Scénář:
Helen DeutschKamera:
Robert SurteesHrají:
Deborah Kerr, Stewart Granger, Richard Carlson, Hugo Haas, John Banner, Lowell Gilmore, Henry RowlandObsahy(1)
Sprievodca Allan Quatermain pomáha mladej pani (Beth) nájsť jej strateného manžela niekde v Afrike. Počas pátrania v divočine a medzi kanibalmi Allan a Beth nachádzajú cestu jeden k druhému a zamilujú sa do seba. Vyvstáva otázka, či nájdu strateného manžela a skončia romancu alebo... (matriosa)
Recenze (20)
Oscar 2 : Kamera, Střih + 1 nominace: Nejlepší film ()
║Rozpočet $-miliónov║Tržby USA $11,172,000║Tržby Celosvetovo $-║ ()
Solidní dobrodružná podívaná v "realistickém" duchu s překrásnou africkou přírodou a sympatickou ústřední dvojicí. Bonusem je malá role Hugo Haase jako vůdce smečky kanibalů. 70% ()
Dobrodružná romanca o putovaní naprieč africkou divočinou za strateným manželom, ktorý sa vydal hľadať diamantové ložisko. Hugo Haas v pôsobivej epizódnej úlohe holandského hrdloreza, žijúceho roky medzi divokým africkým kmeňom, držiac sa tak ďaleko od ramien spravodlivosti. ()
Tenhle film lze brát jako základ pro všechny ty pozdější Allany Quatermainy i Indiana Jonese. Jisté dávce naivity se to vzhledem k době vzniku neubrání, ale i tak je to výpravná dobrodružná záležitost která nenudí a Stewart Granger kterého upřímně nenávidí fanoušci Mayovek za postavu Old Surehanda je tu sympatický a ukazuje, že rozhodně nebyl špatný herec. Celkově lehce nadprůměrná záležitost, ale Českého diváka potěší určitě čestná rolička pro Hugo Haase. Takže nemám problém tomu ty slabší 4* dát.70% ()
Strašná nuda s nesympatickým castingom. Miesto dobrodružného filmu to skôr pripomína cestopisný dokument. Hudbu to nemá skoro žiadnu, akcia, ak na nejakú dôjde, je úplne apatická a najväčší dôraz je na africkú prírodu a tance lokálnych kmeňov. ()
Klasické dobrodružstvo z čierneho kontinentu s jednoduchým príbehom a množstvom záberov na volne žijúcu zver. Zvučné obsadenie je polovicou úspechu, avšak samotný dej je v niektorých fázach nedotiahnutý ( samotné Šalamúnove bane ). ()
Čtvrtá hvězdička je ale za toho pavouka. ()
Bylo to zajímavé koukat ale to asi vše, ()
,,ÚTOČIA LEN KEĎ SÚ HLADNÉ." ,,AKO VIETE KEDY SÚ HLADNÉ?" ,,KEĎ VÁS ZOŽERÚ, SÚ HLADNÉ." __ Vo svojej prapodstate ďalšie z rady klasických dobrodružstiev z čierneho kontinentu, avšak slušne pozerateľné a to nielen vďaka zvučnému obsadeniu. Ocenil by som predovšetkým slušný scenár a vzhľadom na rok výroby vysokú snahu o čo najautentickejšie podanie. Tá vychádza jednak z často takmer polodokumentárnych záberov kamery a len z výlučného použitia domorodej diegetickej hudby, čím sa snímka zbavuje štylizovanej melodramatickosti a naberá na reálnosti. Prekážal mi trocha nevyriešený koniec ohľadom baní a niekoľko scén (predovšetkým Grangerove zápasy s kobrou a škrtičom) mi prišlo zbytočných. Rád by som si to pozrel znova na Blu-ray. (71. hodnotenie, 8. komentár k filmu) ()
Chápu, že roku 1950 to byla pecka, ukázat Afriku, černochy a pár slonů s mravenečníkem. Oscar za barevnou kameru to jistí :) Jinak to byla taková klasická americká tehdejší dobrodružňárna s neohroženým Old Shurehandem a paničkou, která se dokázala v buši sama nejen ostříhat, ale i naondulovat, natočit a vyfoukat. Tehdy by mi tuhle krev v žilách, dnes je to úsměvné. ()
Na dobrodružný film je tam docela málo akce. Spíše to připomíná cestopisný dokument s etnografickými vložkami. Ale mnohé obrazy jsou nádherné, takže to trochu zachraňují. Hugo Haas samozřejmě potěšil, nehrál špatně. Ale stejně mi to připadá jako trochu promarněná příležitost. ()
Snímek se mi popravdě více líbil spíše jako dokumentární filmy, kdy některé záběry na přírodu, na krajinu a na zvířata jsou skutečně krásné a jen jsem je obdivoval, jak se krásně podařilo zachytit alespoň to prostředí. Samotný příběh dolů je proveden tak nějak klasicky, v klidném dobrodružném tempu. ()
8. Zlatý Glóbus za rok 1950 - cena (1) - *Nejlepší barevná kamera - Robert L. Surtees ()
Za tých parádnych domorodcov a za Huga. ()
Konec 19.století. Anglická panička si najme zkušeného lovce, aby ji dovedl do neprobádaných končin Afriky při pátrání po manželovi a legendární diamantových dolech krále Šalamouna. A tak putují a putují, potkávají spoustu zajímavých zvířat a občas nějaké ty domorodce a já u toho několikrát usnul. Problém je, že je to absolutně nudný dobrodružňák bez tempa, který působí spíše jako přírodopisný dokument. Je obdivuhodné kolik zvířat do toho dokumentu tvůrci dostali, ale proto nekoukám na filmy. Navíc v hlavních rolích je naprosto nijaká Deborah Kerrová a namistrovaný panák Stewart Granger, který mi kdysi byl silně nesympatický i Mayovkách. 2* za tu kameru a spoustu zajímavých a dnes už nejspíše skoro vyhynulých zvířat. PS: Hugo Haas tu má štěk nehodný zmínky ani jeho talentu. Dobrodružný film roku 1950. ()
Hodnotím smířlivě, i když film celkem zastaral. Ale vždy si říkám, jak lidem žijícím za 50 či 100 let bude připadat naše kinematografie? Stejně zastaralá, dobová a naivní? Tehdy asi muselo být pro dívaky nesmírně exotické prostředí Afriky, ale dnes, kdy je možno Afriku vidět v tolika dokumentech, nelze se ubránit absurdním pocitům. Nepochybuji, že kdysi před sto lety bylo na kontinentě k vidění mnohem více zvířat než je tomu dnes, ale potkávat je na každém kroku? Kroky naší výpravy zde směřují k mýtickým dolům krále Šalamouna a jedná se o velmi strastiplnou cestu, ale i navzdory ní a všem pavoukům a hadům účesy drží :) Nejtěžší však pro mě bylo strávit pohled na domorodé obyvatelstvo. Všechny je někdo navlíkl do podivných kostýmů a paruk... Jsem prostě ráda, že dnes je v módě autentičnost a přirozený make-up, ale oceňuji, že na tu dobu to musel být unikátní počin, jež tehdejší obecenstvo přitahoval do kina jako dnes Avengers... ()
Dobrodružná, romantická podívaná o putování do neprobádaných oblastí africké divočiny v čele s Allanem Quatermainem (vynikající Stewart Granger) v doprovodu zhýčkané, bohaté, paličaté Elizabeth Curtisové (Deborah Kerr), jež chce najít svého ztraceného manžela, který se vydal hledat legendární naleziště diamantů. Napínavý snímek, plný divokých zvířat, kanibalů, řady nástrah, nebezpečí a úžasné herecké chemie mezi ústřední dvojicí, patří k jednomu ze zakladatelů žánru a prvotních inspirátorů samotného Indiana Jonese. 8/10 ()
Hodinu a půl dlouhé safari. Víc než dobrodružný film je tato verze spíš cestopisem. Procházky, tu had, tu roztomilý gumový pavouk, tu mravenci, tu mravenečník, tu písek. A tak se jde...a jde...a jde. A dobrých 60 minut se jen jde. Z dnešního pohledu tahle verze šíleně ztrácí. Prakticky bez příběhu, pouze pěkná příroda a domorodé kmeny. Jisté kouzlo tehdejší kinematografie tu ale je. ()
Scénáristicky jsou Martonovy a Bennettovy "Doly" bída a utrpení; nakolik za to může Haggardova předloha, netuším - nečetl jsem ji. Africká divočina v prvotřídním Technicoloru je ovšem jiná káva: přehlídka jejích obyvatel nerozumných (včetně indických slonů s uměle prodlouženými kly a hrabáče, tvůrci přezvaného na mravenečníka) i rozumných (ve víceméně autentických outfitech) dělá z filmu věc, ke které se lze vracet. ()