Reklama

Reklama

Kdo zabil elektromobil?

  • USA Who Killed the Electric Car?
všechny plakáty
Trailer

VOD (1)

V roce 1996 se v Kalifornii objevily plně funkční elektromobily, které splňovaly potřeby téměř všech řidičů. O dvanáct let později nezbyly na tato futuristická auta nic než vzpomínky. Kdo je zodpovědný za jejich zmizení, byl v tom opravdu zásah mocných, nebo je na vině jenom nízká poptávka a nepochopení uživatelů?

Dokument přináší pohled na jednu z epizod elektromobilů, které jako alternativa nezaostávají vlastnostmi za benzínovými auty, naopak je v mnoha ohledech předhánějí. Proč tedy světové automobilky nenabízejí tuto levnější variantu, se kterou můžeme jezdit již od několika desetihaléřů za kilometr? Následující dokument předkládá spoustu argumentů, proč jsou elektromobily trnem v oku snad úplně všem zúčastněným stranám kromě uživatelů. Jenže o uživatele jde už na posledním místě. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (55)

liuk 

všechny recenze uživatele

Investigativní dokument hledající viníka zastavení prodeje a výroby elektrických aut. Je jím samotný GM, ropařské společnosti, americká vláda, prodejci, samotní odběratelé? Pro takový názorový dokument je strašně těžké nepřepadnout do vod lživých, vykonstruovaných. Do těchto vod tento sice tak úplně nespadne, ale jeho neustálá pruda do všeho benzínového je na konci završena skoro až jakoby mimochodem tvrzením, že v Japonsku se už hybridní auta používají dlouho a jejich podíl roste. A jelikož veškerá technická globalizace pochází z Japonska, tak bych to rozhodně neviděl tak černě jako se pan režisér snaží. A stejně by bych radši viděl dokument How to Kill a Car? protože mám veškerých aut už opravdu po krk. ()

Reklama

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Jediné, čo mi pri tomto filme nejde do hlavy, že to vysiela aj televízia Nova, taká Markíza len nedávno strašila (mimochodom sú vlastnené rovnakou korporáciou), že čím viac sú autá elektrické, tým je väčšia šanca, aby sa na ne nabúrali hackeri a boli by ľahšie manipulovateľné a ukradnuteľné. Tento dokument je podľa mňa vyvážený, nedáva vinu len ropným spoločnostiam, či vláde, ale aj nám ľuďom, čo je pravda, lebo ľudia sú konzervatívni tam, kde by nemali byť, ale pokiaľ ide o privatizácie, hlúpe módy, tam sú liberálni a preberajú hlúposti. Nechápem, prečo tí, ktorí o tom tak hovorili, sa stále usmievali, keď už nejde priamo o životy ľudí, ale nepriamo, tak je to smiešne? Och! Potrebujeme viac Davidov na boj s Goliášom, potrebujeme myslieť dopredu a nebáť sa nových vecí aj keby sme mali vymyslieť nové odvetvie, ako bolo povedané, len keďže to má veľa múch sa toho bojíme, bojíme sa nových vecí, lenže neuvedomujeme si, že aj tie časom prejdú vývojom, len im musíme dať možnosť, aj s tými batériami to tak bolo a hľa v roku 2006 by zabezpečili v tých autách dojazd aj 400, či 500km a čo tak dnes? Určite viac. To, že za problém sú len Američania nie je pravda, také spoločnosti a lobby sú aj inde, v Číne, Rusku a to bude najväčší problém, potrebujeme zachrániť planétu a stále to odkladáme, lebo sme závislí na rope a k zmenšujeme ponuku, tak nám stúpa cena ropy, z ktorej závisí skoro všetko, hlavne potraviny a preto treba, čím skôr odtrhnúť ceny potravín od búrz, aby sme nespôsobili pri odklone od ropy humanitárnu katastrofu! Ak je tento dokument manipulatívny, tak v pozitívnom zmysle, čo tiež nie je najlepšie, lebo môže skresľovať realitu, napriek vytváraniu nadšenia, avšak utvrdil ma v maličkostiach na názoroch na mojich neobľúbencov Busha, či Reagana, vlastne väčšinou republikánov. Podľa mňa tento film je výborný, nikoho nepoškodzuje, hovorí pravdu, ja som to hltal, lebo s ním súhlasím. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"Je to boj Davida s Goliášem, ale pokud bude na světě dost Davidů, můžeme vyhrát...." Od roku vzniku tohoto zajímavého dokumentu uplynulo již 15 let a zdá se, že "Davidové" slaví vítězství :D. Jsem dalek toho označit se za elektromobilního nadšence, ač mě oblast tzv. "čisté mobility  dnes de facto živí. Snažím se ale na danou věc nahlížet co nejvíce objektivně a tak mě aktuální tlak na elektromobilitu místy až trošku irituje. Po zhlédnutí daného dokumentu však musím uznat, že asi jiná cesta jak přejít na bezemisní dopravu než cesta příkazů (limity CO2) a zákazů (konec prodejů aut se spalovacím motorem od roku 2035), jakou dnes jde EU, asi neexistuje. Co se od doby vzniku dokumentu rozhodně změnilo, je postavení automobilek v celém procesu. Zatímco v době snah o prosazení elektromobilu EV1 byly automobilky na jedné lodi s ropným průmyslem (a ty záběry na to, jak sama automobilka GM nechala sešrotovat vlastní vyrobené elektromobily, byly pro mě vážně šokující), dnes už všechny světové automobilky do vývoje elektromotorů investovaly tolik. že už sami auta se spalovacím motorem de facto odepsaly. Dokument možná nebude 100% objektivní (nelíbil se mi ten duch konspiračních teorií), přesto nabízí spoustu zajímavých (a lehce ověřitelných informací). Třeba to, jak fungovalo napojení politiků z doby  republikánských administrativ na ropný průmysl. Naštěstí americká vláda dnes není v pozici co v roce před patnácti či dvaceti lety, takže i kdyby se  za tři roky měl k moci vrátit Trump, už elektromobilitu nezastaví. Dokument taky zajímavě ukazuje na to, jak ropnému průmyslu vyhovují ty rozepře mezi těmi, kdo fandí bateriové elektromobilitě a kdo vodíku (viz i vyjádření George Bushe ml.). Sám jsem silným zastánce tzv. technologické neutrality, ale čím dál tím více vidím, že bateriová elektromobilita rozhodně slepou uličkou není. Čeká nás určitě ještě hodně práce na vývoji nových technologií baterií (třeba těch z pevným elektrolytem), ale na konci "elektromobilního tunelu" vidím světlo. A je třeba ho zde vidět, neboť globální oteplování je, jak někdo v tomto dokumentu trefně říká, "atomová bomba v našich rukou".  A  elektromobilita je určitě cestou, jak tu hrozbu alespoň trochu eliminovat. Sama o sobě svět nespasí, ale bez ní se prostě v budoucnosti neobejdeme. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Problematika, na ktorú je tento dokument zaostrený, vychádza z dlhej rady filmov o životnom prostredí, ktoré v posledných rokoch zamorili trh s dokumentárnymi filmami. Som rád, že takéto filmy vznikajú, i keď mnohokrát ide vlastne len o hádzanie hrachu o stenu bez nejakej spätnej väzby, čo musí priznať každý. Jedovaté plyny z áut sú najväčšou hrozbou znečistenia ovzdušia, ktorá zahajuje nekonečnú reťaz ďalších dopadov, medzi ktorými je globálne otepľovanie a tak ďalej. Postoj vlád a všetkých kompetentných na tieto problémy (v prípade elektrických alternatív v automobilovom priemysle ide najmä o automobilky samotné a v neposlednom ráde aj o zákazníkov) mi pripomína obéznych ľudí, ktorí síce vedia čo im môže spôsobiť ďalšie prežieranie, no aj napriek tomu prídu na obed do fast foodu a zaradia si veľké hamburger menu s extra porciou tatárskej omáčky a dvojitou colou. Tento dokument má všetko, čo má správny dokument mať. Pohľad na vec z viacerých strán a uhlov, zaujímavosti, grafy, štúdie, historické fakty ale aj množstvo nepotvrdených špekulácií, čo je dnes v dokumentoch už bežným javom. Úsudok si však už musí spraviť každý divák sám a je smutné, že väčšina ľudí sa k týmto filmom ani nedostane. Na strednej škole by mali byť povinné aspoň dva podobné filmy ročne. Každopádne, chrobáka v hlave mám aj po týždni od zhliadnutia a dnes som bol v Toyote obzrieť nový Prius. 85%. ()

Reklama

Reklama