Režie:
Susanne BierScénář:
Anders Thomas JensenKamera:
Morten SøborgHudba:
Johan SöderqvistHrají:
Mads Mikkelsen, Rolf Lassgård, Sidse Babett Knudsen, Henrik Larsen, Julie R. Ølgaard, Christian Tafdrup, Neel Rønholt, Stine Fischer Christensen (více)Obsahy(1)
Film dánské režisérky Susanne Bier (Bratři) byl nominován na Oscara za nejlepší cizojazyčný film a patří k tomu nejlepšímu, co nám současná skandinávská kinematografie může nabídnout. Hrdinou filmu je charismatický a talentovaný dánský herec Mads Mikkelsen (Casino Royal) pracující v indickém sirotčinci, který zoufale potřebuje finanční prostředky. Ty se nabízejí z rodného Dánska, země, kterou nechal daleko za sebou. Životní situace, které ho tam čekají, změní obchodní cestu v dramatickou, bolestnou zkoušku pro všechny zúčastněné. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (276)
Film so silnym dôrazom a ľudským rozmerom. Ako to už na severe býva, príbeh, ktorý je najsilnejším článkom, sa nikam neponáhľa. Dramatickosť je dávkovaná postupne, skôr v menších porciách a všetko ostatné dostáva svoj priestor. Či už ide o postavy, vykreslenie ich charakterov v minulosti, prítomnosti, ich rozvoj. Kameru, ktorá posilňuje silu snímaného okamihu a v neposlednom rade nános množstva kontrastov (chudoby a bohatstva, sily a slabosti, života a konečnosti) ktoré vzbudzujú rovinu uvedomovania a zamýšlania sa. Film je veľmi zaujímavý, silný v momentoch a súčasne ponúka viac možností, ktoré môžu na diváka zapôsobiť. ()
Pozoruhodné dílo dánské režisérky Bierové navenek může působit dojmem konvenčního melodramatu. Ale už výchozí kulisy naznačují, že tentokrát se mýlíme, uvěříme-li tomuto vnějškovému zdání. Rozvětvená kompozice skrývá hutný příběh, jehož základní námět se postupně vyjevuje postupným vyjasňováním spletitých životních příběhů hned několika protagonistů. Úvodní kontrast - misionář, hledající prostředky pro provoz sirotčince a proti své vůli se vracející do dánské vlasti, z níž odjel, aby mohl zapomenout a jeden z nejbohatších Dánů, pro nějž zdánlivě neexistuje nesplnitelné - se postupně zvrací do úplného protikladu. Mezi tím jsou poskládány mozaiky životů dvou ženských postav - matky a dcery. Zdánlivě suverénní milionář, který jako jediný vládne hned zpočátku všemi potřebnými informacemi, odsouzen zhoubnou chorobou k rychlé smrti, více než na sebe myslí na své blízké a nejsložitějším ze všech umění, uměním splétat a rozplétat lidské osudy, postupuje bezohledně proti vlastnímu egu do nadosobní oběti, která matce vrací životní lásku, muži smysl života a dceru, o jejíž existenci neměl tušení, dceři nahrazuje milovaného otčíma skutečným stejně citlivým a laskavým otcem. Paralelní příběhy černošského chlapce a prvních nesnází dceřina novomanželství tuto bohatou mozaiku doplňují do neobvyklého celku připomínajícího poněkud obdobně rozkošatělé zralé bergmanovské látky. Skvělá režie, vesměs "oscarové" výkony hereckých protagonistů, civilní oproštěná dikce propůjčují tomuto nesnadnému tématu hloubku, původnost a to, čemu se říkává poněkud plakátově umělecké mistrovství. PO SVATBĚ prokazuje pravdu mnohokrát řečenou, vícekrát prokazovanou a jako fakt neoddiskutovatelnou: Nejsou velké a malé kinematografie ani velká či malá témata; je jen schopnost či neschopnost umělecky tvořit, strhávat, burcovat, získávat, poutat. To všechno velká Dánka zvládá s bravurou, jež bere dech. ()
Herci hrají seversky uvěřitelně, kamera i osvětlení připomínají principy Dogma a příběh začíná v syrových kulisách indického slumu. Zdá se, že uvidíme další drásající drama s až na dřeň obnaženými lidskými charaktery. Což bývá obvykle dost pesimistické představení lidské ubohosti.____ Jenomže chyba lávky, tenhle film nakonec vyznívá vcelku optimisticky. Příběh, natočený někým jiným, by mohl snadno sklouznout k ploché červené knihovně a ano, jistě, na skandinávský film si drama o převzetí rolí a tím i zodpovědnosti asi každý umí představit v dramatičtějším pojetí (uniklo mi, proč režie tak často snímá vycpaná zvířata: přirovnání k zatuchlé společnosti? - to ale neodpovídalo ději). Protože snímek, přes několik vypjatých momentů, směřuje k očistnému konci, o který se zasloužili téměř všichni protagonisté. Téměř každý z nich totiž prokáže, že je ve skutečnosti spíš dobrý než zlý člověk. ____Na Oscara je to málo, ale na příjemné podívání to bohatě stačí. /11. 11. 13./ ()
Hutný narkoleptický zážitek, který těží ze své uvěřitelnosti a přímosti, selhává ale například v po čase otravném vizuálním zaměření na detaily (což je chyba kameramana, sice to zprvu může působit jako výborný stylizační prvek, později je to ale spíše otravné). Celkově jde o zajímavý počin, který jako celek působí konzistentně a profesionálně, nevezme ale za srdce ani za hlavu... Takže fajn... 7/10 ()
Nedá mi to, ale možný spoiler hrozí ! Ja to vidím takto : chlapík šukal, chlastal, fetoval, potom si na 20 rokov odbehol vyčistiť karmu do sirotinca v Indii a ked sa vrátil, dostal dom, ženu s dzeciskami + 12 melonov k tomu! Valím do Indie! P.S. Lenže ked sa ja po dvadsiatich rokoch vrátim, tak o mňa ani bicykel nikto neoprie a ešte ma aj do rici nakopú ! ()
Galerie (18)
Zajímavosti (4)
- Nominace na Oscara za nejlepší zahraniční film. (mahler)
- Rovnako ako dej filmu, tak aj jeho natáčanie prebiehalo na viacerých miestach v Dánsku a v indickom veľkomeste Bombaj. (MikaelSVK)
- Jacob (Mads Mikkelsen) na konci filmu prišiel do Indie a pred vchodom do centra nemal na hlave šiltovku. Pri stretnutí s malým chlapcom, svojím obľúbencom, už ju mal a dal mu ju na hlavu. (GabrielGabko)
Reklama