Režie:
Christopher NolanKamera:
Wally PfisterHudba:
David JulyanHrají:
Christian Bale, Hugh Jackman, Michael Caine, Piper Perabo, Rebecca Hall, Scarlett Johansson, David Bowie, Andy Serkis, Daniel Davis, Christopher Neame (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Existuje tajemství, kvůli kterému byste zabíjeli? V tomto napínavém a vzrušujícím thrilleru od režiséra Christophera Nolana uvidíte Hugh Jackmana a Christiana Balea v rolích dvou soupeřících kouzelníků, jejichž snaha předčít jeden druhého se změní ve smrtelnou past. Scarlett Johansson jako půvabná asistentka se stane figurkou i hráčem v jejich soupeření. Skvěle obsazené vedlejší role v čele s Michaelem Cainem a Davidem Bowiem. Geniální příběh a úžasný zážitek. Přichází Dokonalý trik, pozorně se dívejte. (Magic Box)
(více)Videa (3)
Recenze (2 141)
Téměř dokonalý film. Musím dát čtyry hvězdičky, ačkoliv sám nevím proč. Film mě celou dobu bavil, byl bravůrně ztvárněný, měl skvělou zápletku a zajímavé rozuzlení. Přesto jsem nebyl nadšen a nebyl schopen dát plný počet. Film je velice zálůdný, diváka staví do pozice soudce, který za každou cenu musí stát na jedné straně. Výběr zdánlivě jednoduchý. Dva kouzelníci, dva styly, dvě povahy, ovšem děj si s náma pohrává tak neuvěřitelným způsobem, že názory a obliba se přelévá z jedné strany na druhou. To mě na tomto snímku neuvěřitelně bavilo. Když už přišla ta chvíle a já nabyl dojmu, že jsem rozpoznal toho "dobrého" a on pravděpodobně bude klaďasem, přišel zvrat, který mé přesvědčení roztrhal na kousky a otočil. Tohle se opakovalo nejméně čtyřikrát, což je na dvouhodinový film naprostá šílenost (úžasná šílenost). Závěr, který byl absolutně dokonalým (trikem), do toho nepočítám, ačkoliv tenhle závěrečný twist mě rozsekal nejvíce. 80% 19.01. 2010 ()
(1001) "Are you watching closely?" Posedlost. Šílenství. Opravdové osudové ženy. Je zajímavé sledovat, jak jsou na první pohled každá jiná - blondýnka a zrzka, jiné role a jinak načrtnuté životní dráhy, čím blíž se ale film posunuje spirálou k tragédii, tím více se sobě začínají přibližovat, osudem, povahou i rysy v obličeji najednou tvoří jedinou bytost. Jejich muži jsou na tom podobně. Místo popisu jejich proměny bych ale chtěla mluvit o proměně, která se za osm let odehrála ve mně jako divákovi. V době premiéry jsem vášnivě milovala Christiana Balea (díky výkonům, které prováděl ve svých raných filmech, jmenovitě třeba Equilibrium, Swing Kids, Americké psycho, Mechanik) a proto u mě nad Hughem Jackmanem vyhrával na celé čáře. Potom, jak se čas posunul a Christiánova kariéra šla dál čím dál podivnějším směrem (Temný rytíř povstal, Veřejní nepřátelé, Fighter, čtvrtý Terminátor), se mi jeho herecký styl něčím znechutil (hlavně ten Fighter byla poslední kapka) a teď zpětně zjišťuju, že když se nyní podívám na Dokonalý trik, moje sympatie se úplně samovolně přesunuly na stranu Hugha Jackmana. A tím nemluvím o výběru mezi jejich postavami, Velkým Dantonem a Profesorem, protože oba se do svých rolí fyzicky hodí perfektně, ale o preferenci hereckého přístupu nebo nějaké tvůrčí aury nebo jak bych to řekla. Protože ve výsledku, když srovnám jejich pohledy, tak u Christiána vidím býčí, tupé oči, kdežto u Hugha lze najít jakousi jiskru. Bratři Nolanové jsou zejména konstruktéři a toto je poslední film v jejich kariéře, kde je pro mě jejich komplikovaný výtvor ještě snesitelný, a dokonce ho snáším s radostí. Bohužel postupem času získali dojem, že si mohou dovolit cokoliv, a já jako divák už si z jejich projektů nemám co vzít. Nicméně to tady ještě neplatí. Zbožňuji prohlášení: "Abrakadabra." ♥♥♥ ()
Christopher Nolan natočil znovu po formální stránce dokonalý film, ale tentokráte nedokázal vystavět především strhující příběh, pravda, souboj dvou rivalů na poli magie je sice nosný, ale přes všechny ty brilantní posuny dějových os a skvělé herecké výkony mne trochu nudil, vyzněl totiž tak trochu akademicky. Nolan tradičně nestavěl svůj příběh lineárně, ale použil dvě dějové osy, přičemž jedna následuje v určitém zpoždění druhou a doplňuje a interpretuje dříve zjevené věci a okolnosti. Pakliže ale scénárista a režisér v jedné osobě (motiv dvojnictví si vysvětlíme na konci komentáře) použil příměr magie k filmového umění a obé se mu prolíná v metonymickém propojení, pak zachyboval v poslední části výstavby svého kouzelnického filmového triku, totiž při tzv. ,,vrcholu" - natočil tak doslovnou a zároveň nevěrohodnou pointu, že ta zkazila dojem z předváděného čísla. Dokonalý trik je zajímavým dramatem, ale pro znalého diváka odkryl tenhle trik něco, co už dávno ví - že stejně jako existují dvojníci v tomhle filmu, tak podobní se pohybují i na druhé straně kamery, v reálném světě, jen veřejnost často vnímá toho viditelnějšího coby jediného - přesně jako při kouzelnickém představení. Ale svět kinematografie je takovým kouzelnickým číslem. Bratři Nolanové by o tom mohli vyprávět (především pak Jonathan Nolan)... Každopádně tenhle motiv byl dotažen k dokonalosti jinde, kupříkladu v Kaufmanově Adaptaci, kde je hlavně postmoderně nejednoznačný, tenhle Dokonalý trik úplně dokonalým nebyl... Podobné filmy: Iluzionista ()
Nolan ve svých starých dobrých botách komorního příběhu, ověšen hodinářskými hereckými výkony a neortodoxní perspektivou vyprávění. Hluboko zapuštěná esence toho, co dělá film dobrým filmem, jen zbytečně kontrastuje se závěrečnou polopatičností. Ve výsledku nicméně o dost lepší než Batman začíná a chvílemi skutečně divácky dokonalé. ()
Naštěstí si bratři Nolanovi dostatečně pohráli se scénářem, takže výsledek není jen ilustrace k vynikající předloze, ale samostatný útvar. Ne všechny změny oproti knize jsou k dobrému (kupříkladu orámování příběhu současností a jeho až horrorové vyznění by i ve filmu sedlo), ale jako celek je to konzistentní a i bez znalosti předlohy zcela fungující. Nolan s divákem hraje inteligentní hru, klade mnoho otázek, ale nabízí i odpovědi. Režijně film zvládá s bravurou sobě vlastní a použil zde shodný způsob vyprávění, který si již vyzkoušel u svého debutu Following. Jediným závažnějším prohřeškem je dosti otravný částečný happyend; závěr to chtělo ponechat z knihy. ()
Galerie (74)
Zajímavosti (57)
- Zájem o filmovou adaptaci románu Christophera Priesta měl i Sam Mendes, jenže spisovatel trval na Christopheru Nolanovi. Zamiloval si totiž jeho filmy Sledování a Memento. (formelin)
- Režisér Christopher Nolan používal pri natáčaní ručné kamery a umelé osvetlenie, aby urýchlil výrobu filmu. (Greenpeacak)
- Elektronicky generovaná Shepardova stupnica vytvárajúca iluzórny pocit má odkazovať na predtuchu nebezpečia Teslovho transformátoru, ktoré je vyjadrené prenikavým praskaním, ktoré je viackrát prerušené akoby malo rozložiť to čo je vnútri. (Biopler)
Reklama