Režie:
Damiano DamianiScénář:
Ugo PirroKamera:
Tonino Delli ColliHudba:
Giovanni FuscoHrají:
Claudia Cardinale, Franco Nero, Lee J. Cobb, Tano Cimarosa, Nehemiah Persoff, Serge Reggiani, Vincenzo Falanga, Vincenzo Norvese, Ennio Balbo (více)Obsahy(1)
V malém sicilském městečku je chladnokrevně zavražděn šéf stavební společnosti. Vyšetřování případu se ujímá kapitán Bellodi a jeho podezření padá na Mafii. Vyšetřování však naráží na silnou zeď mlčení a strachu vyslýchaných svědků zastrašených jasným vzkazem: další vraždou. Bellodi se sám stává objektem pečlivého pozorování. Režisér D.Damiani dokáže udržet napětí přímým vypravěčským způsobem bez odbíhání od hlavní linie příběhu a také bez zbytečného násilí. (Levné knihy)
(více)Videa (1)
Recenze (40)
Taxa zas rozidem v hodnoteni s Karlom Chrochtom aj u tohoto Damianiho polizotteschi. Damiani bol pre mna akysi Lizzani 2 : priemerny reziser radovych, tuctovych filmov, ktore dieru do sveta nikdy neurobili, sak ani nemali cim. Tuna tiez - rezisersky nudna rutina, na divaka hned vybafne cela armada mien, takze som sa v tom hned stratil. Fakt ako uvod je nudny, plany, plane tempo, este horsie dialogy v odpornych kulisach. Damianiho najlepsi film bude asi nejkrasnejsi Manzelka, inac tocil same otravne nudne hlupe ukecane sracky : 55 % ()
Jeden z prvních pohledů na skutečnou tvář italského jihu a na limity státní moci vůči organizovanému zločinu. Tváří v tvář brutálnímu násilí vyznívá jakoby nezúčastněný způsob režisérova vyprávění o to hrůzněji a brutálněji. Dá se dokonce říci, že tento téměř neosobní přístup je stejně brutální jako šedá skutečnost té doby sama. Za zaznamenání stojí herecký pár Claudia Cardinalová a Franco Nero. Začátek herecké dráhy obou protagonistů filmu byl určitě vydařený. ()
Souboj italského práva s faktickou mocí sicilské mafie je mrazivě trefný a snad i předem rozhodnutý. Kapitán Bellodi přitom skvěle kličkuje mezi paragrafy, don Mariano si dosyta užívá svého tlachání o cti a mne potěšilo každé "cornuto", které se často ozývalo z davu, který vůbec nic neviděl a rozhodně nic neslyšel. Uctivá poklona done Mariano, zde je můj dům, moje auto a moje manželka. Učiníte mne velice šťastným, pokud je užijete pro svou potřebu. ()
Damiano Damiani zkrátka tyhle detektivní, sociálně kritické snímky, které tepaly do mafiánských poměrů italské společnosti 60. a 70. let, uměl fantasticky. Tenhle snímek si vás zrovna nezíská během úvodní půlhodiny a člověk trošku tápe v té změti jmen, ale s přibývající stopáží je lépe a lépe. Je to skvěle zrežírováno (uteče to jako voda), je to kriticky trefné a závěrečné scéna s potentáty na balkóně, s hláškou „Bellodi byl muž, tamten je plevel.“, tak nějak výstižně uzavírá, že boj s mafií je marný a možná i předem prohraný. Claudia jako vždy krásná, Franco Nero chlapecky charismatický již ve svém mladém věku a Lee J. Cobb přesně trefil povahu dona Mariana, kterého se všichni bojí a vedou ho v úctě….tam, na Sicílii, kde platí vlastní zákony a společenská hierarchie. ()
Kriminálka průměrná, ale sonda do fungování italského jihu téměř bezchybná. Sympatické je, že se tu neřeší náklady drog a zbraní, ale materiálové náhražky při stavbě silnic. Bezchybně zvolené lokace plus Claudia Cardinale dotvářejí kolorit patriarchálně založené Sicílie. I když, je jasné, že velkou ženskou roli musela hrát velká hvězda, CC mi ale v celkovém kontextu neseděla jako výjimečně krásná ženská, která živoří na polorozbořeným statku a nechá sebou vláčet svévolí mafie i policie. Podobně jako ve Ctihodných mrtvolách Max von Sydow, tak i tady skvělý Lee J. Cobb prezentuje svéráznej náhled na nezměnitelný stav věcí. A beru na milost Franca Nera, ten tady sbírá tisíc bodů za charisma. ()
Reklama