Režie:
Roman PolańskiKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, Jon Bernthal, Tim Preece, Robert Pugh, David Rintoul, Eli Wallach (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Thriller The Ghost Writer z pera mistra historických románů Roberta Harrise přináší napínavý příběh spisovatele, který je najat na sepsání pamětí bývalého britského premiéra. Děj začíná nabírat nebezpečné obrátky krátce poté, co na opuštěnou zimní pláž známého amerického letoviska vyplaví moře mrtvolu jeho předchůdce na tomto literárním projektu. Netrvá dlouho a "duch" si uvědomí, že přijetím atraktivní práce učinil strašlivou chybu: ukazuje se, že expremiér je muž, v jehož minulosti se skrývají tajemství, která mají sílu zabíjet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (886)
Těšil jsem se jak vocas a přitom mi nedošlo, že Polanski ty svoje film točí dost osobitě a většinou proti všem normám. Ve výsledku mu je uplně jedno, jestli film bude mít úspěch nebo ne, hlavně že si to natočí tak jak si to představuje. V tomhle případě je nádherný příklad příběhu, jak z komára udělat velblouda. Z naprosto nezáživnýho podkladu udělá něco, co by mělo zaujmout. Také v rámci reklamy to vše vypadá velice zajímavě, ale ve výsledku je to absolutně o ničem. Mysteriózní to není, thriller nulovej a drama budiž. Ale který film v dnešní době není drama. A tohle hnedka dvojnásobný, protože to bylo šílený utrpení, ten film dojet do konce. ()
Polanskeho filmy mali vždy dosť ďaleko od stereotypných klišé a nechcem povedať, že tento sa k ním z jeho tvorby približuje najviac, ale má najbližšie k normálnosti. Aj keď príbehom a teda hlavne pointou a rozuzlením si určite servítku pred ústa nedáva, nemôžem sa zbaviť pocitu, že bol film natočený len pre potrebu zaujať vďaka aktuálnosti témy alebo z dôvodu dlhšej autorskej odmlky. Politická zápletka sa vykryštalizuje k thrillerovým čtám až v samotnom závere a dovtedajšie pokusy o drámu mali slušný spád len vďaka hereckým zručnostiam všetkých zúčastnených. 75%. ()
Polanski si prostě beze spěchu točí svůj kriminální :-D mysteriózní snímek okořeněný pečlivě dávkovaným vtipem,a mě v kině nezbývalo, než jednoduše žasnout. Ghost Writer je příkladem toho, že i v dnešní době lze moderně natočit poklidné, neuspěchané filmy, ve kterých děj postupuje jakoby mimochodem, a divák má pocit, že tajemné zákruty odhaluje on sám, ne McGregorův hrdina. Ze začátku sice režisér chrlí moc informací najednou, ale najednou se vše ustálí a mě čekal milý výlet do tajuplného světa špinavé politiky. S žádným hercem jsem neměl problémy, a ústřední dvojice se skutečně předvedla v tom nejlepším možném světle. Verdikt je prostý: o něco více hudby, malinko kratší stopáž, a bylo by to za pět. To napětí je dechberoucí. ()
Roman Polanski už má za sebou rozhodně lepší kousky, ale i tak jde o skvělý thriller. Velké plus za atmosféru celého filmu a za to, že po celou dobu si film udržuje pozornost diváka a nechává ho v napětí. Výkon Ewana McGregora se mi líbil a taky musím pochválit hudbu Alexandrea Desplata, která se k celé atmosféře filmu moc hodila. Bohužel finálová pointa mě vůbec nedostala a u podobných filmů je pro mě strašně důležité, aby mě závěr nějakým způsobem odzbrojil, tady se to nestalo a po skončení jsem si jen řekla, jako dobře se na to koukalo, film se zajímavým tématem, ale nic víc. Trochu slabší 4*. ()
Po Polanského zatčení ve Švýcarsku se pochopitelně objevila řada článků o jeho osobě a jeho tvorbě a mezi publicisty se tehdy často objevoval názor, že zásadní Polanského filmy spadají do 1. poloviny jeho režijního působení a kvalit svých raných filmů dnes ani zdaleka nedosahuje. Mám pocit, že je to přesně naopak. I když Polanského tvorba je hodně vyvážená, pokud bych měl mluvit o slabších kouscích, jmenoval bych např. slavný Ples upírů, který mi dneska připadá už zoufale omšelý, a naopak jeho pozdní snímky mě dokážou nadchnout mnohem víc než známá klasika. Muže ve stínu považuju za špičkový politický thriller, který v mých očích poráží dokonce i takovou klasiku, jako jsou Tři dny Kondora, a rozdílem dvou tříd válcuje např. Pohled společnosti Parallax. Je to precizní práce, která vrátila zvuk klasickým postupům budování napětí, s jakými přišel např. Hitchcock. Mimochodem, Polanského dílo mi přijde mnohem hitchcockovější než kterýkoli z filmů starého mistra, protože ten narozdíl od Polanského měl dost velké výkyvy v kvalitě své produkce a má na svém kontě desítky průměrných filmů. Navíc na Hitchcockově díle přece jen ve většině případů zahlodal zub času. Polanski nejen výborně vytváří atmosféru, ale může se opřít taky o výborný scénář, který je ve své jednoduchosti nepředvídatelný a dlouho vodí diváka za nos. A do třetice, herecký koncert Ewana McGregora, Pierce Brosnana nebo Olivie Williams dotváří pocit špičkové podívané. Muž ve stínu nestojí na honičkách, soubojích nebo hightech udělátkách, jeho kvality spočívají na precizních dialozích - takový střet McGregora s Tomem Wilkinsonem se spoustou jinotajů a skrytých hrozeb považuju za lahůdku - na souhře hudby, kamery, vhodně zvoleného tempa a scénáře. Je jen škoda, že nové filmy to mají mnohem složitější než stará klasika, které na jednu stranu pomáhá nostalgie, na druhou stranu nemusí zdaleka tak čelit kritice a hodnocení diváků, kteří mají k tomuhle žánru daleko. Celkový dojem: 95 %. ()
Galerie (61)
Zajímavosti (59)
- Keď CNN ukazuje, ako sa darilo rôznym trhom, uvádza Dow s poklesom o niečo menej ako 50 bodov a potom aj S&P so stratou o niečo menej ako 50 bodov. Ak by S&P bol dole o 50 bodov, pravdepodobne by bol Dow dole medzi 400 a 500 bodmi. (Pat.Ko)
- Hoci Lang (Pierce Brosnan) má množstvo podobností s Tonym Blairom, existujú určité pozoruhodné rozdiely: a) Blair odišiel do Oxfordu, Lang do Cambridge. b) Lang bol herec. Blair v rockovej kapele. c) Blair sa kvalifikoval ako právnik a svoju budúcu manželku stretol, keď pracovali pre rovnakú právnickú firmu. Zdá sa, že Lang sa stretol so svojou manželkou prostredníctvom politiky. d) Cherie Blair bola sama o sebe úspešnou právničkou. Zdá sa, že Langova manželka Ruth (Olivia Williams) nemá prácu ani kariéru, iba je manželkou politika. Rozdiely by mohli byť relevantné, keby Blair zažaloval za urážku na cti. (Pat.Ko)
- Lietadlo Virgin Airways, ktoré odváža Ducha (Ewan McGregor) do USA, je modelom Boeingu 787 vytvoreným pomocou počítačovej grafiky, ktorý v čase nakrúcania ešte nebol v službe. Interiér lietadla zobrazený vo filme je tiež iluzórnou replikou. (Pat.Ko)
Reklama