Reklama

Reklama

Dostaveníčko ve mlýnici

  • Rakousko-Uhersko Švábovo zmařené dostaveníčko (více)

Obsahy(1)

Před mlýnem rozvine Josef Šváb-Malostranský plakát s nápisem ČESKÝ KINEMATOGRAF. Kolem něho se shromáždí všichni aktéři filmu. Starý záletník si dá před mlýnem schůzku s mlynářkou. Sotva ji stačí obejmout, objeví se manžel. Záletník dostane výprask. (ČSFD)

Recenze (49)

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Kraťoučký asi patnácti-vteřinový snímeček o nepravém záletníkovi-Josefu Švábovi-Malostranském (mimochodem první český herec-komik) který ve snímku uhání jistou sličnou slečnu-mlynářku a poté když se dostaví její pravý manžel tak dostane jak se říká pěkně přes prdel a celá situace opět skončí melou. Natočeno v areálu Výstaviště před staročeskou mlýnicí. Taková malá aktualitka na konec: Opravdu se jedná o první český filmový počin dnes bychom ho mohli označit jako veseloherní, tehdy ještě neznámé označení, a pak pokud lze ovšem vůbec takovým to označením značit snímečky, jež tvořil jeden statický záběr o promítací délce ani ne několika minut. Společně ještě s filmy téhož roku "Smích a pláč" a "Výstavní párkař a lepič plakátů" všechny podle Švábova námětu. Spojení Kříženecký a Šváb-Malostranský to byly naše společné filmové dějiny. Film hodnotný jen z hlediska historie a z určitého nového přínosu pro film jako celek.. ()

gjjm odpad!

všechny recenze uživatele

Možná kdyby bylo první dílo české kinematografie jen trochu lepší, byla by o trochu lepší i teď. Hyperaktivní pán se v žudru líbá s distinguovanou dámou, vyběhnou na ně lidé a začnou je mlátit. V závěru se dokonce dočkáte quasišermířské scény pometlo vs. vycházková hůl. I v době, kdy se natáčel každý debilní výjev, u kterého hraje menší roli pohyb, je Dostaveníčko těžký podprůměr. ||| Mimochodem, Dostaveníčko je po obsahové stránce prakticky remakem amerického snímku Vyrušený milenec z roku 1896. Změnilo se jen prostředí (u nás byl tehdy ještě v módě vesnický realismus) a děj byl mírně zjednodušen - to by se dalo vysvětlit tím, že Kříženecký nevycházel z původního filmu, ale pouze ze synopse. Co z toho plyne? Že už první český film je vlastně neoriginální nápodobou amerických vzorů přenesených do českého prostředí. What you will. ()

Reklama

pravo 

všechny recenze uživatele

Tak toto je naozaj minimalizmus. Rozohrať milostnú drámu s veľkou záverečnou mastenicou na ploche do dvadsiatich sekúnd je určite majstrovský ťah a zaslúžil by si najvyššie hodnotenie, ale chýba výraznejšie rozpracovanie postáv a obraz nie je práve najlepší ... a dosť bolo srandy- proste a jasne historický kúsok a každý si ho môže pozrieť sám, pretože pri jeho minutáži je to fakt sekundovka. Zaujímavosť : na IMDb je uvádzaná minutáž 17 min- správne je 17 sec. ()

MarekT 

všechny recenze uživatele

Z průkopnického hlediska zajímavé, ovšem nabývám pocitu, že naše filmy byly už od začátku (s výjimkou šedesátých let) předurčeny stát se Popelkou světové kinematografie. Zatímco v zahraničí krátce po vzniku filmu již vznikala kvalitní díla (příkladem budiž "Un homme de tetes" ze stejného roku), tyto Kříženeckého pokusy nejsou pozoruhodné především z hlediska příběhu, ale ani díky kvalitě natočení - myslím si, že takoví Lumiérové točili daleko profesionálněji. ()

GTS_PUNK 

všechny recenze uživatele

V prípade krátkej grotesky Dostaveníčko ve mlýnici, ktorá zároveň patrí medzi prvé české filmy, môžeme na rozdiel od iných diel patriacich medzi prvotiny Jana Kříženeckého, vidieť výraznejší námet a náznaky zmysluplnejšieho príbehu. Jednoduchá pointa o stretnutí záletníka (Josef Šváb-Malostranský) a mlynárky (Marie Kříženecká) sa síce postupne pretvára a končí ako mela filmových protagonistov, ale najmä v úvode a v prostrednej časti tohto krátkeho diela sú jasne badateľné snahy o prácu s postavami a príbehom, ktorý dokáže byť zmysluplný a čitateľný. Dostaveníčko ve mlýnici je síce jednoduchou záležitosťou, ale okrem demonštrácie novej technológie, ktorou kamera a film v roku 1898 boli, dokáže rozpovedať aj krátky a logický príbeh. A práve vďaka tomu je pre diváka zaujímavý. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (12)

  • Kříženecký natočil všechny tři filmy na materiál, který mu zaslali samotní Lumièrové. Každý pás měl pouhých 17 m. (Mr.Ocek)
  • Filmu neskôr vyčítali vulgárny humor nemeckých frašiek. (Raccoon.city)
  • Scénku nakrúcali pred staročeským mlynom, exponátom Národopisnej výstavy (narozdiel od vtedajších dobových plátenných dekorácií). (Raccoon.city)

Reklama

Reklama