VOD (1)
Obsahy(2)
Dokud neuvidíte tento film, nemůžete říct, že jste viděli všechny filmy o Supermanovi! Superman II v hlavní roli s Christopherem Reevem se vrací s úvodem a závěrem, který jste dosud neviděli. Režisér Richard Donner začal točit Supermana II už během filmování Supermana a jeho unikátní vize se zjevuje až nyní. Jor-El (Marlon Brando v nedávno nalezených záběrech) se tu objevuje v klíčových nových scénách, které umocňují Supermanovu legendu a prohlubují vztah mezi otcem a synem. Lois Laneová (Margot Kidder) spřádá víc plánů, jak odhalit Clarka Kenta jako Supermana. Tato verze, přinášející celou řadu velkých i menších změn, představuje zcela novou diváckou zkušenost. (Magic Box)
(více)Recenze (86)
Když jsem se pouštěl do série filmů o Supermanovi, dozvěděl jsem se pár věcí, mimo jiné jsem se dozvěděl o existenci této verze. Tak jsem si řekl, že když se chci podívat na všechny filmy o Supermanovi, tak tenhle tam holt taky nesmí chybět. A jsem rád, že jsem si i tuto verzi sehnal. Tohle je totiž ve všech směrech nadřazeno té původní verzi. Proč? Protože jsou zde odpovědi! Například jak to bylo s tím navrácením síly, jak to je s hologramem Jor-Ela a tak dále. Jediná věc, co mě trošku zarazila, bylo vykradení konce z prvního dílu, ale upřímně, raději přežiju tohle, než polibek zapomnění. Zkrátka a dobře, tahle verze měla být v kinech. 80 %. ()
Poslední pokušení Kal-Ela. Výrazný upgrade Lesterovy nechtěné parodie. Podíl komického a tragického je dokonce vybalancovanější než v prvním filmu. Vážné je od nadsazeného zřetelně odděleno. Otázky takřka existenciálního rázu (nesvoboda spasitele odsouzeného k zodpovědnosti nad osudem lidstva) se řeší v romantické linii. K odlehčení slouží trampoty vesmírných návštěvníků, kteří přesto budí více respektu než Luthor a dokáží si postupně podmanit ideologický (média, vláda) i represivní aparát (policie, armáda). Prezident se sice stále dobrovolně podřizuje Supermanovi, ale vlezle patriotistický nádech ve filmu již chybí (ačkoli všechny symboly USA, Washington Monument, Socha Svobody i reklama na Coca-Colu, musí být v závěru uvedeny do původního stavu) – důležitější než vlast je pro vyprávění osud rozpolceného protagonisty. Epilog není zasvěcen nadosobním ideálům, jde v něm o hrdinovu osobní satisfakci. Rozumně dlouhý režisérský sestřih druhého Supermana je mnohem více než jednička ukázkou ekonomického vyprávění. Hlavní dějovou linii něčím obohacuje každá z postav, motivace jsou – vyjma slečny Tessmacherové (která po jedničce nemá důvod Luthorovi dále pomáhat) – zřejmé, paralely výstižné (Luthor se má ke generálovi jako Lois k Supermanovi), v každém prostředí se setrvává tak dlouho, dokud není plně vyčerpáno (čím dialogové scény působí lehce divadelně). Druhý Donnerův Superman není tak bohatý na hloub ukryté významy jako ten první, ale minimálně skutečnost, že otec pro syna představuje překážku v započetí plnohodnotného milostného vztahu, jistou psychoanalytickou hodnotu má… 85% ()
Rozhodně zajímavá verze Supermana, který má úplně jiné vyznění. Pořád je to Sci-fi komedie, která oproti novým Supermanům sází hlavně na humor než na monumentální akční scény (i když zde samozřejmě taky nějaké jsou). Stejně jako u jedničky i zde je vidět stáří filmu na tricích, ale i tak je to povedená zábava. Za mě 80% :) ()
Kdyby díky ničemu jinému, tak díky postavě Jor-Ela (fantastický Marlon Brando) je tato verze rozhodně lepší. Jenže ono je těch změn ještě více - přibyla třeba úžasné scéna s Lois a revolverem nebo zjištění, že vězení generála Zoda zničila záchrana planety z prvního dílu, na druhou stranu ubylo nemístných ptákovin typu "Superman vrací střechu Bílého domu", které snad nikdo ani neohl myslet vážně. ()
Mno tak existence Donnerovic cutu alespoň pomáhá uklidnit divoké teorie o tom, jak zlé studio sebralo mladému auteurovi jeho nekompromisní vizi ve prospěch prostoduché rodinné zábavy. Připitomnělé jsou totiž obě verze naprosto stejně. Při znalosti obou cutů ale můžeme alespoň studovat ten střet dvou naprosto odlišných režijních přístupů - donnerova dynamického, postmoderního a novohollywoodského a Lesterova veskrze staromódního, odkazujícího svojí tříkamerovou metodou do období Hollywoodu 50. a začátku 60. let. Chybějící příšerné scénické sekvence z Paříže či od niagárských vodopádů, za kterými Lester stojí, budiž největší odebranou hodnotou tohoto sestřihu. Druhý díl jinak zůstává i nadále líně napsanou pitominou, která strádá zejména kvůli špatným záporákům a z toho vyplývajícího nefunkčního spektáklu. Dokud jsme v prvním díle viděli, jak Superman čelí přírodním katastrofám a lidským úkladům, mohli jsme si uvědomovat jeho schopnosti a síly na povědomých elementech. Když se ve vzduchu zpomaleně pere se třemi personifikovanými archetypy zla (touha po moci, touha po násilí, touha po utrpení), naráží akorát na limity tehdejších technologií. Superman II nebyl dobrý film v žádné verzi, ale při znalosti obou střihů alespoň nabízí zajímavý náhled střetu mezi mladou a klasickou režijní vizí. A můžete se zde alespoň rozloučit skrze některé dříve nepublikované scény s přece jen strašně roztomilou dvojicí Christopher Reeve a Margot Kidder. ()
Galerie (19)
Photo © Warner Bros.
Zajímavosti (7)
- V původní verzi měl Clark pohlavní styk s Lois poté, co si nechal odstranit své schopnosti. V tomto snímku však nejdříve spí s Lois (Margot Kidder) a až pak se jde zbavit svých superschopností. (ČSFD)
- Herec, ktorý hral Clarka Kenta v scéne, kedy Lois Laneová vyskočí z okna Daily Planet nie je Christopher Reeve. Scéna bola natáčaná špeciálne pre Donnerovu DVD verziu v čase, keď už bol Reeve po smrti. (m.a.t.o.)
- Podľa editora Michaela Thau film obsahuje asi 200 nových špeciálnych efektov oproti pôvodnej verzii. (m.a.t.o.)
Reklama