rafinovanosti. Dosahuje až primitivnosti Rosselliniho Františka či Pasoliniho Evangelia. [Cinepur Choice 2008] (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (12)

1860 

všechny recenze uživatele

Rozvleklý? ale prosím tě jendus, neznám film s větší spádovostí, a příběh byl více než zajímavý, a obsahoval dva opravdu neočekávané zvraty, a myslím, že o všem svědčí to, že všichni v kině se dívaly až do konce titulků s oteřenými ústy.. Jistě byly tak šokováni a litovali, že na tento film nenarazili již dříve, co dodat? Tento film musíte rozhodně vidět, protože to je opravdu neotřelý zážitek.. ()

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Ten anděl s výhružnou tváří oznamuje skepsi i strach z toho, že Bůh již v dané době pohlížel na svět jen tiše, nebo alespoň dnes že je pasivní a není s to zasahovat do procesů, jež se tu odehrávají. Tu na Zemi, ale možná i ve vesmíru. Anděl již ztratil dokonce křídla. Ježíšek může i plakat, a neroste, dnes by zkrátka nemohl, protože by jej neživila oddanost zástupů. // A různé další, mnohé, možnosti k úvaze tu Albert Serra nabízí. // Spíše konceptuální dílo, které mnohem více než z kinematografických zvyklostí vychází z výtvarné kultury a spirituálních témat, a je v této oblasti moderní esejí, jakousi sérií obrazů, v nichž takřka každý prvek můžeme chápat symbolicky. // Osoby s korunami na hlavách putují pouští, aby vznikl širý prostor k vlastním úvahám, jimiž ochotný divák vyplní čas. ()

Reklama

Ducharme 

všechny recenze uživatele

Díky pomalému tempu svého snímku vytvořil Serra nekonečný prostor pro řádění divákovy fantasie. Neprostupné ticho, narušené jediným a o to kouzelnějším výkřikem cella, nechává člověka bloudit vlastními myšlenkami, jež však na naprosto nečekaných místech kolidují s nenápadným absurdním humorem, který na mě působil rušivě a občas i křečovitě. Stránce vizuální však nemám co vytknout. ____ Pro pobavení doporučuji komentář uživatelky Bebacek – mám takové tušení, že musí být pořádná ovečka. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Z první půlky jsem byl nadšený. Vypadalo to jak nějaký film od Benninga, všemi těmi úžasnými záběry. Možná bych se celou hodinu a půl vydržel dívat jen na to, jak mniši jdou pouští a v závěru dojdou k narozenému Ježíši, přičemž by se za celý film nemluvilo (možná jen v závěru). Třeba bych pak dal dokonce i 5*. Jenže v druhé půlce to podmanivé tempo jaksi opadne a je tam už dost znát, že se to Serra snažil natáhnout na co nejdelší možnou stopáž. A je to škoda, mít to takových 60 minut, asi by to (v mém případě) i líp vyniklo. Jestli tím chtěl Serra něco hlubšího říct, netuším, ale já to beru jako poetický film - a v tom případě svůj účel splnil dobře. Hlavně ty lokace tu jsou naprosto perfektní. Slabé 4* ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

o Serrově filmu "Honor de cavalleria", který mě (sobecky) nadchnul i tím, že "doslova i doobrazu" přednesl moji vizi Dona Quijota, byl jsem zvědav, jak si s dalším kanonickým textem vypořádá v tomto případě. Tři králové, v bibli mudrci či mágové, nejspíš ale náčelníci nomádů K(Christus) + M(Mansionem) + B(Benedicat), vybavil Serra pro cestu pouští neprakticky břemenem na hlavě a žádným na zádech či na korábech pouště, to je věc estetiky jeho filmu. Podobně jako "královské" zážitky prerušované pouštní poutí, které vrcholí setkání se Svatou rodinou; Marie pečuje o Beránka ve zvířecí, lidské i boží podobně; melancholický Josef nejde pro vodu, protože to byla (a u mnoha národů dosud je) "výsada" žen. Nicméně je čas se rozloučit, Egypt je ještě daleko. Pozn. Tři králové jsou dialekticky svázáni s Pavlovým učením: pohané přichází k Ježíši a Pavel jeho učení předává pohanům. ()

Galerie (17)

Reklama

Reklama