Režie:
Mel GibsonKamera:
Dean SemlerHudba:
James HornerHrají:
Rudy Youngblood, Dalia Hernández, María Isabel Díaz Lago, Raoul Max Trujillo, Rodolfo Palacios, Fernando Hernandez, Gerardo Taracena, Iazua Larios (více)Obsahy(1)
Velkolepý projekt Mela Gibsona vypráví o starobylé říši Mayů a jejím zániku. Původ této kultury, její moudrý život a náhlá destrukce, je dosud opředena mnohými tajemstvími. Jde o vůbec první filmové zpracování této neobjasněné záhady. Hlavní hrdina Jaguáří tlapa se vydává na zběsilý útěk ze zajetí, aby zachránil nejen svůj život, ale i milovanou rodinu... Uznávaný, přesto nebo právě proto aférami obklopený, světoznámý režisér, scenárista, herec a producent v jedné osobě Mel Gibson při natáčení Apocalypta opět riskoval. Pro zvýšení autenticity se po celý film mluví neznámou řečí, původním mayským jazykem Yucatec, podobně jako v Umučení Krista. Na filmu se podíleli špičkoví tvůrci, jako je kameraman Dean Semler, držitel Oscara za film Tanec s vlky/Dances with Wolves (režie Kevin Costner), střihač John Wright a hudební skladatel James Horner (Titanic/Titanic, režie James Cameron). Výpravu filmu měl na starosti Oscarem několikrát oceněný Tom Sanders. Snímek Apocalypto byl již mimo jiné nominován na cenu BAFTA v kategorii nejlepší neanglicky mluvený film. (oficiální text distributora)
(více)Videa (2)
Recenze (1 104)
Velkou civilizaci nelze dobýt z venčí, dokud se sama nezničí zevnitř..... Nebo jinak: lidé nepotřebují ,,jiné" nepřátele, na zlo si vystačí sami. A je jedno jestli jsou to Mayové nebo fašisti. Prostě lidé. A je bláhové myslet si, že tomu tak není od pradávna věků. Dívám se vyděšeně a doufám, že M.Gibson je optimista. OČI. OČI žen, OČI dětí snad neříkají nikde víc. A jejich výraz je vlastně největší hrůzou. Utrpení je všude stejné. Ale tohle nemá být film o utrpení, ale o kultuře. I když o tom hodnou chvíli pochybuji. A dlouho jsem již nedržel žádnýmu hrdinovi pěsti tolik, jako zde. Neskutečné záběry. A nejen přírody. Film, jenž musel být natočen s jediným úmyslem. ŠOKOVAT ! A stejně by mne zajímalo, jestli je M.Gibson optimista. ()
Toto intenzivní nonstop akční dobrodružství mě přeneslo do starověké civilizace Střední Ameriky. Záhadné mayské kultury se představí v hlavní roli mladík Jaguáří tlapa (Rudy Youngblood), pro mě nepříliš znamí, který zahrál velmi dobře i s protivníkem Raoulem Trujilloem. Naplněné dobrodružství s nepřetržitou akcí a úžasnou kamerou, dobrým zvukem je Apocalypto poutavý a pro mě další filmový zážitek Mela Gibsona. Zpomalený záběr běžícího jaguára, nebo narození dítěte ve vodě je nezapomenutelné. ()
Když mi bylo 11, přečetl jsem si neuvěřitelně obsáhlou 8-dílnou sérii o Tarzanovi a úplně jsem tomu světu plnému dobrodružství, soubojů a záhadných tvorů propadl. Snil jsem tehdy o tom, že někdo natočí film, který by všechno to kouzlo, dobrodružství, akce a napětí dokázal zviditelnit. Myslím, že Gibson by se takového úkolu zhostil se ctí a bylo by to dokonce úžasné. Potíž je, že Apocalypto se prezentovalo jako reálný příběh z prostředí indiánských kultur předkolumbovské éry a přinejmenším reklama tvrdila, že divák se o těchto kulturách hodně doví. To v žádném případě neplatí. Apocalypto je ve skutečnosti snímek, který používá tohle prostředí jako pouhou kulisu pro velmi jednoduchý akční a docela krvavý příběh o přepadení a vyhlazení jedné vesnice. Takhle indiáni neválčili a ani nežili. Je to nicméně barevné, přiměřeně exotické a rozpohybované. Gibson se mi jeví jako průměrný herec, výborný producent a reklamní mág, ale jako problematický režisér. Bral bych ten film aspoň v té jednoduché akční podobě, kdyby se zároveň byl schopný trochu shodit, jenže se bere příliš vážně, a to mu nemůžu odpustit. Celkový dojem: 65 %. ()
„Toto je môj prales. A ja sa nebojím.“ Zbláznili sa Mayovia alebo Gibson? Mayské záhady ma fascinujú, tešil som sa a dostal som, čo som čakal. Gibson dodržal to, prečo s APOCALYPTOM vôbec začal – v prvom rade mu išlo o vzkriesenie (či skôr pripomenutie) „staromódneho“ akčného filmu. To sa mu podarilo, i vďaka nádhernej prírode, úchvatnej výprave, civilným „hercom“ a strhujúcej kamere. Nechýba úžasná flóra, „karnevalová“ atmosféra v šialene opulentnom meste, krvavé detaily (ale nič extra príšerné, ak nerátam pôrod) a potešiteľné je i to, že Gibson sa od brutálneho UMUČENIA KRISTA dosť naučil a pôsobivé scény („odprevádzanie detí“) sa zaobídu bez spomalených záberov. Kino Považan NMnV 2007 ()
I kdyby Gibsonovo Apocalypto nemělo žádný hlubší myšlenkový obsah, byl by to stále dechberoucím bravurně natočeným experimentálním (pseudo)historickým snímkem, při kterém se, i při jeho dlouhé stopáži, nedá usnout a ani chvilku se nenudíte. Ale Apocalypto přece hlubší význam má a dokonce i hned několik možných přesahů interpretačních. Již úvodní citát: ,,Velké civilizace nejdou podrobit, pokud se nezačnou ničit sami od sebe.", je natolik návodový, že odkazuje k analogickým příkladům v nám známé historii - dekadence společnosti - průvodní jev úpadku všech velkých říší (známe to ze starého Říma, známe to z Evropy před první světovou válkou), je vykreslena v Gibsonově snímku více než názorně. Symbolické osazenstvo duchovní a mocenské elity na obětní mayské pyramidě, jeho znudění, odcizení, zcyničtění v tváří v tvář krvavé zábavě, která u většiny z nich vyvolává nanejvýš nudu (neuvěřitelné obtloustlé mayské vladařské dítě!) jasně dokumentuje jednu z příčin toho, že tak vyspělou civilizaci bez velkých obtíží v relativně krátkém čase doslova převálcovala maximálně stejně (ne-li méně) vyspělá civilizace naše. Další významovou rovinou filmu je Gibsonův pokus o utvoření mýtu (příznaková scéna s malou nemocnou holčičkou), nesnaží se vyprávět tak, jak jsme na to kulturně navyklí my, dnešní západní svět, ale posouvá celý příběh do roviny narační, vyprávěcí, tedy do té, v jaké asi vnímali a přemýšleli sami Mayové. Proto se akcent filmu posunuje od kontinuálního sledu historických událostí a jejich převypravování k hyperbolizovaným činům jednotlivce, k jeho hrdinským činům, bájným místům a síle bohů, zvířat a přírody... Jaguáří tlapa je hrdina z jiného světa, ze světa myšlenkového řádu původních indiánských bojovníků, proto tolik Gibsonovi vytýkaná absence historiografie či nadměrného zobrazování násilí. Pravda, Gibson je (alespoň podle jím režírovaných dvou posledních filmů) šílenec s nějakou sadistickou obsesí, ale alespoň v Apocalyptu jím exponované násilí má smysl a opodstatnění. Také nemám rád násilí (a jsem proti primitivním akčním filmům založeným pouze na jeho oslavě), ale tady to násilí hraje důležitou roli. Popisnou. Taková tehdy prostě byla doba a dnes je v naší kultuře trend co nejméně cenzurovat. Tvůrčí svoboda a svoboda názoru a slova. Jen je mi záhadou, jak se z prostoduchého představitele ještě prostodušších filmových rolí vylíhl svébytný a osobitý režisér - umělec. Mel Gibson je prostě zajímavý člověk... ()
Galerie (100)
Photo © Buena Vista Pictures
Zajímavosti (46)
- Mayští lingvisté se upřímně radovali, že v Apocalyptu zní indiánský dialekt Yucatec. "Jsme vděčni, že někdo obrací pozornost celého světa k naší kultuře. Je to skvělá šance, jak řeč Mayů vrátit zpět do běžného života," řekla profesorka Hilaria Maas z Yukatanské univerzity. (Pumiiix)
- Mnoho podstatnějších rolí hráli lidé, kteří se nikdy předtím ve filmu neobjevili. (fannah)
- Mexický režisér Juan Mora Catlett je přesvědčen, že Mel Gibson v Apocalyptu vykradl řadu scén z jeho snímku Návrat do Aztlanu. Film z roku 1991 se stejně jako Gibsonova podívaná odehrává v době úpadku civilizace. (Pumiiix)
Reklama