Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Fantasy snímek Beowulf je filmovou adaptací staré anglosaské hrdinské básně (vznikla někdy okolo roku 1000 a je považována za základní kámen britské literatury). Film režíruje Robert Zemeckis a to opět za pomoci performance capture (tu už použil ve svém předchozím snímku Polární Expres).

Tento slavný příběh vypráví o skvělém skandinávském válečníkovi Beowulfovi (hlas Ray Winstone), který se vydává na pomoc králi Hrotgarovi (Anthony Hopkins). Od něho se dozvídá, že musí porazit a zničit obávanou příšeru jménem Grendel (Crispin Glover). Ten totiž neustále terorizuje skandinávský venkov. To se mu nakonec ve velkolepé bitvě podaří, ale aby to nebylo tak jednoduché, musí ještě zabít Grendelovu matku (Angelina Jolie), protože ta z touhy po pomstě začala zabíjet nevinné vesničany... (catchup)

(více)

Videa (5)

Trailer 5

Recenze (801)

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Pre mňa bez zaváhania a najmenšej pochybnosti film roka. Asi najviac ma teší, že Robert Zemeckis, ktorý pod pozlátkou tvorcu veľkých hollywoodskych eposov pre široké divácke vrstvy vždy skrýval zmysel pre krv a čierny humor (produkoval seriál Poviedky z hrobky a množstvo hororov), konečne po rokoch natočil niečo, čo má naozaj gule a čo v porovnaní s väčšinou súčasnej americkej produkcie vyzerá ako z inej, podstatne zaujímavejšej dimenzie. Fakt som nedúfal, že mi tvorca odporného rodinného slizu Polárny expres naservíruje film, ktorý sa drsnosťou a adrenalínom vyrovná 300 (v istých scénach ho dokonca aj predčí). Zemeckis sa nezľakol Gaimanovho scenára, ktorý je všetkým, len nie čiernobielou báchorkou pre malých popcornožrútov, a natočil ho poctivo – ako bombastickú vikingskú fantasy plnú krvavých gejzírov, praskajúcich kostí, odtrhnutých údov, vulgárneho chvastania sa, prekvapivo šťavnatej sexuality a nejednoznačných hrdinov (samotný Beowulf je frajer, keď má zabiť draka alebo pretiahnuť kráľovu ženu, ale keď zlovoľná striga zabrnká na strunu jeho ješitnosti, zmäkne ako maslo na slnku). Fakt nechápem, ako sa podarilo, že bigotné konzervy z MPAA pustili túto tvrdiareň do kín s obyčajným PG-13 (napr. Matrix, ktorý má R, je oproti tomuto len bezkrvný čajíček pre malé deti). Animácia má k vysnívanej dokonalosti ďaleko, ale tak či onak je tým najlepším, čo nám súčasné digitálne technológie ponúkajú. Navyše umožnila Zemeckisovi predviesť, že ako režisér stále hýri nápadmi a vie možnosti virtuálnej kamery využiť dych vyrážajúcim spôsobom. Digitálni herci naozaj hrajú a obludy (hlavne extrémne odporný a originálne dizajnovaný Grendel) sú pastvou pre oči. Vďaka tomu všetkému (a Silvestriho hudbe, ktorá z vášho srdca urobí guľomet) je Beowulf nečakane nadupanou akčnou jazdou a splneným snom fantasy fanúšikov, ktorí už majú dosť malých školákov, zachraňujúcich svet pred temnotou. Myslím, že Leonidas dostal dôstojného súpera. Beowulf by ho nielen prekričal, ale by sa mu aj smelo postavil zoči-voči a kľudne by pri tom mohol mať holé ruky, aby (v tradícii starého keltského rituálu, ktorého ozveny nájdeme v príprave na súboj s Grendelom) bolo to meranie síl čo najčestnejšie. Ja by som fandil blonďavému Vikingovi s chrapľavým hlasom Raya Winstona. ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

„I am Ripper... Tearer... Slasher... Gouger. I am the Teeth in the Darkness, the Talons in the Night. Mine is Strength... and Lust... and Power! I am Beowulf!“ Zemeckisovo zpracování legendárního staroanglického eposu o líbezném chvástalovi se sklony k egoismu vás může zklamat ve třech aspektech. Za prvé, forma. Technika motion capture může na někoho působit stejně palčivě jako řev z Hrothgarových síní na Grendela (mimochodem, fešný trol), ale může mít někdo autorovi za zlé, když chce rozverně kejklit s kamerou, „herce“ nechat přirozeně sejít věkem a hlavně dát zelenou vynalézavosti, novátorství a uměleckým choutkám? Za druhé, rodinná pouta zcela mimo děj předlohy. Hříchy otců s pozlacenou sirénou, z chvilkové touhy vzniknuvší ratolesti a na konci Wiglaf stojící v přílivu - čekajíc, zdali se krev přelije z mozku ke genitáliím. Tady se Tarantinův kolega Avary vyřádil, nicméně se špetkou tolerance k bájivosti lze vše akceptovat. Nakonec, je to mýtus.. A za třetí, častá to tady stížnost, tomu švédskému Rayi Winstoneovi z fitka není vidět nádobíčko! Omyl! Pokud máte citlivý prst na tlačítkách STOP a PLAY, tak při souboji v síni s Grendelem máte šanci. Nic, o čem by se zpívalo po staletí v písních, ale na draky to zjevně stačí.. ()

Reklama

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Již tomu bylo hodně let, co jsme čekali na tak dokonalou fantasy nakládačku, kterou nám teď naservíroval Robert Zemeckis. Bezchybní herci v čele s věčně opilým Hopkinsem a ultradrsným Ray Winstonem táhnou za dunění opulentní herociké hudby celý testosteronový film až k pomyslnému vrcholu Olympu. Skvěle vystavěné, napsané a zrežírované. Jasná trefa do srdce každého fantasy fanouška, kterému při vzpomínce na Conana zkane nejedna nostalgická slza,...ALE ono je to animované, a to doslova děsně! Kdyby Robert neblbnul a natočil to klasickým způsobem (a že se to dalo!), mohl by si teď s Jacksonem potřást rukou. Takový příběh a takové provedení! Dokud se to nenaučíte, tak se raději na to vykašlete. ()

berg.12 

všechny recenze uživatele

Podmanivé, atmosférické, magické. Zemeckisovi jsem podruhé křivdil. I napodruhé a snad ještě více ovšem platí, že jeho film je doslova uvězněn mezi animovanou a hranou stylizací, které obě předpokládají jiný styl diváckého vnímání a očekávání. Zemeckis ví, proč se pro tento druh stylizace pokouší, v hraném filmu je jeho vize jednoduše nedosažitelná a její možnosti využívá dokonale - ať už k jednotě postav a prostředí nebo detailnímu propracování a nasnímání scény. Přesvědčit diváky, aby v této technologii viděli více než jen oživlé muzeum voskových figurín, se mu zatím ale příliš nedaří. PS: Po opakovaném zhlédnutí docházím k přesvědčení, že pokud Artušovská legenda, tak jedině podobnou cestou a velmi lituju, že mi film utekl v 3D. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Druhý manifest ne/dokazující schopnosti digitálního herectví alias motion-capturingu. Dějově jde o velmi povrchní a nevýraznou záležitost, pod kterou je podepsán velký sexista a kvalitní spisovatel Neil Gaiman, ten jistě s radostí přidal nějakou sexistickou narážku nebo hříčku a poté se podepsal pod scénář. Někdy je obdivující, jak slabý scénář lze považovat za dostačující pro celovečerní film. Avšak Beowulf není ledajakým filmem. Měl to být důkaz zlepšení a skoro dokonalosti technologie, která svůj první krok předvedla před několika lety ve snímku Polární expres. Kromě utápění talentu Roberta Zemeckise v těchto "digitálních" filmech nelze vidět v Beuwulfovi stále nic přelomového a grandiózního. Ano, je tu pár záběrů, kdy si kdokoliv může říct " to je vážně na počítači?", ale 95% délky filmu budete sledovat opravdu dlouho a chvílemi nudnou animaci, kterou by kluci z Blizzardu rozmázli svými podrážkami. Pro herce to má jistě výhodu, že se prakticky nemusí ničeho účastnit kromě "načtení" jejich tělesných propozic a pohybů. Je však toto budoucnost filmu? Jde nám o triky, z kterých se vytrácí všechen cit a "lidskost", kterou žádný počítač nikdy nenahradí? Rád podobný snímek shlédnu, abych věděl, čeho jsou CGI společnosti schopny, ale na lámání rekordů to nevidím. Mimo to je Beowulf plný nelogičností, které jsou chvílemi vysloveně trapné. Ať je to jeho snaha zničit drakovo srdce nebo jiné části snímku, někdy by film neměl být čistě na efekt a logiku nechat plavat jiným směrem. Jinak Angelina Jolie vypadá skvostně(i když krutě počítačově...), ale všechny scény v jeskyni mají náboj, který by hraný snímek pravděpodobně obsahovat nemohl. ()

Galerie (54)

Zajímavosti (19)

  • Herci sú zosnímaní za použitia "performance capture", technológie snímania pohybu, ktorú Robert Zemeckis prvýkrát použil vo filme Polárny expres (2004). Táto technológia dôsledne sníma pohyby tela, mimiku a poskytuje kamere maximálnu slobodu. Môže sa potulovať, lietať, vznášať sa po obrazovke spôsobom, ktorý by pri hraní naživo nebol možný. (PeterJon)
  • Scenárista Roger Avary mal film pôvodne aj režírovať. Neskôr uviedol, že Robert Zemeckis bol jediným človekom, ktorému bol ochotný Beowulfa prenechať. (Macejko)

Související novinky

Tintin už má obličej

Tintin už má obličej

25.03.2008

Spielberg a Jackson to s tou digitálně animovanou adaptací slavné komiksové série Tintin myslí opravdu vážně. Dokonce tak vážně, že první díl trilogie bude podle všeho dalším Spielbergovým režijním… (více)

Herecké posily 1: Krásky

Herecké posily 1: Krásky

06.03.2008

Už tradičně pro vás máme souhrn několika zajímavých castingových novinek k filmům, o nichž už jsme psali dříve. Dnes začneme těmi hezčími doplňky ;-). Start natáčení hororu (resp. nadpřirozeného… (více)

Wachowští jsou zelení

Wachowští jsou zelení

27.11.2007

Na tuzemská kina právě útočí Beowulf a i v této souvislosti není pochyb o tom, že stojíme u zrodu čistě digitální kinematografie. Jistě, pořád má za sebou jen první krůčky (vyvíjejí se technologie a… (více)

Ryan Phillippe jako vikinský válečník?

Ryan Phillippe jako vikinský válečník?

11.09.2007

Dávnověcí skandinávští bojovníci se vrací na plátna kin. V posledních letech se jim tam kdovíjak nedařilo. Adaptace Crichtonových Pojídačů mrtvých pod tuzemským názvem Vikingové dopadla tuze neslavně… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno