Režie:
John HillcoatScénář:
Joe PenhallKamera:
Javier AguirresarobeHrají:
Viggo Mortensen, Kodi Smit-McPhee, Charlize Theron, Robert Duvall, Guy Pearce, Garret Dillahunt, Michael Kenneth Williams, Molly Parker, Paul Hodge (více)Obsahy(1)
Otec (Viggo Mortensen) a jeho malý syn (Kodi Smit-McPhee) bojují po zničení světa o přežití. Nikdo přesně neví, co se stalo. Byl to jaderný útok? Nebo naši planetu napadli mimozemšťané? Jedno je jisté - miliony lidí zemřely, ať už v důsledku katastrofy, vyhladovění či zoufalství z pomalého umírání lidí kolem poté, co se zastavily dodávky energií. Snaží se dostat na pobřeží a doufají, že tam najdou zásoby jídla, bezpečí i někoho, s kým by mohli sdílet budoucnost. Veškerý majetek si vezou v nákupním košíku vybaveném zpětným zrcátkem, aby viděli, zda je někdo nesleduje. Cestou překonávají řadu překážek a děsivých situací. Naráží na zástupy zoufalých, nepřátelských přeživších, loupeživých gangů i kanibalů. Nemají nic než jeden druhého a snaží se zachovat si alespoň zbytky lidské důstojnosti. (HBO Europe)
(více)Videa (2)
Recenze (1 595)
Nejkatastrofičtější reklama na Coca-Colu. McCarthyho Cesta stojí na atmosféře, proto bylo nanejvýš důležité, aby z filmu stejně jako z předlohy žádná scéna nevyčnívala, aby za měsíc nezůstala vzpomínka na nic konkrétního, pouze na tu atmosféru syrové beznaděje, zmaru; světa, kde důvěra v bližního je synonymem trestuhodné naivity. Na atmosféru, která se vám dostane pod kůži, na atmosféru, která vás bude stíhat i dlouho po projekci. Stačí zakašlání někoho v MHD, pohled na pohozenou plechovku a jste zase tam, kde jste byli - až po uši v depresi. Nechci vyvolat dojem, že je to bezchybné. Není. Ono by toho dokonce bylo docela dost co kritizovat, ale vše bledne ve stínu TÉ atmosféry a úplného závěru, u kterého se ihned pozná kdo má jaký pohled na svět (znáte to, sklenka do půli plná či z poloviny prázdná). To všem záporům otupuje hrany. Především roztříštěnosti a ostatně všemu, čím trpí již předloha. Ano, čtete správně, Cestu mám sice hodně rád, ale ani zdaleka ji nepočítám do McCarthyho top tvorby. Není to dokonce ani jeho nejatmosféričtější dílo. PS: Ale je to jedna z těch zbytečných adaptací. Je to ilustrace jedna k jedné, nic víc. Přeci jen jsem čekal, že se režisér odváží více tnout do živého a zprotivit se "kánonu" předlohy a přitom jí i tak zůstat věrný. Tady vlastně je všechno zásluha předlohy, není tu nic "z Hillcoata". Proto za čtyři. ()
„Snažil jsem se vypadat jako každej jinej cestující zabiják. Ale srdce mi bušilo. A když jde o syna, pokládám si jedinou otázku. Dokážeš to, až nadejde čas?“ Svět, ve kterém otec předává synovi rady ohledně toho, jak se má správně zabít…Cesta je více než pochmurným postapokalyptickým obrazem světa po ehm, nějaké katastrofě (po jaké? Těžko říct, z těch pár flashbacků se moc nedozvíte). Na filmu se mi líbila atmosféra, ta mě hodně bavila (pošmourno, zamračeno, zlověstné zvuky v pozadí, všude spálená země bez života). Podstatně horší to ale bylo s protagonisty. Pokud k otci chováte jen malé sympatie a syn vám naopak silně leze na nervy (chápu nepříjemné srovnávání se s nutným předčasným vyspěním a převzetím plné zodpovědnosti za svůj život, ale když on byl tak strašně „na-přes-držku“), není zrovna jednoduché se do snímku plně ponořit. A konec (zjevně udělaný pro mainstreamové zámořské rodiny) film zrovna také nevytrhne. Takže stejně jako v případě Země bez zákona odměním Hillcoata jen lepším průměrem. ()
Většinu stopáže jsem byl přesvědčen o stoprocentním hodnocení, posledních pár minut však snad patří úplně jinému filmu. V zobrazení postapokalyptické budoucnosti Cesta strká veškerou současnou konkurenci do kapsy. V intenzitě zoufalství a deprese se může měřit snad jen se starším britským Threads. The Road je pádným argumentem pro ty, kteří tvrdí, že I Am Legend nebo Carriers nejsou nijak zvlášť povedenými snímky. 9/10 ()
Cesta sa nedá označiť za sklamanie, jej zhliadnutie ma však bohužial nedokázalo uspokojiť. Hillcoat pritom nezlyháva v apokalyptickej atmosfére, ktorá je aj napriek slabšej výprave výborná, dokonca ani vo vedení hercov. Film ako celok postráda cieľ a od začiatku do konca je len kolážou viac či menej pôsobivých, no ľahko zamieňateľných scén s nevyužitými vedľajšími postavami a naviac je tu paradoxne práve postava Charlize Theron. Vzhľadom k údajnej vernosti knihe sú niektoré výčitky možno zbytočné, lenže zatiaľ čo predloha môže disponovať silnými výrazovými prostriedkami, vo filmovej verzii ich nahrádza len slušná no ničím výnimočná réžia. Výsledkom je tak film, ktorý dieru do sveta aj navzdory istým ambíciám nespraví. ()
Pomalejší tempo, kterým se pohybujeme v ponuře zbarveném postapokalyptickém světě podporuje jakousi "konečnou" atmosféru, která má nejspíš být hlavní devizou filmu. Samotný děj totiž není nikterak bohatý, otec se synem kamsi jdou, naráží na pozůstatky někdejšího světa a ve flashbacích tesknou nad minulostí. Právě flashbacky se mi zdály zbytečně emocionálně přepálené. Film se snaží těžit z emocí, pohybujících se na hraně patosu, místo toho, aby rozpoutal nějaký opravdový boj o přežití, či bezútěšnou depresi... 6/10 ()
Galerie (92)
Photo © Palace Pictures
Zajímavosti (24)
- Film je adaptací stejnojmenného románu Cormaca McCarthyho, v roce 2007 vyznamenaného Pulitzerovou cenou. (Chatterer)
- Rozpočet filmu byl 20 milionů amerických dolarů. (Chatterer)
- Film se natáčel v Louisianě, Pensylvánii a Oregonu. Při natáčení bylo využito i záběrů okolí sopky Sv. Heleny po výbuchu. (Ampi)
Reklama