Režie:
Jonathan DemmeScénář:
Ted TallyKamera:
Tak FujimotoHudba:
Howard ShoreHrají:
Jodie Foster, Anthony Hopkins, Scott Glenn, Ted Levine, Anthony Heald, Brooke Smith, Diane Baker, Kasi Lemmons, Charles Napier, Tracey Walter, Roger Corman (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Mladá citlivá agentka FBI Clarice Steriling je přizvána ke spolupráci do týmu vyšetřujícího sérii vražd. Na pachatele ukazují jen velmi kruté následky jeho činů: Vrah přezdívaný "Buffalo Bill" stahuje vždycky své oběti z kůže a potom je hází do řeky. Clarice má za úkol vypracovat psychologický portrét pachatele. Její nadřízení ji proto vyšlou na "konzultaci" za jiným masovým vrahem, psychiatrem dr. Hannibalem Lecterem, který je vězněn za nejvyšších bezpečnostních opatření. Lecter, který zná ze své praxe vraha i jeho motivy a tuší jeho další postup, drží v rukou všechny nitky a přivádí mladou Clarice na správnou stopu... (TV Prima)
(více)Videa (2)
Recenze (1 418)
Perfektní psychologická přestřelka a parádní výkony dvou hlavních protagonistů - mrazivě klidného a ďábelského Anthonyho Hopkinse, jehož maniakální Hannibal Lecter Vám díky svým dokonalým smyslovým receptorům během několika vteřin odvykládá aromatické složení speedsticku, který jste použili minulou středu, poté se zeptá na nejtěžší okamžiky z Vašeho dětství a když dostane hlad, nacpe se Vašimi játry ochucenými čpící cibulkou. A proti doktoru Lectrovi stojí učenlivá, schopná, snaživá, avšak psychicky neúplně vyrovnaná Jodie Foster aka Clarice Starlingová. Tyto dvě postavy, které jsou na jednu stranu strašně rozdílné, ale na druhou se výborně doplňují, vedou dialogy, které patří k vrcholům v tomto žánru. Scénář vede děj filmu důmyslnými kličkami, je obohacen patřičně hutnou atmosférou a také tíživou a depresivní hudbou. Pět Oskarů v nejprestižnějších kategoriích jen potvrdilo kvality filmu. Jeden z nejvýstavnějších kousků ve svém žánru. 19 miliónů dolarů(rozpočet)/273 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
Jeden z nejlepších filmů devadesátých let, který lze sledovat do zblbnutí, a stejně nás jeho psychologická intenzita a konstantní napětí pokaždé zarazí až pod peřinku. Proč tomu tak je, jsem se snažil stručně dopátrat v rámci poklony Jonathanu Demmemu zde ()
Obrovská očekávání - výsledek vynikající, ovšem nikterak výjimečně překvapující. Anthony Hopkins je zkrátka úžasný, ale...něco tomu chybělo. Nebo možná ne, jen jsem měl opravdu přehnaná očekávání. Na druhou stranu jsem celkem hltal příběh, dobře se bavil, občas odtrhl zrak a rozhodně můžu konečně potvrdit, že Mlčení jehňátek je film, který by měl každý filmový divák vidět...80% ()
Vlajková loď žánru psychothrilleru devadesátých let, která tradiční kriminální thriller zkombinovala s hororovou atmosférou a morbidními detaily. Mlčení jehňátek dokázalo překonat žánrová omezení a získalo pro svůj "pokleslý" žánr pět oskarů a nadšené komentáře filmové kritiky. Při výrobě filmu se sešlo několik šťastných momentů - chytrý scénář, který se při vší bizarnosti svých antihrdinů pohybuje v realistickém prostředí, šikovný režisér, který přitažlivost snímku postavil nikoliv na zběsilé akci či krvavém, naturalistickém násilí, nýbrž na pečlivě budované atmosféře plné napětí, nejistoty a strachu. K úspěchu pochopitelně přispělo i skvělé obsazení s na první pohled křehkou J. Foster a typově přesným Hopkinsem, který svému Lecterovi dokázal vtělit zrůdný šarm a stal se nejpřitažlivějším masovým vrahem filmové historie. Celkový dojem: 95 %. ()
Svojho času ma Mlčanie jahniat sklamalo. Dlhé roky pred pozretím som ho (i vďaka povesti jediného hororu v histórii, ktorý získal 5 najdôležitejších Oscarov) považoval za horor. Pritom týmto žánrom ho označí len človek, ktorý tomu fakt nerozumie. Nech je Mlčanie jahniat akokoľvek temný triler, stále je to "iba" temný triler. Keď som si Mlčanie jahniat v 90. rokoch kúpil na VHS, znechutilo ma práve to, že to nebol horor. Trvalo dlhé roky, kým som sa s tým zmieril a až po čase som si k Demmeho trileru našiel cestu. Dnes film vnímam tak, že je skutočne skvelý, ale nie je to žiadna srdcovka a napríklad značne kontroverznejšieho Hannibala z roku 2001 vnímam oveľa pozitívnejšie. Každopádne faktom je, že Demmeho atmosféra je väčšinu času neskutočne depresívna a nechutne tiesnivá, v čom jej výrazne pomáha neznesiteľne ponuro pomalá hudba Howarda Shorea a krásne hnusná jesenná výprava. Dobrý dojem vytvárajú pochopiteľne aj vynikajúce herecké výkony (nielen Jodie Foster a Hopkins, ale i Heald, Glenn, Kasi Lemmons, či Frankie Faison) a plno kultových scén (studňa, nočné videnie, záverečný telefonát). Vrátane strašidelne otvoreného konca. Inak, snímku mal pôvodne ako svoj hollywoodsky debut natočiť Paul Verhoeven, ten sa však napokon rozhodol pre sci-fi RoboCop z dôvodu, že scenár Mlčania jahniat mu pripadal priemerný (napokon Oscar za najlepší scenár) a taký ponurý príbeh považoval za niečo, čo zrejme v kinách prepadne (nakoniec neskutočná celosvetová tržba 272 miliónov pri smiešnom 19-miliónovom rozpočte). Okrem toho si ako čerství prisťahovalec netrúfol natáčať "civilné" filmy o Američanoch pre Američanov a tak radšej nakoniec siahol po sci-fi žánri. ()
Galerie (107)
Zajímavosti (177)
- Dr. Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) v prvom rozhovore hovorí Clarice Starlingovej (Jodie Foster): "You fly back to school now, little Starling. Fly, fly, fly." 'Starling' znamená v preklade škorec a 'fly' lietať. (Lucjen)
- Hannibal Lecter (Anthony Hopkins) bol v roku 2003 zvolený Americkým Filmovým Inštitútom za najväčšieho zloducha filmovej histórie. (Marceloo)
- Scéna, v ktorej agentka Starlingová (Jodie Foster) rozpráva Lecterovi (Anthony Hopkins) o svojom desivom zážitku z detstva, mala byť pôvodne sprevádzaná flashbackom, natočeným v Montane. Keď však režisér Demme videl, ako skvelo obaja herci túto scénu zahrali, musel iba skonštatovať: „Tak do Montany sa teda nepôjde." (Macejko)
Reklama