Reklama

Reklama

Gregory Peck v hlavní roli mysteriózního thrilleru o muži, který záhadně ztratil paměť. Účetní David Stillwell (Gregory Peck) se ocitne na běžném firemním večírku, který se koná v prostředí nejvyššího patra newyorského mrakodrapu. Během večera ovšem dojde k výpadku elektrického proudu a David se vydává temnými poschodími směrem dolů k východu z mrakodrapu. Během svého sestupu potkává tajemnou ženu jménem Shela (Diane Bakerová). Ta ovšem náhle zmizí a David si postupně začíná uvědomovat, že trpí záhadnou ztrátou paměti. Nedokáže si vzpomenout na události posledních dvou let a marně se snaží zorientovat ve spletitých hádankách svého života. Brzy zjišťuje, že jsou mu v patách neznámí muži, kteří po něm cosi záhadného chtějí a nebojí se to dostat za každou cenu. David nemůže nikomu ze svého okolí věřit, proto se s nadějí obrací na soukromého detektiva Casella (Walter Matthau). Ten se domnívá, že Davidova amnézie může souviset se sebevraždou, k níž došlo v mrakodrapu téhož večera. Vedoucí představitel humanitární organizace a známý filantrop totiž za záhadných okolností vypadl z okna. Nebezpečí se stále stupňuje, začíná přibývat obětí a ukazuje se, že v pozadí veškerého dění patrně stojí tajemná osoba nazývaná „Major“. (Česká televize)

(více)

Recenze (35)

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Hodně zajímavá výchozí situace - téma amnézie a konspirace - ale naivní režií akčních se Dmytryk zasekává ve svých noirových 40. letech (Murder, My Sweet) a stejně tak celou interiérovou studiovou estetikou. Pozoruhodné tím, jak se tu mísí "stará" filmařina s nastupujícími moderními tématy konce 60. a první poloviny 70.let. Hybrid starého a nového. Když se třeba tenhle film srovná s Frankenheimerovými Seconds (1966), vypadá to jako by mezi nimi byl rozdíl deset let. P.S. jako krásný výsměch "starému" považuji to, že Walter Matthau tu hraje soukromého detektiva ve stylu Phil Marlowe v Murder, My Sweet, který nenosí zbraň, pije Dr. Peppera a jeho agentura se jmenuje AAA, protože "to najdete ve zlatých stránkách hned na první straně." ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tak nakoniec z obdivu ku Gregorymu Peckovi hodnotenie zaokrúhlim smerom hore, i keď je to možno u mňa ešte pod 70%. Na Prelude sa mi páčilo, že až do konca nie je jasné, či vietor fúka skutočne odtiaľ, odkiaľ sa zdá, pričom prvú polhodinu som si myslel, že fúka odniekaľ úplne odinakiaľ. Alebo že ide o celovečernú verziu nejakej časti Twilight Zone, kde by ale aj tak Prelud kľudne zapadol. A ako tu viacerí spomínajú, Prelud je super materiál na analýzu svojej vo svojej dobe už zastaralej formy v kombinácii s prichádzajúcou konšpiračnou tématikou. Peck je opäť hypersympaťák, Matthau tiež a Diane Baker krásna femme fatalle, takže ak neočakávate revolúciu žánru, tak si film užijete. ()

Reklama

Una111 

všechny recenze uživatele

Mám takový dojem, že první polovina filmu toho hodně naslibovala a druhá? Druhá toho moc nesplnila. Všechno se poskládalo dohromady poněkud naivně, zjednodušeně. Jsem ráda, že se film, v němž hrají dva moji oblíbení herci (Gregory Peck a Walter Matthau), jiným uživatelům líbil. Já jsem čekala víc a odcházím od obrazovky poněkud zklamaná. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Spojenie mysterióznej zápletky, amnézie a napínavého trileru dopadlo nadočakávane. Všetky tieto veci držia diváka v šachu a v spojení s tempom, dobre kúskovaným napätím a postupným odhaľovaním záhady utečú takmer dva hodiny ako voda. Peck hrá svoj štandart, komika Matthaua by som v trilerovom snímku nečakal, aj keď treba podotknúť, že sa mu ušla mierne komická rola. Z Kennedyho je zasa drsná gorila v obleku, z ktoréj ide rešpekt. Výborne zvládnuté flešbeky, čo sa v takýchto klasikách veľmi nevidí. Veľmi dobre podčiarkujú to, čo je v postupne odkrývajúcom sa deji dôležité a posúvajú príbeh dopredu. Menšia škoda, že filmu nebola dožičitá farba a občasne vyzerá ako o 10 rokov starší film, než je v skutočnosti. Každopádne, veľká spokojnosť. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Od prvních minut se snímek nese v napínavé atmosféře a tajuplném hávu. Gregory Peck je tradičně ve své roli skvělý a přesvědčivý, akční pasáže působí stále dobře a postupné rozplétání záhady okolo ztráty paměti vyústí ve zdařilé finále. Edward Dmytryk velmi zručně udržuje diváka v napětí a obdivuhodné na tom je, že mu k tomu stačí v podstatě jen síla dialogů a sem tam nějaká ta akční scéna. À propos, tohle není první film, v němž Gregory Peck ztratil paměť. Vzpomeňme na Hitchcockův perfektní počin Rozdvojená duše. ()

Galerie (69)

Zajímavosti (3)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno