Režie:
Sean S. CunninghamKamera:
Barry AbramsHudba:
Harry ManfrediniHrají:
Adrienne King, Betsy Palmer, Harry Crosby, Laurie Bartram, Jeannine Taylor, Kevin Bacon, Mark Nelson, Robbi Morgan, Peter Brouwer, Walt Gorney, Rex Everhart (více)VOD (2)
Obsahy(3)
Vítejte v táboře Crystal Lake. Jeho historie je krvavá a místní říkají, že je prokletý. Je to dokonalé místo, kde může psychopat za svitu romantického úplňku zabíjet zamilované táborové vedoucí jednoho po druhém. Původní vyvražďovačka režiséra a producenta Seana S. Cunninghama vedla ke vzniku fenomenální filmové série a stovek imitací. Díky atraktivnímu obsazení (včetně mladého Kevina Bacona) a kreativnímu způsobu, jakým brutální syn zbožňující matky používá ostré nástroje, nepřestává tento klasický krvák napínat, inspirovat a děsit. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (491)
Klasické exploatační dílo. Cunningham celkem nezřízeně a přímočaře neexploatuje jen samotné násilí, ale i jiná díla, např. Psycho nebo Kubrickovo The Shining. Ve stopovém množství nápadité. Strukturu teenage slasheru Cunningham nevymyslel, spíše ji podal v takové formě, že se stala jedním z ústředních rezonančních bodů – jen samotná série Friday the 13th čítá snad minimálně osm filmů, dalších variací a odkazů v populární kultuře je nespočetně. Paradoxně se zde kanonická role Jasona ještě nenachází, ba postava Jasona zde de facto absentuje. Utvořil ji zřejmě teprve druhý díl. ()
Počin, který se ukázal být pro následný vývoj filmového horroru velice důležitým. Tento levně natočený snímek je po dvou významných peckách 70.let - konkrétně Texas Chain Saw Massacre (1974, režie Tobe Hooper) a Halloween (1978, r: John Carpenter) – rozhodujícím momentem, spouštějícím lavinu tzv. teenagerovských vyvražďovaček, tedy subžánru zvaného slasher. Je docela možné, že kdyby to nebyl zrovna tenhle Pátek 13., byl by tuto vlnu odstartoval nějaký podobný snímek. Ale historie hovoří jasně. Film vydělal velké peníze a mnoho kritiků jeho obliba dodnes udivuje. Cunningham byl ale se svým nápadem evidentně v pravý čas na správném místě (tedy samozřejmě: ve zrušeném mládežnickém táboře u jezera Crystal Lake). A přiznejme si, že na tom filmu opravdu něco je. Své udělala kromě vhodně zvoleného času a místa (prázdniny, nádherné jezero a lesy kolem) hlavně nevšední, zdánlivě amatérská kamera. Ta totiž často snímá děj a (hlavně!) průběh vražd jakoby z pohledu zabijáka. Divák je tak nechtíc vtažen do poněkud zvrhlé, ale zajímavé role, se kterou se (pokud je zcela v pořádku) sice neidentifikuje, ale stává se další obětí tvůrců: Lapeným divákem. Vyvražďování mládeže v podobných filmech zajímalo ze všeho nejvíce právě mládež. To byla oproti minulým desetiletím nejvýraznější změna ve vývoji a chápání žánru. Horror přestal být záležitostí dospělých, a tento zásadní zlom mu přinesl na jedné straně ještě větší popularitu, stejně jako značnou kvalitativní devalvaci na straně druhé. Největší přínos ovšem znamenal pro peněženky producentů, a tak není divu, že se slasherům v 80.letech tak dařilo. Poptávka byla velká, a nabídka nemohla pokulhávat. Pátek třináctého (mimochodem, znáte příhodnější název pro horror?) se dočkal až neskutečného množství pokračování, a není jisté, zda bude tato série kdy ukončena. V dalších dílech byl totiž uveden do života populární maniak Jason, o němž se v původním filmu pouze hovoří. Tato postava v hokejové masce se ukáže být až neskutečně životaschopnou... Ale to už je trochu jiný příběh. [Napsáno v srpnu 2006 pro blog Horror, Chlast & Rock'n'Roll.] ()
Horor naivní a debilní. Bez omezení. Do televizního vysílání zařazen stylově den po pátku třináctého (mimochodem, v ten den mi nic nevycházelo, aniž bych si byl vědom, co je to za den). Několik lidí je zde srandovním způsobem zabito psychopatem, jehož tvář ani jednou neuvidíme (pokud tedy závěrečná pointa nebyla opravdu zamýšlena tak, jak se zdálo, ale něco tak debilního už přesahuje i ty nejkrajnější meze). Ona je skutečně legrace sledovat partu nedomýšlivých jedinců, kteří nejspíš pravidelně absentovali na matiku (To už jsme jenom tři? Čert to vem), a kteří se postupně vytrácejí na zaručeně opuštěná místa, aby měli jistotu, že jejich smrt nebude zaznamenána jiným retardem. Ale bavil jsem se upřímně, stejně tak upřímně jsem nechápal, že ve stejném roce vzniklo třeba Osvícení, horor o sto procent děsivější a ani dnes nebudící smích. Pátek třináctého je počátkem jedné poměrně dost známé série, na které si vystavěl portfolio jeden poměrně dost známý vrahoun (zde paradoxně nevystupující), také je to poměrně dost špatné hororové béčko, které zvlášť v nekonečně natahovaném finále poměrně dost prudí. V osmdesátém roce to možná byla velmi spolehlivá antikoncepce (jestli vám nedocházejí souvislosti, asi dost nekoukáte na horory), dnes však zůstal jenom neplánovaně směšný teen horor s lacinými triky a zcela bez atmosféry. 60% Zajímavé komentáře: Mr.Apache, ScreamJay, Dan9K, JohnnyD, liuk, Hopper, miron ()
Jeden z filmů, který nastartoval v budoucnosti tak oblíbený subžánr (teenagerovských) vyvražďovaček. Sice to není nějaká velká sláva, chvílemi je to docela nuda, ale svoji atmosféru film má. Na staré horory moc nekoukám, ale tento mě dokázal svým zpracováním docela zaujmout. Některé momenty jsou vážně napínavé a párkrát jsem se i leknul. Konec ve stylu "bába se vrací poprvé, podruhé, potřetí, počtvrté" se mi už moc nelíbil a působilo to hodně divně, ale jinak jsem si film užil a už se těším na další pokračování. 65% ()
S odstupem času veskrze průměrný slasher se z jistých důvodů stal kultovním. V době vzniku byl masově nasazen do sítě kin a hojně se o něm psalo. Snímku pak pomohl začínající videotrh a samozřejmě další pokračování, která již zrodila postavu dospělého Jasona ohánějícího se nejen mačetou. Vraždy jsou brutální, avšak ne všechny v přímém přenosu. Sekyra se mihne, dívka zavřeští, světlo u stropu se rozhoupe a pak následuje záběr na dívčinu hlavu se zaseknutou sekerou v obličeji. Savini odvedl špičkovou práci, a tak lze těžko poznat, že v tom momentě se již jedná o figurinu. Šíp, který zespodu pod postelí pronikne skrz hruď Kevina Bacona, byl pro herce neškodný - vcelku zdařilý trik opět provedl T.Savini. Alespoň že skvělá Bety Palmerová neztratila hlavu hned na začátku. Z nostalgie hodnocení ponechávám. Viděno 4x. ()
Galerie (178)
Zajímavosti (93)
- Tom Savini byl vybrán jako tvůrce maskérských efektů, protože producenti byli ohromeni jeho prací na filmu Úsvit mrtvých (1978). (Halloween9)
- Tvůrci filmu radí, jak natočit dokonalý slasher: "Potřebujete sexuchtivou mládež bez dozoru rodičů, dávné zlo, které se odehrálo před událostmi filmu, psychopata, jenž jde všem po krku, jednoduchý hudební motiv postavený na dvou až třech tónech a šokující závěr, který divákovi rozpumpuje adrenalin v krvi po falešném konci." (cinemag)
- Tvůrci nikdy nezamýšleli udělat z filmu odrazový můstek pro následující sérii. Podle Victora Millera Jason (Ari Lehman) původně neměl pokračovat v hrozivých činech své matky. (henrycruel)
Reklama