Scénář:
Vincent SheeanHudba:
Jaroslav JežekObsahy(1)
Krise natočená pod záminkou propagace fašismu, přináší ve skutečnosti bezprostřední filmařský pohled na politické a společenské dění v roce 1938 v Evropě. Expanze hitlerovského státu je předvedena ve formě konfrontace záběrů z událostí mezinárodní politiky s životními okamžiky prostých občanů. (NFA)
Recenze (32)
I když historie byla přeci jen o něco složitější a pro Československo zdaleka ne tak romantizující, nabízí tento americký dobový dokument jedinečný pohled na předválečnou republiku. Zdaleka nejcennější části jsou podle mě ty, vypovídající o staletém soužití Čechů a Němců a rozpolcení německého obyvatelstva v samotných Sudetech. Tyto kapitoly byly po dlouhá desetiletí tabu a pro mnohé dodnes spíš trpěnou součástí našich dějin. ()
Unikátní americký a především dost nevšední dokument o vpádu nacistických vojsk do ČSR a především všechno to, co vlastnímu vpádu předcházelo. Dokument vypovídá o hrdosti Českého národa, ochotu bojovat s fašistickým režimem a o obrovském zlomení národa po Mnichovské dohodě. Své pochopitelně sehrála také morální zrada Francie a Anglie, která Československu v nejtěžší chvíli podrazila nohy (myslím, že nešlo o kanóny, ale o obecnou morální oporu proti nacismu, nikoli konkrétně ČSR). Z každé minuty v dokumentu bylo cítit odhodlání Čechů bránit se a nenechat se zlomit a podvolit se. Přestože měl Hitler zásadní materiálovou i početní převahu, vpádu se obával, neboť věděl, že za hranicemi nečekají vojáčci na koních se šavlemi jako v Polsku, ale plně vybavená a velmi dobře vyzbrojená armáda. Je navíc dost pravděpodobné, že pokud by Hitler narazil, nedošlo by k oné bleskové válce (blitzkrieg), ale k poziční (takový sitzkrieg), což by mělo na Němce a jejich nohsledy neblahý morální vliv. Rovněž je dost pravděpodobné, že by spojenci skutečně pomohli. Hitler hrál vabank a bohužel mu to vyšlo. Porobení národa však mělo zcela devastující vliv na morální profil Čechů v další budoucnosti. Znechucení lidí ze zrady a tehdejší vlády využil další, podobně odporný režim, komunistická strana, která se tvářila jako že lidem něco dává a přitom lid zašlapal ještě hlouběji do země. Kdyby dokument pokračoval nezávislým pohledem dnes, jmenoval by se "Od špičky mezi evropskými státy ke směšnému outsiderovi". ()
(Polo)zapomenutý dokumentární poklad! Spousta naprosto unikátních záběrů z Československa z doby těsně před a po Mnichovu. Komentář je samozřejmě lehce tendenční až blahosklonný k naší tehdejší republice, ale je to pochopitelné (vzhledem k době vzniku a očekávání věcí příštích) a jejich neskrývané sympatie k Čechoslovákům svým způsobem snad až povznášející - dobře to ukazuje, jak bylo Československo vnímané ve zbytku demokratického světa a kam jsme to od té doby dopracovali, škoda mluvit... Potěší i neformální záběry slavného dua V+W a hudba od třetího do jejich party - Jaroslava Ježka. Zatím jsem neviděl žadný jiný dokument, který by věrohodnějí a barvitěji (sic!) přibližoval napjatou a vyhrocenou atmosféru v předvečer 2. světové války a pro každého, koho soudobé dějiny zajímají, by mělo být zhlédnutí povinností. ()
Veľmi dobre spracované udalosti pred a počas druhej svetovej vojny, zo strany našich národov. Občas to pripomínalo učiteľský výklad, no s veľmi zaujímavými informáciami, a keby boli takéto film k dispozícii na každej hodine dejepisu, určite by sa tento predmet stal medzi študentmi najobľúbenejší. 80%. ()
Asi vôbec nie je od veci si pozrieť Crisis v krátkom slede po Triumfe vôle, poprípade pred ňou. Propaganda diktatúry verzus propaganda demokracie. Kde je pravda naznačuje pojatie tohoto dokumentu, ktorý pôsobí nenásilne, nenútene a vďaka Voskovcovi a Werichovi (poprípade aj animácii) odľahčene. Veľkým prekvapením môže byť pre diváka, ktorý si neprečíta o filme žiaden text vopred, rok vzniku. Pohotovosť filmárov je aj na dnešné pomery obdivuhodná. Pri sledovaní filmu totiž máte pocit, že bol dlho pripravovaný a reaguje na veci zašlé, a nie prichádzajúce. Teraz neviem, či údaj o odmietnutí nacistického režimu v Nemecku zhruba miliónom obyvateľov z troch a pol je pozitívny, či negatívny fakt. Každopádne dokument sa venuje aj Nemcom, ohradzujúcim sa proti režimu v krajine, čo ho robí objektívnejším ako viaceré iné, predovšetkým hrané diela. ()
Galerie (3)
Photo © 39. Letní filmová škola
Zajímavosti (3)
- Je to neuvěřitelné, ale za celou dobu existence slavného Osvobozeného divadla nevznikl jediný filmový záběr představení. Jediné záběry, které vznikly, mají na svědomí američtí dokumentaristé tohoto dokumentu, kteří je natočili pro dokreslení situace v Československu, a to 14 dní před zákazem divadla. Uvedené informace pochází z úst povolaného Karla Čáslavského. (sator)
- Dokument byl sestříhán v Paříži, premiéry se dočkal v New Yorku krátce před okupací Čech a Moravy nacisty, 13. března 1939. (Zdroj: NFA)
- Tvůrcům se podařilo ukázat stupňující se politický tlak, jemuž bylo Československo vystaveno ze strany Německa a sudetských Němců. Na filmu se podíleli americký dokumentarista Herbert Kline a pražský Žid, který se vyznal v místních poměrech, Hanuš Burger. Členem štábu byl také významný český dokumentarista Alexander Hackenschmied, představitel české i americké filmové avantgardy. Kline, vzpomínaje na proces natáčení, řekl: „V Hollywoodu má režisér k dispozici ateliéry. Pro nás byla ateliérem celá jedna země. V Hollywoodu není třeba skrývat vedoucího produkce v autě z obavy, že by v něm někdo mohl objevit Žida.“ (Zdroj: NFA)
Reklama