Reklama

Reklama

Let číslo 93 aerolinek United Airlines startoval kvůli čekání na ranveji o něco později. Když letadlo dosáhlo letové výšky, už byly dostupné zprávy o unesených letadlech. Piloti dostali textovou zprávu: "Pozor na vpád do kokpitu, dvě letadla narazila do Světového obchodního centra." O chvilku později do kokpitu vtrhli únosci, z rádia se ozvalo dvakrát Mayday, pak se řízení zmocnil únosce. Pravděpodobným cílem letadla měl být důležitý objekt ve Washingtonu, spekuluje se o sídle Kongresu nebo Bílém domě. Pasažéři uneseného boeingu se telefonicky spojili s policií, linkou United Airlines i svými blízkými na zemi. Dozvěděli se o únosech letadel a jejich nárazech do budovy Světového obchodního centra. Podle rekonstrukce událostí se pak pasažéři odhodlali k odporu. (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (1 264)

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Když jsem se podíval na hodnocení a komentáře svých oblíbených uživatelů, činily na mě dojem účasrníků 18. sjezdu KSSS, kteří vzdávají hold Stalinovi. Let číslo 93 má pověst špičkového snímku a poměrně často se setkávám s komentáři, kde je snímek považován za jakýsi vzor, kterým je poměřována (ne)dokonalost jiných snímků. Minimálně se můžete setkat s tvrzením, že se jedná o dosavadní absolutní vrchol Greengrassovy tvorby, na který mohou ostatní kousky z jeho dílny hledět jen z velké vzdálenosti. Mám obavu, že pětihvězdičkovou nadílku tady dostávají historické události, nikoliv jejich umělecká reflexe. Když se v televizi objevily záběry hořících dvojčat, znamenalo to šok pro celý svět a hovořilo se o 3. světové válce. Události úplně vybočovaly z rámce známého světa. Představa, že někdo unese letadlo plné cestujících a úmyslně s ním v sebevražedné misi narazí do mrakodrapu, se všem zdála šílená. A šílená byla i situace a pocity cestujících posledního letadla, jehož pasažéři už věděli své. Reálný život přinesl dramatičtější situaci, než by vymyslel ten nejpošahanější scénárista akčních filmů. Greengrass zvolil metodu dokumentární rekonstrukce, jenže tradiční znaky jeho tvorby, především ruční kamera a chaotický střih, tady narazily na meze svých možností. V klíčových momentech sklouzávají do naprosto nepřehledné změti těl, trhavých pohybů a výkřiků, o jednotlivých postavách se dovíte minimum, film se vlastně jen veze na známých událostech, aniž by dokázal náležitě využít obrovský dramatický potenciál, který se přímo nabízí. Podceňovaná Zelená zóna si v mých očích stojí z filmového hlediska výrazně výš. Záběry z navigačních stanovišť jsou sice opodstatněné, ale ne v takovém měřítku a s tím obsahem, který nám Greengrass podává. Je to tak na tři a půl hvězdičky a tentokrát se oproti svým zvyklostem přikloním k vyššímu hodnocení jenom z piety k obětem tragédie. Celkový dojem: 70 %. ()

Anthony 

všechny recenze uživatele

Greengrass je génius. Má dost originální rukopis a v jeho dokumentárním pojetí má výpověď neskutečnou sílu. Jestli se aspoň do oscarových nominací nedostane film a režie (ale třeba i střih), tak by akademici prokázali (opět) svou demenci. Závěrečné minuty se mnou opravdu zamávaly, myslel jsem, že mi srdce vyskočí z hrudi. ()

Reklama

Hakha 

všechny recenze uživatele

Je pravda, že film se sleduje, jako by to byl dokument. Tvůrci měli skvělí nápad neobsadit žádného známého herce což budilo představu, že postavy ve filmu byli opravdoví lidé co letem číslo 93 letěli. Filmů, co vtáhnou přímo do pocitů postav hudbou je málo, a právě tady se to povedlo. Když letadla ve filmu narážela do Obchodního Centra, tak jsem cítil úzkost a hrůzu, co lidé ten den prožívali a závěr, je hodně emotivní a jsem velice rád, že jsem tak silný film viděl... ()

Spiker01 

všechny recenze uživatele

Velice silný emocionální zážitek. Skvěle natočený "historický" film bez jakýchkoli hollywoodských příkras a idealizace. Toto Greengrass vždycky uměl. 11.září pro mě bylo vždycky významným mezníkem v dějinách a je až s podivem, že jsem se k tomuto filmu dostal takto pozdě. Na rozdíl od velkolepého snímku s Nicolasem Cagem, který se týkal, řekněme, přímo hlavního útoku, se United 93 celkem pochopitelně věnuje striktně tomuto letu a sází na neznámé postavy, což autentičnosti opravdu celkem pomáhá. Jedná se skvěle natočený skoro dokument, který vás důvěrně seznámí s tím, co se asi tehdy stalo...90% ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Příběh o letadlu z 11. září 2001, které jako jediné nestačilo dolétnout ke svému cíli. Hraný dokument, který je více než důstojnou poctou těm co v letadle zahynuli. Kdo ví jak by film dopadl nebýt Greengrasovi precizní a bezchybné režie (Lépe už to snad ani nejde), při které jsem místy myslel, že se mi zastavil tep. Mohu každému jen doporučit...... ()

Galerie (30)

Zajímavosti (34)

  • Ještě před začátkem plnohodnotné práce na filmu si tvůrci vyžádali povolení od rodin pozůstalých. Režisér Paul Greengrass komentoval, že "jsem považoval za danou věc, že kdyby mě odmítli, film bych nenatočil. Ukázal jsem jim, co jsem natočil dřív, a doufal jsem že pochopií, o co mi jde. (...) Setkal jsem se třemi druhy lidí: Jedli rozhodně chtěli, abych tenhle film natočil, druzí si nebyli jistí, a třetí byli proti. V takové chvíli samozřejmě musí následovat dialo. Je třeba vysvětlit jim, co jste zač, co jste udělal a co udělat chcete. V tomhle případě se ti nerozhodnutí stali přesvědčenými a v případě těch oponujících jsme mohli pochopit, proč se jim představa filmu nelíbí. Například paní Feltové v tom letadle zemřel manžel. Vzpomínám si, jak jsem se s ní sešel a jak jí byla představa filmu zpočátku velmi proti srsti. Řekla, že se s námi sejde, abychom si o tom promluvili. Zkoušel jsem jí co nejupřímněji vysvětlit, o co jde, a řekl jsem: 'Jeden z problémů je samozřejmě to, že ať už natočím jakýkoli film, musí být dost realistický, jinak by nemělo smysl ho točit. Bude to hodně trýznivé. Musíme konfrontovat realitu a to je něco, co spousta lidí nebude chtít vidět. Ale obávám se, že bych mohl natočit scény, které by vás hodně rozrušily.' Paní Feltová je velmi impozantní osoba, na kterou nikdy nezapomenu. Ocelovým pohledem se mi zadívala přímo do očí a řekla: 'Vy nemůžete vytvořit žádné scény, které by se alespoň přiblížily tomu, s čím od jedenáctého září musím žít každý den. Toho se nebojím. Bojím se, že vznikne film, ve kterém takové scény nebudou. Jestli nejste připravený zobrazit realitu, nechci s tím filmem mít nic společného.' Až poté začala věřit. A já cítil morální zodpovědnost vůči tomu, co mi tehdy řekla." (NIRO)
  • K míře věrnosti událostí na palubě letadla režisér Paul Greengrass řekl: "Lidi se mě pořád ptají, jestli jsme si to či ono vymysleli. Ale tak to nefunguje. Jen máte obrovskou spoustu možností. Ani herci si nic nevymýšlení. Mají obrovský talent pro objevování věrohodné verze pravdy. Součástí mytologie se například stalo, že se cestující proti teroristům rozjeli s vozíkem, ve kterém letušky rozvážejí jídlo a pití. Jenže to se nikdy stát nemohlo. Ve studiu Pinewood jsme seděli v opravdovém letadle s opravdovými vozíky a mezi námi byli opravdoví piloti a opravdové letušky. Takže jsme si říkali: 'Co bychom udělali, kdyby proti nám stáli chlapi, kteří nejspíš mají bombu a chystají se s tímhle letadlem vlétnout do nějaké budovy, přičemž naše jediná šance je zaútočit...? Vlezli bychom za vozík a tlačili ho uličkou? To sotva.' Daleko bychom nedojeli. Každá letuška vám řekne, že je peklo s těmihle věcmi i popojíždět, natožpak se na někoho řítit. Takže co? Asi bychom vybrali ty nejsilnější chlapy a prostě se vrhli kupředu. To zabere jen dvě vteřiny. Nemůžu dokázat, co se přesně stalo, jenom si můžu být jistý tím, co se určitě nestalo. Tím se trochu zužují možnosti. Prostě jsme seděli ve studiu a dělali tisíce menších či větších rozhodnutí podle svého nejlepšího vědomí a svědomí." (NIRO)
  • Terorismus trápí režiséra Paula Greengrasse již dlouho. Začalo to útokem IRA na hotel, kde bydlela Margaret Thatcherová. Podle něj hlavní problém terorismu je vzbuzování v lidech reakci, která věci ještě zhorší. (RadimFišer)

Související novinky

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

Co nového chystá režisér Paul Greengrass?

30.11.2023

Jsou tomu prakticky už tři roky od doby, kdy na Oscara nominovaný režisér Paul Greengrass vydal svůj zatím poslední celovečerní film, kterým bylo westernové drama pod názvem Zprávy ze světa s Tomem… (více)

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

S Greengrassem pod Berlínskou zdí

26.10.2014

Britský režisér Paul Greengrass (Bournův mýtus, Bourneovo ultimátum) má velkou zálibu v dramatech podle skutečných událostí. Jeho Krvavá neděle, Let číslo 93 nebo Kapitán Phillips patří mezi špičku… (více)

Noční můra s DiCapriem

Noční můra s DiCapriem

12.09.2014

Britský režisér Paul Greengrass s oblibou rekonstruuje skutečné události. A po Krvavé neděli, Letu číslo 93 nebo loňském Kapitánu Phillipsovi si našel další projekt, s nímž se ohlédne do minulosti.… (více)

Greengrassův neuvěřitelný špión

Greengrassův neuvěřitelný špión

30.07.2014

Paul Greengrass je sice známý především díky Bourneově mýtu a Bourneově ultimátu, jeho specialitou jsou ale dramata podle skutečných událostí. Krvavá neděle, Let číslo 93 nebo Kapitán Phillips patří… (více)

Reklama

Reklama