Režie:
Roman PolańskiKamera:
Paweł EdelmanHudba:
Alexandre DesplatHrají:
Ewan McGregor, Pierce Brosnan, Kim Cattrall, Olivia Williams, Tom Wilkinson, Timothy Hutton, Jon Bernthal, Tim Preece, Robert Pugh, David Rintoul, Eli Wallach (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Thriller The Ghost Writer z pera mistra historických románů Roberta Harrise přináší napínavý příběh spisovatele, který je najat na sepsání pamětí bývalého britského premiéra. Děj začíná nabírat nebezpečné obrátky krátce poté, co na opuštěnou zimní pláž známého amerického letoviska vyplaví moře mrtvolu jeho předchůdce na tomto literárním projektu. Netrvá dlouho a "duch" si uvědomí, že přijetím atraktivní práce učinil strašlivou chybu: ukazuje se, že expremiér je muž, v jehož minulosti se skrývají tajemství, která mají sílu zabíjet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (4)
Recenze (886)
Stará dobrá filmárska škola od majstra Polanského. Napätie vo filme sa rozbieha pozvoľne a spolu s hlavným hrdinom postupne skladáme mozaiku záhad, aby sme sa popri riešení dozvedeli, že sme sa namočili do niečoho naozaj veľkého. Akčných scén tu prakticky niet, ak nerátam naháňačky, napriek tomu dokázal Polanski vytvoriť naozaj kvalitnú atmosféru človeka v ohrození. Nemalý podiel má na tom kvalitné herecké obsadenie na čele so štandartne dobrým E. McGregorom , ale hlavne vždy dokonalým T. Wilkinsonom. Pochvalu musím vyjadriť aj P. Brosnanovi. Jeho uhladená tvár mi nikdy nesedela, ale táto úloha mu sadla. Musím spomenúť, že ma naozaj potešilo obsadenie staručkého Eliho Wallacha, alias Tuca. Záverečná scéna nehody a lietajúcich papierov v Londýnskych uličkách je naozaj efektným tragickým a mysterióznym ukončením. 80%. ()
Polanského mistrovské dílo, které je spíš než hitchcockovské (co do pojetí ústřední postavy - nepravý muž ocitající se v síti intrik) či antoniovské (co do formy - vyprázdněnost či omezenost vyprávění s dlouhými, promyšleně komponovanými záběry, "napojenými" na hlavní postavu) především pakulovské, po vzoru paranoidního thrilleru POHLED SPOLEČNOSTI PARALLAX a fabuli rekonstruujicích VŠECH PREZIDENTOVÝCH MUŽŮ. Jelikož nemám co vytknout, mohl bych tímto konstatováním skončit, ale nedá mi to, abych se nevyjádřil jednak ke změnám oproti knižní předloze, jednak k početné skupině kritizující konec. Kniha Roberta Harrise nezapře, že její spisovatel si udělal jméno především historickými publikacemi, a tak je dění zasazeno do určitého časoprostoru, kdy každé vyjádření k politickým osobám či incidentech slouží k uvědomění si inspiračního zdroje - kritizovaného předobrazu, protože se jako čtenáři ocitáme v místech, kde jsou naprosto běžnou věcí bombové útoky ad. Cílí se tak na čtenáře, který je nejlépe Britem, a tak je závěr koncipován jednak jako určité svědectví o jedné době vlády určité osoby, jednak naplněním osobní i pracovní roviny (komu je kniha předána, aby ji dal do tisku, pokud se duchovi něco stane, zároveň i sepsání vlastního díla sám za sebe, nikoliv za druhé). Film je spíše než svědectvím o době žánrovým pastišem, který se primárně soustřeďuje na pracovní rovinu a tu osobní eliminuje na minimum (přítelkyně je zmíněna pouze jednou, nedochází ke sporu mezi ní a jím; komplikace pracovní roviny tou osobní - souloží - slouží k profilaci zdánlivě nedůležité postavy). A k "debilnosti" pointy: V tom případě má hodně Polanského filmu naprosto debilní pointu, protože ta z MUŽE VE STÍNU se nijak výrazně svou myšlenkou neliší např. od ČÍNSKÉ ČTVRTI či SMRTI A DÍVKY (nemožnost dosažení spravedlnosti), svým stylem od NOŽE VE VODĚ (práce s mimoobrazovým polem a nezodpovězení otázky přežití) a z hlediska vyprávění od ROSEMARY MÁ DĚŤÁTKO či DEVÁTÉ BRÁNY (vyprávění omezené na jednu z postav, která se snaží dobrat toho, jak se věc skutečně měla, končící rekonstrukcí událostí hlavní hrdinkou/hrdinou, aniž bychom se dozvěděli o oprávněnosti dané paranoie). Jde tak o film pro cinefily, kteří mohou spekulovat, jak si Polanski toho Oscara za režii převezme tentokrát. :) ()
Velmi kvalitní mysteriózní thriller, který drží diváka v neustálém napětí a nabízí mu zajímavou a nenudící 2 hodinovou podívanou. Nechybí také výborná, skoro hravá hudba, ze začátku i trochu humoru a pak hlavní postava, které snad nejde nefandit, přestože riskuje a vystavuje se nebezpečí o 106. Na druhou stranu, je zde i slušná porce naivity v podobě až poněkud úsměvně snadného vyhledávání a získávání informací (za to 1* dolů), no a pak až trochu moc stylový konec, ale z tohoto chvilkového opojení je divák velmi rychle a ostře probuzen (alespoň já jsem to nečekal). Celkově silné 4*, příjemné překvapení. ()
Polanski si prostě beze spěchu točí svůj kriminální :-D mysteriózní snímek okořeněný pečlivě dávkovaným vtipem,a mě v kině nezbývalo, než jednoduše žasnout. Ghost Writer je příkladem toho, že i v dnešní době lze moderně natočit poklidné, neuspěchané filmy, ve kterých děj postupuje jakoby mimochodem, a divák má pocit, že tajemné zákruty odhaluje on sám, ne McGregorův hrdina. Ze začátku sice režisér chrlí moc informací najednou, ale najednou se vše ustálí a mě čekal milý výlet do tajuplného světa špinavé politiky. S žádným hercem jsem neměl problémy, a ústřední dvojice se skutečně předvedla v tom nejlepším možném světle. Verdikt je prostý: o něco více hudby, malinko kratší stopáž, a bylo by to za pět. To napětí je dechberoucí. ()
Stísněná atmosféra, limitované a "vylidněné" prostředí filmových lokalit, pocit spiknutí, velice Hitchcockovské, skvělá hudba (Alexandre Desplat), skvělá režie. Na konci jsem měl pocit, který už se o mě neotřel hodně dlouho, pocit absolutního filmového opojení, který mě již dlouhou dobu míjel. Pokud se odtrhneme od politického aspektu filmu, je třeba uznat že THE GHOST WRITER je především film pro film a funguje skvěle. Odsípá, má velmi solidní tempo, kde je divák okamžitě ponořen do děje s okamžitým rozjezdem a Polanski ho drží 120 minut v kleštích, je to svým způsobem kouzelné a je to přesně to, co podvědomě od filmu / thrilleru chci. Libil se mi i Polanskiho osobní otisk ve filmu v momentě, kdy se Lang nemůže vrátit do Británie, protože by byl souzen. Pro mě asi film roku 2010! ()
Galerie (61)
Zajímavosti (59)
- Dom profesora Paula Emmetta sa nachádza v Belmonte, husto obývanom vnútornom predmestí Bostonu, ktoré je vzdialené len 3 míle od Harvardskej univerzity. Profesorov dom je však zobrazený v izolovaných hlbokých lesoch (Pat.Ko)
- Vo Veľkej Británii sa film vždy označoval ako "The Ghost," čo je názov knihy od Roberta Harrisa. Britská reklama vždy používala tento názov; v britskej televízii sa vždy uvádzal pod týmto názvom; britskí kritici a iní ľudia ho vždy volali týmto názvom tiež. Avšak keď sa v konečných titulkoch samotného filmu objaví názov filmu, keď je premietaný vo Veľkej Británii, je jasne označený ako "The Ghost Writer," čo je názov filmu v USA a iných územiach. (Pat.Ko)
- Lietadlo Virgin Airways, ktoré odváža Ducha (Ewan McGregor) do USA, je modelom Boeingu 787 vytvoreným pomocou počítačovej grafiky, ktorý v čase nakrúcania ešte nebol v službe. Interiér lietadla zobrazený vo filme je tiež iluzórnou replikou. (Pat.Ko)
Reklama