Obsahy(1)
Před mlýnem rozvine Josef Šváb-Malostranský plakát s nápisem ČESKÝ KINEMATOGRAF. Kolem něho se shromáždí všichni aktéři filmu. Starý záletník si dá před mlýnem schůzku s mlynářkou. Sotva ji stačí obejmout, objeví se manžel. Záletník dostane výprask. (ČSFD)
Recenze (49)
Kraťoučký asi patnácti-vteřinový snímeček o nepravém záletníkovi-Josefu Švábovi-Malostranském (mimochodem první český herec-komik) který ve snímku uhání jistou sličnou slečnu-mlynářku a poté když se dostaví její pravý manžel tak dostane jak se říká pěkně přes prdel a celá situace opět skončí melou. Natočeno v areálu Výstaviště před staročeskou mlýnicí. Taková malá aktualitka na konec: Opravdu se jedná o první český filmový počin dnes bychom ho mohli označit jako veseloherní, tehdy ještě neznámé označení, a pak pokud lze ovšem vůbec takovým to označením značit snímečky, jež tvořil jeden statický záběr o promítací délce ani ne několika minut. Společně ještě s filmy téhož roku "Smích a pláč" a "Výstavní párkař a lepič plakátů" všechny podle Švábova námětu. Spojení Kříženecký a Šváb-Malostranský to byly naše společné filmové dějiny. Film hodnotný jen z hlediska historie a z určitého nového přínosu pro film jako celek.. ()
Možná kdyby bylo první dílo české kinematografie jen trochu lepší, byla by o trochu lepší i teď. Hyperaktivní pán se v žudru líbá s distinguovanou dámou, vyběhnou na ně lidé a začnou je mlátit. V závěru se dokonce dočkáte quasišermířské scény pometlo vs. vycházková hůl. I v době, kdy se natáčel každý debilní výjev, u kterého hraje menší roli pohyb, je Dostaveníčko těžký podprůměr. ||| Mimochodem, Dostaveníčko je po obsahové stránce prakticky remakem amerického snímku Vyrušený milenec z roku 1896. Změnilo se jen prostředí (u nás byl tehdy ještě v módě vesnický realismus) a děj byl mírně zjednodušen - to by se dalo vysvětlit tím, že Kříženecký nevycházel z původního filmu, ale pouze ze synopse. Co z toho plyne? Že už první český film je vlastně neoriginální nápodobou amerických vzorů přenesených do českého prostředí. What you will. ()
Tak toto je naozaj minimalizmus. Rozohrať milostnú drámu s veľkou záverečnou mastenicou na ploche do dvadsiatich sekúnd je určite majstrovský ťah a zaslúžil by si najvyššie hodnotenie, ale chýba výraznejšie rozpracovanie postáv a obraz nie je práve najlepší ... a dosť bolo srandy- proste a jasne historický kúsok a každý si ho môže pozrieť sám, pretože pri jeho minutáži je to fakt sekundovka. Zaujímavosť : na IMDb je uvádzaná minutáž 17 min- správne je 17 sec. ()
Z průkopnického hlediska zajímavé, ovšem nabývám pocitu, že naše filmy byly už od začátku (s výjimkou šedesátých let) předurčeny stát se Popelkou světové kinematografie. Zatímco v zahraničí krátce po vzniku filmu již vznikala kvalitní díla (příkladem budiž "Un homme de tetes" ze stejného roku), tyto Kříženeckého pokusy nejsou pozoruhodné především z hlediska příběhu, ale ani díky kvalitě natočení - myslím si, že takoví Lumiérové točili daleko profesionálněji. ()
V prípade krátkej grotesky Dostaveníčko ve mlýnici, ktorá zároveň patrí medzi prvé české filmy, môžeme na rozdiel od iných diel patriacich medzi prvotiny Jana Kříženeckého, vidieť výraznejší námet a náznaky zmysluplnejšieho príbehu. Jednoduchá pointa o stretnutí záletníka (Josef Šváb-Malostranský) a mlynárky (Marie Kříženecká) sa síce postupne pretvára a končí ako mela filmových protagonistov, ale najmä v úvode a v prostrednej časti tohto krátkeho diela sú jasne badateľné snahy o prácu s postavami a príbehom, ktorý dokáže byť zmysluplný a čitateľný. Dostaveníčko ve mlýnici je síce jednoduchou záležitosťou, ale okrem demonštrácie novej technológie, ktorou kamera a film v roku 1898 boli, dokáže rozpovedať aj krátky a logický príbeh. A práve vďaka tomu je pre diváka zaujímavý. ()
Galerie (4)
Photo © NFA
Zajímavosti (12)
- Kříženecký natočil všechny tři filmy na materiál, který mu zaslali samotní Lumièrové. Každý pás měl pouhých 17 m. (Mr.Ocek)
- Filmu neskôr vyčítali vulgárny humor nemeckých frašiek. (Raccoon.city)
- Scénku nakrúcali pred staročeským mlynom, exponátom Národopisnej výstavy (narozdiel od vtedajších dobových plátenných dekorácií). (Raccoon.city)
Reklama