Reklama

Reklama

Parfém: Příběh vraha

  • USA Perfume: The Story of a Murderer (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jean-Baptiste Grenouille (B. Whishaw) narozen v roce 1738 v Paříži byl obdařen velmi zvláštním darem. Jako nikdo dokázal díky svému dokonalému čichu rozpoznávat i ty nejjemnější tóny všech vůní a pachů, zcela neznámé obyčejným lidem. Nikoho neměl a ze sirotčince putoval na těžkou práci do koželužny. Čím byl starší, tím víc rozšiřoval spektrum svých známých vůní a byl váben vším, co se linulo z centra Paříže. Nečekal, že tu nejopojnější a nejúžasnější vůni pocítí z krásné mladé dívky, kterou však zcela smyslů zbavený nešťastně zabije. Tato událost v něm vyvolá touhu umět zachytit všechny pachy světa a jejich krásu uchovat tak, aniž by kdy vyprchala. Díky svým schopnostem udělá dojem na starého parfuméristu za zenitem Baldiniho (D. Hoffman) a ten jej zasvětí do tajů svého umění. Uchovat vůni něčeho, co pro obyčejného člověka žádnou vůni nemá, jako skla, mědi, či kočky, však Baldini nesvede, a tak od svého mistra Jean-Baptiste odchází do města Grasse, proslulého města parfumérů, aby uskutečnil svůj děsivý sen – vytvořit dokonalou vůni, tak dokonalou, že by se nebál zopakovat svůj hrůzný čin. (Česká televize)

(více)

Zajímavosti (49)

  • Mnoho trikových scén sice experti pražského trikového studia UPP vytvořili v počítačích, jedna z nejpůsobivějších - zřícení Baldiniho (Dustin Hoffman) domu - ovšem byla iluze překvapivě praktická. Ředitel společnosti Vít Komrzý to popsal: "Kromě velikého modelu mostu, který měřil přes třináct metrů, jsme separátně postavili ještě dva menší modely domu. Tedy, menší - přes šest metrů vysoké. K tomu jsme přistavěli kousky fasád dvou sousedních domů, protože jsme na ně potřebovali mít návaznost. Natočená scéna se nakonec vyseparovala a zasadila do cílového modelu. Celá konstrukce uvnitř domu byla speciálně vymyšlená. Na ještěrce bylo zvednuto přibližně tunové závaží, které bylo přes kladky nastavené tak, že když jsme závaží spustili, mechanismus dům strhl a ten se rozpadl. Dům byl udělaný s opravdu velikými detaily, jen na jeho střechu bylo použito asi sedm tisíc individuálních tašek, které jsou ještě zvlášť poprášené prachem, aby se sypaly realisticky. Fasáda byla vyskládaná z tisíců malých cihel, které modeláři nechali odlít a nabarvili je. Uvnitř jsou dřevěné detaily interiéru i stovky kapslí s prachem. Natáčeli jsme z různých úhlů čtyřmi rychloběžnými kamerami, takže ve filmu mohlo být všechno ještě prostříhané. Režiséri i producenti byli nadšení a chválili nás i proto, že koproducentem a americkým distributorem filmu jsou DreamWorks a na jejich projekcích byl přítomný i Steven Spielberg. Tom Tykwer nám říkal, že tam tyhle záběry byly chváleny." (NIRO)
  • Ředitel českého trikového studia UPP Vít Komrzý v čase premiéry filmu osvětloval vznik scény, níž stojí Jean-Baptiste Grenouille (Ben Whishaw) před zaplněným náměstím: "Udělali jsme přes deset minut takzvané crowd-replication, tedy replikace davu. Měli jsme k dispozici určitý komparz, který se natočil v několika perspektivách, ale stále toho bylo málo, takže jsme ze záběrů, které byly k dispozici, vyskládali lidmi celé náměstí. Jenže jsme je potřebovali i ve správné perspektivě do pozadí. Režisér ovšem řekl: 'Na víc prostě už není čas ani peníze a už se točí jiná scéna. Musíte s tím, pánové, něco udělat.' Takže jsme do oněch třetích plánů, na balkony a podobně, udělali trojrozměrné animované lidičky." (NIRO)
  • Scéna s dítětem podle režiséra Toma Tykwera "nebyl žádný trik. Dítě je skutečné, i když o tom řada lidí pochybuje. (...) Točili jsme ty scény zvlášť, v naprosto kontrolovaných podmínkách nemocničního pokoje. Byli u toho rodiče i doktoři, nic se nemohlo stát. Svinčík, na kterém ditě leží a který vypadá tak nechutně, byl absolutně sterilní. Na plátně to vypadá jinak, ale všechno bylo superčisté." (NIRO)
  • Jedna z nejdůležitějších scén byla pro režiséra Toma Tykwera už ta úvodní, v níž Grenouille (Ben Whishaw) přichází na svět uprostřed bláta a špíny pařížského rybího trhu: "Byla to vlastně úplně první scéna, kteoru jsme točili, a pro mě byla něčím velmi zvláštní. Jde o to, že každý, kdo román četl, si i po letech vzpomíná na určité výrazné pasáže, a scéna porodu na rybím trhu mezi ně bezpochyby patří. Takže mi hodně záleželo na tom, abychom zachytili veškerou hrubost a drastičnost téhle situace. Sám na sobě jsem totiž udělal zkušenost, že víc vyhledávám filmy, které mi zprostředkují nějaký intenzivní prožitek. Už jsem ztratil trpělivost s filmy, které jsou obecně velmi hezké, sympatické - ale nic víc. Skutečně dobré filmy musejí nabídnout fyzickou zkušenost a myslím, že se nám to na tomhle a pár dalších místech docela podařilo. Musíte diváka hned od začátku připoutat k sedadlu, protože kniha je taky taková - začnete číst a po prvních deseti stránkách jste úplně hotoví." (NIRO)
  • S rozpočtem 48 milionů euro šlo ve své době o nejnákladnější německou produkci. Režisér Tom Tykwer na otázku, zda vzhledem k tomu cítil nějaký tlak a zodpovědnost, odpověděl: "Vlastně ne. Když už se produkce jednou rozjede, je to jako u každého jiného filmu. Navíc otázka rozpočtu se od určitého bodu stává jen jedním z mnoha aspektů - každý přece ví, že točíme Paříž osmnáctého století a to s dvaceti statisty prostě nejde. Jasně, že ten film byl šíleně drahý, ale jen práva na román stála balík. Navíc, když dvousetčlenný tým pracuje rok, už se to sčítá... Z toho jsem si popravdě řečeno hlavu nedělal. Peníze mi připadají jako nudné téma. Pokud vubec existoval nějaký tlak, přicházel úplně odjinud a tížil mě daleko víc. Parfém je knížka, kterou miluje velká spousta lidí, a tyhle lidi jsem nechtěl zklamat. Nechtěl jsem, aby si říkali: no jo, tak to nějak natočili... Film musel vyvolávat minimálně stejnou míru vášně a intenzity jako kniha..." (NIRO)
  • V knižní předloze Patricka Süskinda je Jean-Baptiste Grenouille (ve filmu Ben Whishaw) popisován jako mimořádně nepřitažlivý, což byl podle režiséra Toma Tykwera "největší problém při obsazování té role. Krasavec nepřicházel v úvahu, potřevoval jsem herce, kterému uvěříte, že se propadá do své nevzhlednosti, který ale zároveň vypadá nebezpečně. Přitom nesměl působit v zásadě odpudivě, protože jde o postavu, na kterou se diváci dvě hodiny dívají. Protože Grenouille je tu pořád... nebo skoro pořád." (NIRO)
  • Tržby z celosvětových kin dosáhly 135 milionů amerických dolarů. (NIRO)
  • V knižní předloze se divák může dozvědět ještě další informace. Podle předlohy se například dokonalý parfém skládá z 25 dívčích aur. Jean-Baptista Grenouille (Ben Whishaw) také musel čekat dva roky, než mu jeho nejdokonalejší dívčí aura dozraje, a teprve potom si pro ni přišel. Když ji prvně objevil, byla ještě dítětem. (Nifgai)
  • Aby páchnoucí rybí trh působil co nejvěrohodněji, nechal režisér Tom Tykwer zasypat část Barcelony dvěma a půl tunami ryb a tunou masa. (Olík)
  • Herci museli kostýmy, které byly ušity ve vyhlášeném bukurešťském krejčovství, nosit nepřetržitě několik dnů a dokonce v nich i spali. To vše proto, aby kostýmy získaly uvěřitelnou patinu. (Olík)
  • Aby byla co nejvěrohodněji vystižena Francie 18. století, byli všichni hlavní členové štábu nuceni nastudovat si kompletní dílo malířů Caravaggia, Rembrandta a Wrighta. (Olík)
  • V Praze vznikla třináctimetrová replika celého mostu Pont au Change, kde se odehrává velká část příběhu. (Reiniš)
  • Podle oficiálních webových stránek se ve filmu objevilo 67 mluvících rolí, 5 200 komparzistů a 100 kulis. V zákulisí bylo zaměstnáno 527 techniků. (Reiniš)
  • Snímek se natáčel v mnichovských ateliérech a ve Španělsku. (Reiniš)
  • "Chtěli jsme, abyste měli pocit, že jsme se přenesli do 18. století a náhodou si s sebou vzali kameru..." - Tom Tykwer. (Reiniš)
  • Snímek získal ocenění Bambi na předávání stejnojmenných německých filmových cen. (imro)
  • Komponování hudby začalo netradičně už během psaní scénáře. Skladby byly přehrávány na place během natáčení jednotlivých scén. (imro)
  • S rozpočtem 50 milionů eur šlo v té době o nejdražší německý filmový projekt. Do amerických kin film dorazil už s mezinárodním výdělkem 100 milionů amerických dolarů. Polovinu tržeb mělo na svědomí Německo. V USA film debutoval s 37 079 dolary ve třech kinech. Celkový výdělek distributora Paramount se po měsíci promítání vyšplhal jen na 1,8 milionu. (imro)
  • Kvůli vytvoření autentického špinavého vzhledu byla součástí filmového štábu "špinící jednotka" čítající asi 60 lidí, jejichž úkolem bylo rozvážet po městě špínu. (Divočák)

Související novinky

Navštivte lokace slavných filmových scén!

Navštivte lokace slavných filmových scén!

09.04.2022

Přemýšlíte, kam letos na dovolenou? Máme pro vás tip na tři destinace, které vám učarují stejně jako tvůrcům ikonických děl světové kinematografie. 1. Maroko - Středověké medíny, barvami hýřící… (více)

Vražedný Parfém v moderním pojetí

Vražedný Parfém v moderním pojetí

25.06.2018

Knižní bestseller Parfém: Příběh vraha, který v roce 2006 zadaptoval do filmu Tom Tykwer (Atlas mraků), se dočká moderního převyprávění od televizního režiséra Philippa Kadelbacha (Válečná generace,… (více)

Parfémový vrah montuje bouchačky pro Bonda

Parfémový vrah montuje bouchačky pro Bonda

26.11.2011

Produkce nové bondovky Skyfall konečně odtajnila, koho bude hrát dávno obsazený Ben Whishaw, jehož proslavila role Grenouilla v Parfému: Příběhu vraha. A je to docela překvapení: jde o roli Q,… (více)

Bond 23: Název, holka, písnička

Bond 23: Název, holka, písnička

11.10.2011

Prozatím jsou všechno pouze dohady. Natáčení ale začne zanedlouho (v Jižní Africe, která nahradila původně plánovanou Indii), takže jde o fámy blížící se pravdě. Název třiadvacáté regulérní bondovky… (více)

Reklama

Reklama