Reklama

Reklama

Šílenci z Manhattanu

(seriál)
Trailer
USA, (2007–2015), 73 h 4 min (Minutáž: 45–56 min)

Tvůrci:

Matthew Weiner

Hrají:

Jon Hamm, Elisabeth Moss, Vincent Kartheiser, Christina Hendricks, John Slattery, January Jones, Rosemarie DeWitt, Paul Schulze, Julie McNiven (více)
(další profese)

Série(7) / Epizody(92)

Obsahy(1)

Seriál Mad Men (2007–15) patří k nejoceňovanějším pořadům americké televize. Kromě dalších cen se může pochlubit mj. třemi Zlatými glóby v kategorii dramatických seriálů a čtyřmi Cenami Emmy v téže kategorii. Jeho anglický název je typicky americkým mnohovýznamovým spojením slov Ad Men (pracovníci v reklamě), Mad Men (muži z výstavní třídy Madison Avenue, kde smyšlená reklamní agentura sídlí) a konečně Mad Men (šílenci, což odpovídá životnímu stylu většiny hrdinů seriálu). Vytvoření českého názvu proto představovalo značnou výzvu a skončilo určitým kompromisem – Šílenci z Manhattanu.

Seriál je časově zasazený do šedesátých let a místně pak do prostředí fiktivní reklamní agentury Sterling Cooper, v níž sleduje osudy zaměstnanců a majitelů, včetně kreativního ředitele Dona Drapera – charismatického génia, alkoholika a vraha, skrývajícího se za ukradenou identitou. Za fenomenální úspěch seriál vděčí krom jiného faktu, že díky prostředí reklamní agentury se mohla stát jeho stěžejním tématem konzumní společnost. Postavy působí, jako by vystoupily ze stránek dobových magazínů zaplněných obrazy dokonalých hospodyněk v lodičkách. Děj pak nabízí lákavý únik do jednodušších časů, kdy se kouřit smělo všude, alkohol v práci byl součástí stylu, sexismus byl sexy, stejně jako návyk nechat za sebou v parku po pikniku odpadky. Podvádění pak bylo běžnou součástí života a do jisté míry potvrzením „mužnosti". Jedna z reklamních kampaní na seriál ostatně hlásala, že „Nevěra je zpátky".

Hrdinové seriálu jako kdyby sami podléhali svodům těch reklamních obrazů, jež tvoří. Jejich práce je vyvolat v publiku touhu, naději, že zakoupení něčeho přinese nějaké jiné uspokojení než to prchavé vlastnické, a jejich životy pohánějí podobné touhy, jež jsou nutně podobným způsobem zklamávány. Talentovaná textařka Peggy Olsonová (Elisabeth Mossová) se jen s obtížemi prosazuje v mužském světě. Daří se jí to, ale pořád trpí samotou a výčitkami. Požitkář a pohodář Roger Sterling (John Slattery) se zubí na svět a rozhazuje suché fóry, jeho hédonismus ale nabývá zničujících rozměrů. Únavný šprt Pete Campbell (Vincent Kartheiser) se úporně snaží, ale nikdy se mu nedaří tak, jak by si přál, věci se vždycky nějak vymknou. Ti lidé před sebe staví cíle a třeba jich i dosáhnou, předmět touhy ale vždycky odskočí někam za horizont, aby byl důvod běžet dát, nezastavovat se, protože jinak by hrozilo, že se jejich život zhroutí. Rozumějí potřebě iluzí a umějí je prodat. Ve středu tohoto světa stojí mimořádně talentovaný reklamní kreativec Don Draper (Jon Hamm). Jeho úspěch spočívá i v tom, že utíká sám před sebou, skrývá před ostatními svou minulost a chce se jí zbavit. Zároveň je sám ideální spotřebitel, nutkavě zkouší různé ženy i různé styly. Je to velmi empaticky vykreslený antihrdina, dostatečně okouzlující, aby člověk zaujatě sledoval jeho osudy, dostatečně rozporný, aby se k němu dokázal vztáhnout jako k živé bytosti, která uvnitř prožívá podobné konflikty. (Česká televize)

(více)

Videa (13)

Trailer

Recenze (187)

Defaultovna 

všechny recenze uživatele

Zatiaľ po prvých dvoch dieloch prvej série, a už viem, že mám nový obľúbený seriál z tej mimo-komediálnej sféry. Keďže marketing a reklama (plus celý ten biznis a machinácie) sú mojim chlebom každodenným, je pre mňa nesmierne zaujímavé a obohacujúce sledovať, ako to vyzeralo na počiatku v centre reklamného diania - Ameriky. It´s toasted! ()

Mikarda 

všechny recenze uživatele

Komentářů na skvělé zpracování je tu habaděj, takže jen ve zkratce: Zbožňuji Peggy!!! a její vztah s Donem!!! Don je fešák, ale hajzl a krásně jsme si připomenuli, jak to takovým lidem neustále prochází, no ale těžko neobdivovat tohoto génia, že? Mad Men staví na propracovaných charakterech postav a vykreslení atmosféry 60.let je provedeno zcela bravurně (včetně kostýmů a zobrazení problematiky nerovného postavení). Jakmile se do seriálu ponoříte, sedm sérií uteče jak voda. Užijte si to. Tečka. ()

Reklama

Baxt 

všechny recenze uživatele

První řada: První díl - Smoke Gets in Your Eyes: 85% ; Druhý díl - Ladies Room: 90% ; Třetí díl - Marriage of Figaro: 80% ; Čtvrtý díl - New Amsterdam: 80% ; Pátý díl - 5G: 90% ; Šestý díl - Babylon: 90% ; Sedmý díl - Red in the Face: 95% ; Osmý díl - The Hobo Code: 95% ; Devátý díl - Shoot: 90% ; Desátý díl - Long Weekend: 100% ; Jedenáctý díl - Indian Summer: 90% ; Dvanáctý díl - Nixon vs. Kennedy: 95% ; Třináctý díl - The Wheel: 100% ; První sezóna je jedna pecka vedle druhé, kde nejhorší potupa jsou suverénní čtyři hvězdičky. Don Draper je postava definující dobu na přelomu 50. a 60. let USA. Zezačátku velmi stroze načrtnuté charaktery postupně poodkrývají své soukromí, slabosti a touhy a ke konci se s nimi nemůžete rozloučit bez slzy v koutku oka. Mistrovský ansámbl v čele s Jonem Hammerm, Johnem Slatterym a bandou vytuněných koček reprezentuje nejlepší současný seriál v dobrém světle. Druhá řada: První díl - For Those Who Think Young: 90% ; Druhý díl - Flight 1: 85% ; Třetí díl - The Benefactor: 65% ; Čtvrtý díl - Three Sundays: 75% ; Pátý díl - The New Girl: 80% ; Šestý díl - Maidenform: 95% ; Sedmý díl - The Gold Violin: 100% ; Osmý díl - A Night to Remember: 95% ; Devátý díl - Six Month Leave: 90% ; Desátý díl - The Inheritance: 75% ; Jedenáctý díl - The Jet Set: 85% ; Dvanáctý díl - The Mountain King: 90% ; Třináctý díl - Meditations in an Emergency: 100% ; Psychologicky ohromně komplexní, zbytek zůstává při starém. Prvotřídní herci, chytrý scénář a lahodná atmosféra. Ale pro mé osobní a subjektivní uspokojení, bych uvítal, kdyby tvůrci nešlapali po zažitých polohách postav z první řady, a nesnažili se z nich, za pomocí neortodoxních zvratů, dělat někoho nového. I s tím, díky posledním dvěma dílům, zůstávají Don (stále grandiózní Jon Hamm), Betty, Peggy, Pete, Roger a další králi televize. Třetí řada: První díl - Out of Town: 95% ; Druhý díl - Love Among the Ruins: 85% ; Třetí díl - My Old Kentucky Home: 80% ; Čtvrtý díl - The Arrangements: 90% ; Pátý díl - The Fog: 90% ; Šestý díl - Guy Walks Into an Advertising Agency: 100% ; Sedmý díl - Seven Twenty Three: 85% ; Osmý díl - Souvenir: 95% ; Devátý díl - Wee Small Hours: 90% ; Desátý díl - The Color Blue: 90% ; Jedenáctý díl - The Gypsy and the Hobo: 90% ; Dvanáctý díl - The Grown-Ups: 85% ; Třináctý díl - Shut the Door. Have a Seat: 100% Jak má Mad Men ve zvyku, precizní podívaná. Tentokrát je to vše ve znamení zklamání, ať už se jedná o špatnou chuť vína, které si Don vychutnává s Peggy Olsonovou, Peteovy dostihy s Kenem o zakázky, manželskou krizi Draperových nebo Salovu neujasněnou sexuální orientaci. Třetí série narozdíl od druhé nadějné motivy nejenom načíná, ale nechává je i vrcholit v gejzíru nápadů z příručky, jak udělat půlhodinové "povídání" zábavné. Skvěle využité historické reálie a události. Navíc jsem se dočkal dvou doposud nejlepších dílů - šestého a třináctého. Kdo uvidí, pochopí. ;-) Čtvrtá řada: První díl - Public Relations: 90% ; Druhý díl - Christmas Comes But Once a Year: 80% ; Třetí díl - The Good News: 85% ; Čtvrtý díl - The Rejected: 80% ; Pátý díl - The Chrysanthemum and the Sword: 65% ; Šestý díl - Waldorf Stories: 85% ; Sedmý díl : The Suitcase: 90% ; Osmý díl - The Summer Man: 75% ; Devátý díl - The Beautiful Girls: 85% ; Desátý díl - Hands and Knees: 85% ; Jedenáctý díl - Chinese Wall: 85% ; Dvanáctý díl - Blowing Smoke: 70% ; Třináctý díl - Tomorrowland: 90% Stále to má švih a styl, ale už to příliš sází na vztahové tahanice, jak z lepší telenovely. Z geniálního seriálu se tak stala krásná konverzačka, kde je nejnapínavější chvílí vstup neočekávané postavy do místnosti. Peggy revoltuje, Pete se skoro vytratil, z Betty je namyšlená kráva. Naštěstí, díky poslední epizodě, většina figurek opět nalezne klid, který nám pomůže přečkat dlouhou pauzu mezi čtvrtou a pátou řadou. AMC, jděte se vycpat, ani Don Draper není věčný! Pátá řada: První díl - A Little Kiss, Part 1: 80% ; Druhý díl - A Little Kiss, Part 2: 85% ; Třetí díl - Tea Leaves: 80% ; Čtvrtý díl - Mystery Date: 60% ; Pátý díl - Signal 30: 90% ; Šestý díl - Far Away Places: 95% ; Sedmý díl - At the Codfish Ball: 70% ; Osmý díl - Lady Lazarus: 70% ; Devátý díl - Dark Shadows: 80% ; Desátý díl - Christmas Waltz: 85% ; Jedenáctý díl - The Other Woman: 85% ; Dvanáctý díl - Commissions and Fees: 90% ; Třináctý díl - The Phantom: 90% Pomalý rozjezd (Mystery Date musí být nejhorší díl v historii seriálu), ale zhruba od poloviny se trpělivost odměňuje královsky! Každé postavičce se určí směr a cílová páska, k níž se ženou skrz několik na sebe závislých epizod. Vznikají tím zábavné třičtvrtěhodinovky, mapující daleko delší čas fabule, než jen otravné "jeden den v práci". Potěšilo víc, než čtvrtá řada. Šestá řada: První díl - The Doorway, Part 1: 90% ; Druhý díl - The Doorway, Part 2: 90% ; Třetí díl - Collaborators: 90% ; Čtvrtý díl - To Have and to Hold: 65% ; Pátý díl - The Flood: 95% ; Šestý díl - For Immediate Release: 70% ; Sedmý díl - Man with a Plan: 85% ; Osmý díl - The Crash: 100% ; Devátý díl - The Better Half: 80% ; Desátý díl - A Tale of Two Cities: 75% ; Jedenáctý díl - Favors: 75% ; Dvanáctý díl - The Quality of Mercy: 80% ; Třináctý díl - In Care Of: 80% Šestou sezónu nakopne hrstka vynikajících dílů vybočujících z narativních a formálních konvencí prakticky všech předchozích řad, pak ale seriál ztrácí dech. Důvod bych zejména viděl v odmítnutí rozvinout jakoukoli postavu, ty se pak pohodlně uvelebí ve své škatulce a dělají to, co se od nich očekává. Don zůstává bezohledným ignorantem, Peggy náhradou za původního Dona, Roger zůstal degradován na komickou postavu a tak dále... () (méně) (více)

Radiq 

všechny recenze uživatele

Kancelářské drama, tak bych to nazval. Většinu času se tam nepracuje a borci spolu jenom vykecávaj nebo kalijou přímo na pracovišti nějakou tu flašku. Permanentně se tam kouří, všude, u všeho a to tak, že hodně. A všechno je to hrozně retro. Černoši jsou spodina, ženský jsou jen služky na šuk, chlapi jsou páni lidstva. Sekretářky se starají hlavně o svou atraktivitu a potěší je každá blbost. Ženy v domácnosti jsou drbny nebo znuděný. Každej chlap má minimálně jednu milenku a tunu sexistickejch narážek. Většina normálních věcí je tam tabu. V podstatě se tam celou dobu skoro nic neděje, ale je zajímavý sledovat ten životní styl, názory a prostředí 60. let. Po první sérii, kdy jsem stěží překousl první dva díly, mě to celkem chytlo a musel jsem ju dokoukat do konce... A Christina Hendricks, to je sen, co?. Stejně jako první, i druhá mě první 3-4 díly moc nebrala. Pak to začlo být o chlup lepší, ale byl to spíš chloupek než chlop. Skvělá je opět retro doba, retro návyky a retro kecy. Nejvic mě dostalo, jak po pikniku v přírodě vyhodili plechovku od piva a z deky jenom setřásli bordel na trávu a odjeli. Chlastu a kuřiva opět přehršel. Furt mám dojem průměru, takže to tak zatim nechávám... PS: libilo se mi, jak jim na konci řekl: "Neprodávám reklamu, ale produkt." To si dnešní reklamní agentury asi ani neuvědomují... Jinak na konci druhé série mě úplně dostal výlet do LA, kde se Don Draper přichomejtl ke smetánce, se kterou si tam užíval a já mu záviděl. Působilo to úplně naopak, než celkově depresivní nádech všeho možnýho, co se tam děje. Taky mám teď chuť vyjádřit se k hereckému výkonu Jona Hamma - je totiž parádní a i když není žádnej Rychlej šíp, charismaticky mě dostal - i když za to může i skvěle napsaná postava. A já jdu na sérii třetí. Ta je na jednu stranu tak trochu nuda, ale pak vždy přijde něco, co to udělá zajímavým. A nemůžu to svalovat na tu britskou společnost, která je koupila. Spíš mě nebavila Donova žena Betts, která začíná být jakási až moc divná, chvílema dost otravná a někdy dost iracionální... i když... v její kůži... Jinak docela mě nasralo, že se tam Christina Hendricks vyskytovala tak málo a chvíli to vypadalo, že seriál opustí. Fakt jsem se už začínal bát. Ale co mě nejvíc pobavilo, tak po kancelářské příhodě s traktůrkem John Deere a nohou ten jeden zazobanec s úplně vážnou tváří říká: "Doktor říkal, že už nikdy nebude moci hrát golf." Tragédie největší, chch! Tahle série ve mě zanechala pocit: něco končí a něco nového začíná. 4. série aneb Když se něco sere, tak se sere všechno. Teda myslím v ději. Po seriálové stránce tomu nemám co vytknout - pořád si to drží stejnou kvalitu a s třema hvězdičkama jsem spokojenej, i když uvažuju o čtvrté. Jinak Donova ex Betts je ukázkovej příklad toho, jak se z normální ženské stane kráva, chch. 5. a 6. série už moc nepřekvapuje, takže úroveň někdy lepší, někdy horší, prostě takovej průměr, kterej ale baví. Donova nová žena (která má trošičku větší zuby - i přesto ale pěkná) mě pobavila, když zpívala ve francouzštině: "Zuby zuby zů", chch. Docela jsem si oblíbil Jareda Harrise, kterej se do role britského finančníka prostě hodil. No, ale oni se do svejch rolí hodí všichni a v podstatě žádnej herec mě tam nesere. Někdy mě trochu sere scénárista, kterej někdy šlápne vedle, ale ok. Jinak kvůli tomu, jak se do toho pletou ty různé historické události, mám pocit, jak kdyby se to trochu zvrhlo ve Vyprávěj, chch. Těším se na závěrečnou sérii. Jinak chápu, že překladatelé se chtěli držet slovní hříčky v originálním názvu Mad/Ad/Madison, ale Šílenci z Manhattanu není zrovna úplně super výstižnej název - spíš bych tam upřednostnil to, že jsou z reklamky a ne že jsou šílení. Sedmá série poněkud ztratila koule. Z Dona chtějí mít poslušnýho a on se na to nakonec snaží přistoupit, ale polepšenej Don není správná volba. Líbilo se mi několik posledních depresivních dílů, až jsem skoro uvažoval, že zvednu na 4 hvězdy, ale nebudu to přehánět. Rozhodně musím pochválit, že celý seriál podle mě dovedně vykreslil dobu. Fakt to je dobře napsané, postavy slušně vymyšlené s ucházející hloubkou a Jon Hamm se stal mým oblíbencem. () (méně) (více)

pan.Kaplan

všechny recenze uživatele

Než dokoukám první sérii, nechci hodnotit, ale už teď vím, že tohle pro mě bude další závislost: Stylový oldschool počin z doby zlatého věku reklamy je fascinující od prvního dílu. Seriál mě vtahuje velmi, velmi pozvolna a po prvních dvou dílech jsem jej považoval za takový silnější průměr. Ale jak se začnou komplikovat vztahy a rozvíjet další linie příběhu, seriál získává na atraktivitě. Zajímavé je taky odhadovat, jaká tajemství mají jednotliví aktéři příběhu a jak se jejich osudy budou vyvíjet dále. Prostě - tohle se hodně povedlo. ()

Galerie (1 708)

Zajímavosti (20)

  • Práva na použití písničky "Tomorrow Never Knows" od The Beatles v epizodě "Lady Lazarus" vyšlo producenty na 250 000 amerických dolarů. (Mitin)
  • Na konkurzu se John Slattery původně ucházel o roli Dona Drapera, až poté mu byla nabídnuta postava Rogera Sterlinga a Dona si zahrál John Hamm. (3DD!3)
  • Jon Hamm (Don Draper) prezradil, že produkcia trvala na presných historických faktoch. Viedli výskum, v ktorom sa snažili zistiť vtedajšie poveternostné podmienky, obsahy novín, populárnu kultúru. (WalterIK7)

Související novinky

Oscaři nabírají trojici moderátorek

Oscaři nabírají trojici moderátorek

15.02.2022

Zájem o slavnostní ceny Oscar v posledních letech značně upadl. Filmová akademie se to pochopitelně zkouší různé způsoby změnit, v současné době je ale obtížné přijít na to, jak Oscary znovu učinit… (více)

Nejlepší seriály posledních deseti let?

Nejlepší seriály posledních deseti let?

01.11.2019

Konec roku se pomalu ale jistě blíží a s ním pochopitelně brzy dorazí i nejrůznější filmové a seriálové žebříčky. Ty nás teď ale nezajímají. Místo toho se podíváme na žebříček, který se ohlíží rovnou… (více)

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

Anne Hathaway, Tina Fey a moderní láska

27.11.2018

Amazon Studios na své streamovací službě nedávno vypustilo poslední epizodu hvězdami nabitého antologického seriálu The Romanoffs od tvůrce Šílenců z Manhattanu Matthew Weinera. Nyní to však vypadá,… (více)

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

Breaking Bad, Fincher a Soderbergh ovládli Emmy

24.09.2013

65. ročník udělování cen Emmy, o nichž rozhodují členové The Academy of Television Arts and Sciences, nepřineslo žádné velké překvapení. Cenu za nejlepší dramatický seriál si konečně (a zaslouženě)… (více)

Reklama

Reklama