Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Thriller Normal je natočený podle skutečného případu masových vražd, které ve 30. letech minulého století otřásly celou Evropou. Výpravný dobový film zachycuje vražedné řádění i dramatický střet uvězněného vraha a jeho obhájce. Šílený a geniální vrah totiž i po uvěznění rozehrává svůj další smrtící scénář a příběh spěje ke strhujícímu finále. V roli „českého Hannibala“ se na plátna kin vrací Milan Kňažko, protivníkem mu je mladý talent českého herectví Pavel Gajdoš v roli ambiciózního obhájce. Hlavní trojici postav doplňuje svým návratem na stříbrné plátno Dagmar Havlová jako tajemná vrahova manželka... Od února 1929 do října 1931 připravil Petr Kurten (Milan Kňažko) o život 8 lidí a bezpočet dalších napadl. Zabíjel ženy, muže, zvířata. Vše, co mu přišlo do cesty. Způsobil stejnou paniku jako kdysi v Londýně Jack Rozparovač. Nyní se tento legendární vrah vzdal policii. Obhajoby se ujímá ambiciózní mladý právník (Pavel Gajdoš), který je přesvědčen, že Kurten je psychicky vyšinutý. Aby to dokázal, ponoří se do vrahovy šokující minulosti a poznává pozadí nelítostných činů. V průběhu pátrání potkává další velmi tajemnou postavu, atraktivní Kurtenovu ženu (Dagmar Havlová). S přibývajícími důkazy je stále jasnější, že šílený vrah ještě neřekl své poslední slovo. Proč se nepolapitelný a výjimečně inteligentní zločinec odmítá nechat prohlásit za choromyslného? Jakou roli v případu hraje jeho žena a jaká je skutečná role mladého obhájce? Tři dramatické osudy ve složité pavučině konce jednoho věku. Obhájce zjišťuje, že bude muset bojovat, aby vyvázl živý. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (536)

Skejpr 

všechny recenze uživatele

Velice dlouho mi trvalo, než se mi podařilo do filmu proniknout. Když se tak ale 20 minut před koncem konečně stalo, nezbylo mi než uznale pokývat hlavou a nechat na sebe plynout tvůrčí genialitu Ševčíkovu. Na podruhé už čistý průstřel a plný počet. Tenhle film u nás nemá obdoby, bohužel tu na něj ale není nikdo připravenej... ()

Adrian 

všechny recenze uživatele

Na urovni primarneho pozitku je Normal pre mna atmosferickejsi nez drviva vacsina thrillerov posledneho roka z poza mlaky (jedno ci na vychod, alebo zapad). Po odkryti "pokrievky" navyse vyplavaju na povrch dalsie "lahodky", ktore ani zdaleka nemusia suvisiet (a ani nesuvisia) so zanrovymi skatulkami, ci lpenim na "zaujimavom" pribehu. Velmi odosobnene a zaroven velmi vpijajuce. ()

Reklama

somnar 

všechny recenze uživatele

Nenudil jsem se, ale vyprchalo to ze mě strašně rychle. Na Normalu oceňuji promakané vizuály (ty nejlepší záběry jsou však neprozíravě umístěny už v trailerech) a odvahu prezentovat explicitní násilí a erotiku (za všechny nebývale brutální ubodání malé holčičky). V dalších aspektech už je to s Normalem poněkud složitější. Začátek navnadí stylovým flashbackem do dětství Petra Kurtena (pejskaři nechť zavřou oči a ucpou uši), potěší i dramatická návštěva rodičů zavražděné dívky. Po vzoru Jokera se Kurten vysmívá měšťácké společnosti, přetvařování a redefinuje pojem "normální", po vzoru měšťáka pak mladý obhájce ztrácí i ty poslední iluze. A tomu všemu přihlíží Dagmar Havlová jako femme fatale. Za problém číslo jedna považuji fakt, že se Normal topí v přehnané a těžko stravitelné psychologii postav. Ševčík nesmyslně tlačí na pilu v detailech zachmuřených tváří, servíruje pekelně dlouhé záběry ilustrující jejich duševní pochody a nutí je "hlubokomyslně" filozofovat. Scénář prostě není až tak záživný a strhující, jak jsem čekal. Normal je ve výsledku solidní thriller. Nic víc, zázrak se nestal. Vydřených 60% a opatrný palec nahoru za (dobré, ale neexcelující) herce, atmosféru scén výslechů ve vězení, titulek s ekonomickou krizí a některé flashbacky. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Surealistická sonda do života lidí, kteří mají co do činění se sériovými či masovými vrahy, ať už se jedná o advokáty (v tomto případě), kriminalisty, či pozůstalé obětí. Normal mě dostal, a to tvrdě. Sám jsem se v sále nepřestával divit, co ve mě vyvolává kompozice někdy až příliš drsných obrazů a dialogů. Ševčíkovi mohu jen mohutně potřást pravicí a těšit se na jeho další počin. Byl to neopakovatelný zážitek (hlavně na české poměry!), ale stejně jako si výbornou knihu přečtu jen jednou, protože spousta dalších na mne čeká, tak i Normal v dohlednu napodruhé určitě neplánuji. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Vzhledem ke kladům, kterými se pyšnil Ševčíkův Restart, je jen přirozené, že i Normal stojí především na formální stránce. Scénář není nikterak oslňující, ambice vyprávět realistickou dobovou krimi ustoupily neo noirové stylizaci. Ale je samozřejmě skvělé, že příběh Petera Kürtena inspiroval zrovna tuto partičku tvůrců. Ševčík a Ristera vyznávají videoklipovou estetiku, Muchow neřeší jazz a umělečtí maskéři se neobtěžují líčit a česat tak, aby to celé připomínalo Výmar. Lépe se vzdát kvalitní dobovky, když vám to neleží a natočit si to zcela po svém, než podobnou pecku uvěznit ve statickém divadelním záznamu nebo v televizní inscenaci a odsoudit ji k malému počtu repríz. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (12)

  • Peter Kürten (Milan Kňažko) bol popravený sťatím gilotínou. Trest bol vykonaný vo väznici Klingelputz v Kolíne nad Rýnom dňa 2.7.1931 ráno o 6. hodine. (Piri)
  • Z HISTORIE:

    Petr Kurten (Peter Kürten), kterého ve filmu Normal ztvární Milan Kňažko, byl jedním z největších masových vrahů všech dob. Přezdívali mu düsseldorfský netvor nebo satanův sluha. Na kontě měl nejméně 48 zločinů v Československu a Německu. Důležitou roli při pátrání po nesmírně inteligentním vrahovi sehrála i Češka Marie Budlichová, která Kurtenův útok jako zázrakem přežila.

    Masový vrah se narodil 26. května 1883 do rodiny se třinácti dětmi, žijící v krušných podmínkách. Jak se později ukázalo, vraždil Kurten už v chlapeckém věku jako devítiletý na třídním výletě. Byl několikrát zatčen za loupeže a žhářství, poprvé seděl ve svých patnácti. Později se přestěhoval do Düsseldorfu, kde po nějaký čas sekal latinu a oženil se, ale v únoru r. 1929 tu propuklo jeho vražedné běsnění.

    Düsseldorfský děs odstartoval přepadením padesátileté ženy, které Kurten zasadil 24 bodných ran malými nůžkami. Oběť zachránil náhodný kolemjdoucí. Jen o pár dní později bylo nedaleko od místa prvního útoku nalezeno zohavené (a podpálené) tělo malého děvčátka. Další útok mířil vzápětí na pětačtyřicetiletého opilého muže...

    Dobový tisk rozpoutal svými divokými spekulacemi hotové šílenství, které rozdmýchal další útoky, mezi nimi škrcení šestnáctileté dívky, útok nožem na mladou vdanou ženu, pobodání mileneckého páru na lavičce a další. Žádná z obětí (některé přežily) však nebyla schopná policii útočníka popsat. Do 15. října 1929 policie evidovala už 46 pokusů o vraždu. Na služebny chodily tisíce udání, pátralo se v Německu, Československu, Holandsku i Polsku. Policii přišlo celkem 2650 udání a na 130 000 dopisů.

    Až v květnu 1930 vše rozetnula jednadvacetiletá Češka Marie Budlichová, kterou Kurten přepadl a ona unikla. Její informace případ rozhodly. Výjimečně inteligentní vrah byl nakonec obžalován z 48 zločinů, z toho devíti vražd dokonaných, patnácti pokusů o vraždu a dalších deliktů. Na konci monstrózního procesu byl Kurten odsouzen k devítinásobnému trestu smrti! Ještě před popravou vrah opakovaně žádal o masáže a manikérku. [Zdroj: Axman Production] (POMO)
  • Většina záběrů vznikala v hostivařských ateliérech, několik dní ale štáb natáčel třeba i v historickém makedonském městě Bitola. [Zdroj: Premiere] (zdeny99)

Související novinky

Reklama

Reklama