Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Životopisný film HOFFA zachycuje kariéru legendárního odborářského vůdce, který byl ve třicátých až šedesátých letech výraznou osobností americké politické scény. Vzpurný, nápaditý a charismatický James R. Hoffa vybudoval nesmírně silný odborový svaz, jehož základ tvořili řidiči kamiónů. Politický a společenský vzestup Hoffy byl ovšem provázen i temnými, neobjasněnými stránkami, především spojením s podsvětím. Proto byl Hoffa také odsouzen do vězení. Po předčasném návratu z výkonu trestu se pokoušel získat zpět ztracenou moc. 30. července 1975 zmizel za dosud neobjasněných okolností...

Scénárista D. Mamet se výrazně odchýlil od reality jednak vytvořením fiktivních postav Hoffova pobočníka Ciara a Carola DX Allesandra, jednak "domýšlením" konce Hoffova života - to znamená předvedeným atentátem. Vše ostatní je údajně autentické. DeVito se pokusil natočit realistické drama, inspirující se formálními postupy kinematografie 40. a 50. let. Příběh se odvíjí ve velkém časovém rozmezí v rozsáhlých retrospektivách. Jednotlivým sekvencím chybí jasné časové i místní určení, takže se v nich český divák jen těžko orientuje. Obdiv si nesporně zaslouží herecký výkon Jacka Nicholsona v titulní roli, i když nese určité známky přílišné sebestřednosti. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (63)

Matty 

všechny recenze uživatele

FAIR PAY Jeden z těch průměrných životopisných filmů, kdy po dvaceti minutách litujete, že jste si o dané osobě raději nepřečetli pár řádků na Wikipedii. Velice americký (pro neAmeričana tudíž nepříliš pohlcující) příběh o šéfovi odborů a jeho pletkách s mafií nevyniká v žádném ohledu. Nicholson umí uhrát postavy vyznačující se méně předvídatelným chováním. DeVito zase umí šetřit patosem a netočit dle pevně daných šablon (viz předcházející Válka Roseových). Pár scén lze při nejlepší vůli přizdobit slůvkem „pěkné“ (třeba ta poslední, přebírající si realitu po svém), ke zbytku lépe sedí „nudné“. 60% ()

NinonL 

všechny recenze uživatele

Vynikající film. Nejvíce mě zajímalo, jak vypadá (skutečná) stávka a co je podstata (skutečných) odborů. Tedy nikoli těch našich karikatur, jejichž představitelé chodí s politiky po statisícové demonstraci na pivo nebo na golf. Pochopila jsem mnohé z nedávné historie USA i to, kdo ve skutečnosti byl slavný R. Kennedy. J. Hoffa mi byl velmi sympatický, jeho kroky se mi zdály pochopitelné a logické a J. Nicholson ho ztvárnil skvěle. Stejně tak jeho partner D. DeVitto v roli oddaného pomocníka. ()

Reklama

kulyk 

všechny recenze uživatele

Jimmy Hoffa uskutečnil nemožné. Dokázal americké přesvědčení o soběstačnosti a svobodě přešaltovat na touhu soběstačně ustavit odbory, svobodně si vybojovat, na co je přinejmenším morální nárok..... to vše v době těsně pokrizové, následně i v postválečných časech honů na levicové předáky. Buďme upřímní - odborářská činnost je i v rámci jednoho podniku taková politika v malém. Na celonárodní úrovni musí nevyhnutelně dojít ku střetu idealismu s realitou možného. Zdůraznění tohoto aspektu, v čemž by mohl kdejaký třešničkář vidět snahu o očernění buditelských snah, je dle mého názoru největším přínosem filmu. Nelze se totiž ráchat v žumpě, aby si jeden zároveň nezapatlal pařátky od hoven. A zatímco naivkové, vidící svět pouze černobíle, Hoffu odsuzují za kooperaci s mafií, já se dotazuji takto: a co měl asi tak dělat, volové?? Vysrat se na své sliby, nechat ty, kteří mu svěřili osud, důvěru i prostředky, nejen seřezané, ale i chcípající hlady? Zodpovědnost je kurva.... Film samotný je vynikající, herecké výkony hlavních protagonistů zcela očekávatelně bezchybné, vyfabulovaný konec relativně nezávadný. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Táto časť americkej politickej scény, ktorú predstavoval Hoffa so svojimi odbormi je mi ďaleko vzdialená, takže film beriem aj ako minihodinku dejepisu. Čo je v tomto prípade pozitívne. Pozitívnych je ale viac vecí. Cez veľmi podarené double DeVita s majstrovskou podporou Nicholsona, veľmi efektné paralelné rozprávanie a strih až po pomerne nenudiace tempo. Film ale nie je žiadnym psychologickým rozborom, nenechá diváka načrieť do osobnosti ani jednej z hlavných predstaviteľov, čo je mimoriadna škoda. Opiera sa viac-menej len o vecné fakty, čo uberá aj na možnom vyústení, ktoré ponúka záver. 75%. ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Je to jeden z těch filmů, na kterých je poznat, že DeVito režírovat umí. Američané mají filmové biografie svých hrdinů zřejmě rádi, ale pro mě je to námět beznadějně nezajímavý. Jiná věc by byla, kdyby se scénář důkladně a zasvěceně zabýval otázkou, jak přesně tento odborářský boss spolupracoval s organizovaným zločinem. Co z toho měli odboráři, co odborářští vůdcové, co mafie, co vláda, co americká morálka? Na to, abychom se nad těmito otázkami mohli zamyslet, říká film příliš málo. Ano, je povrchní. ()

Galerie (35)

Zajímavosti (9)

  • Dcera Jacka Nicholsona si ve filmu zahrála mladou jeptišku v nemocnici, kde umírá Billy Flynn. Podle komentáře DeVita přišel Nicholson s prosbou, zda by dceru do snímku neobsadil a on v žertu navrhnul, že by mohla hrát prostitutku v hotelovém pokoji. Vtípkem docílil pověstného zdviženého obočí od Jacka Nicholsona. (don corleone)
  • Malou roli měl ve filmu také herec Jon Favreau. Nebyl však uveden ani v titulcích. [Zdroj: Cinema] (Terva)

Reklama

Reklama