Režie:
Jiří StrachScénář:
Lucie KonášováKamera:
Petr PolákHudba:
Miloš BokHrají:
Ivan Trojan, Jiří Dvořák, Zuzana Kajnarová, David Švehlík, Zuzana Stivínová, Oldřich Navrátil, Klára Issová, Jana Štěpánková, Josef Somr, Jiří Bartoška (více)Obsahy(1)
Oblíbená pohádka režiséra Jiřího Stracha Anděl Páně je přímo stvořená pro vánoční čas. Hned v úvodu nás zavede na samotná nebesa: je časně ráno, v předvečer Štědrého dne, a všichni se chystají na velkolepé oslavy Ježíškových narozenin. Panna Maria (K. Issová) se svatou Veronikou (V. Žilková) pečou vánoční cukroví, andělské sbory nacvičují Gloria a Ježíšek zlobí úplně stejně jako ostatní malí kluci. Jen jeden anděl jakoby tu byl navíc a jakoby se každému jen pletl pod nohy - Petronel (I. Trojan), paličatý nešika a přetrhdílo. Na co sáhne, to zkazí, ale přitom nikdy nepřizná svoji chybu. Zakrátko si proti sobě poštve všechny svaté. Jediný, kdo má s Petronelem ještě trpělivost, je sám Pán Bůh (J. Bartoška). Ten mu dá důležitý úkol - zastat zaneprázdněného svatého Petra u nebeské brány. Jenže Petronel začne příchozí soudit přísněji než samotný Pán Bůh. A když si později troufne dokonce kárat samotného Pána Boha - trest na sebe nenechá dlouho čekat! Je poslán na pozemský svět, aby napravil jediného hříšníka, jinak na Štědrý den propadne peklu. Vyděšený Petronel, proměněný v žebráka, odchází mezi smrtelníky, o jejichž životě nemá ani potuchy. Průvodcem je mu poťouchlý čert Uriáš (J. Dvořák), který se náramně dobře baví na Petronelův účet. Společně putují zasněženým krajem a pokouší se najít svého hříšníka, kterému by Petronel napravil hlavu. Cesta je zavede na nejbližší hrad. Tam je pánem mladý hrabě (D. Švehlík), který veškerý čas tráví zábavou a pitím. Jeho správce (O. Navrátil) ho za vydatné pomoci ostatních bezostyšně okrádá. Je tu i půvabná a skromná služtička Dorotka (Z. Kajnarová)... Jenže – Petronel je pěkný popleta – nejenže nikoho nenapraví, ale vlastní hloupostí uvrhne nevinné lidi do neštěstí. Naštěstí ale nakonec přijde k rozumu a pochopí, že nic není tak jednoduché, jak se zdá. A pak musí napravit všechno, co způsobil... (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (849)
Na scénáři je trošku vidět, že má spíše původ v evangelickém prostředí, ale nezasvěcené ateistické české prostředí to asi nepozná (a stejně tak z druhé strany katolíci budou cosi povídat o komunistické výchově, přičemž budou zapomínat, že antikatolické a ateistické tendence česká společnost získala hluboko v 19. století, nemluvě o masarykovské republice). ()
Jakou příhodnější pohádku si člověk 23. 12. může pustit, než právě pohádku, která se tento den odehrává. Úvod byl celkem sympatický. Myšlenka s přetransformováním hříšníka je typicky vánoční a měla v sobě značný potenciál. Bohužel, pohádce velice brzy došel dech a spíše diváka nudila. Herecky je pohádka dosti nevyvážená. Od vynikajícího Trojana s vynikajícím umírajícím Bartoškou až po krajně nezajímavý a nevýrazný zbytek. Pohádka také obsahuje spousty velice zvrácených sexuálních narážek, ze kterých se mi ježily chloupky v rozkroku. Taktéž mě velice zaskočila nehorázná láska hlavní hrdinky k bohatému hraběti, či jaké společenské postavení vlastně zaujímal, kterého nepoznala, i když stál hnedle vedle ní. K zamyšlení mě poté přivedla další vyobrazení čerta v civilu jakožto myslivce. Z mého pohledu se tedy jedná o pořádný pohádkový podprůměr a značné zklamání. Jako by se u nás vytratilo umění vytvořit kvalitní pohádku. Pokud se něco významně nezmění, tak se obávám, že i děti našich dětí budou stále obdivovat ty samé pohádky, na kterých vyrůstali naši rodiče. ()
Už před vánocemi mi známí říkali, že je to nejlepší česká pohádka za dlooouhou dobu. Také, než jsem film viděl, mi bylo sympatické, že Jiří Strach sehnal víc peněz, aby mohl jít film do kin, čímž se dostávám k tomu důležitému - chudičké mi to nepřišlo. Žádná supervýprava, samozřejmě, ale ošizené taky ne. Scénář Lucie Konášové (ta paní mi začíná imponovat čím dál víc!) je plný pěkných narážek na náboženství (ne znevažujících!) a jemného humoru. Spolu s určitým šibalstvím, se kterým na diváka celý snímek pomrkává, dává tohle všechno vzniknout opravdu kvalitní pohádce. Herecké výkony od těch hlavních partů (Trojan, Dvořák, Navrátil), až po "štěky" (Geislerová, Jirásková) jsou opravdu zapamatováníhodné. No, Jiří Strachu, děkuji ti za tvoji podporu (musím touhle veřejnou cestou) a i když se ty příběhy, jak ty sám říkáš, vyprávět teprve učíš, myslím, že to děláš velmi dobře :-) ()
Jirko, ty lišáku :-) Konečně jsem prohlédl, co všechno se dá ve tvé pohádce najít. V průběhu sledování mě napadla tři slova charakterizující tvé dílko: (1) milý - celý film je velmi milý, mírumilovný, rozpustile hravý (včetně roztomilého nešiky Petronela). Inteligentní křesťanský humor pochopí snad i nevěřící. (2) mentorský - pohádka poučuje, ale v tom dobrém slova smyslu, protože je to jeden ze smyslů pohádek. Pohádky v sobě často ukrývají vysokou teologii a moudrost. I tady se ti, Jirko, povedlo vsunout do děje jasné a konkrétní poučení, aniž by to působilo lacině. Což je veliké plus. Je vidět, že pohádku točil filmař, který věří tomu, co točí. A do třetice (3) pohádkový - konečně pohádková pohádka! A to přece něco znamená - v porovnání s jinými současnými pohádkami. A třešnička na dortu je čert v podání Jiřího Dvořáka, bravo. Ten mi konečně spravil chuť po Troškově "malým, ale šikovným..." ()
Jiří Strach dokázal, že tradice má zlaté dno. I přesto, že je moderní a sarkastická. Skvělé exteriéry, skvělá atmosféra, skvělé herecké obsazení. Kašperk, nebe, peklo, ráj. Trojan, Bartoška, Navrátil, Stivínová, Somr, Štěpánková, Jirásková i princ s princeznou (!). A navíc výtečný Dvořák v roli věčně popichujícího pekelníka. Jeden by řekl, jak jednoduchý recept na úspěšnou pohádku. Ale ono je v tom víc, než se na první pohled zdá. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (27)
- Když Petronel (Ivan Trojan) posílá abatyši Magdalenu (Jiřina Jirásková) do pekla, Uriáš (Jiří Dvořák) jí bere květinu a jde směrem ke stolu. V dalším záběru ji však nemá a není ani nikde okolo. (Pepy)
- Petronel (Ivan Trojan) jde do kostela a Uriáš (Jiří Dvořák) stojí před ním. Tvrdí, že on do kostela nesmí, později v něm však bez problému je. (Pepy)
- Panna Marie (Klára Issová) oslovuje svatou Annu (Anna Geislerová) "Aničko", přestože by měla být sv. Anna její matkou. (Ilus)
Reklama