Režie:
Basil DeardenScénář:
Robert ArdreyKamera:
Edward ScaifeHudba:
Frank CordellHrají:
Charlton Heston, Laurence Olivier, Richard Johnson, Ralph Richardson, Alexander Knox, Johnny Sekka, Michael Hordern, Nigel Green, Hugh Williams, Leo Genn (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Po vyhlášení svaté války za osvobození Súdánu od britsko-egyptské nadvlády v 80. letech 19. století zmasakroval fanatický súdánský vůdce Muhammad Ahmad zvaný Mahdí osmitisícovou armádu pod britským vedením a pochoduje na strategické město Chartúm, ležící na soutoku Bílého a Modrého Nilu. Britská vláda premiéra Williama Gladstonea se rozhoduje vyslat do ohroženého města jednoho ze svých nejlepších generálů, Charlese George Gordona. Gordon se již dříve vyznamenal v Číně, Indii nebo Jižní Africe, jeho hlavní devizou ovšem je, že v předchozí dekádě sloužil jako guvernér Súdánu a prováděl zde mezi lidem populární institucionální reformy, omezoval obchod s otroky a rozvíjel ekonomiku. Než se ale dostane do Chartúmu, mnoho z jeho bývalých přátel se přidá na stranu Mahdího. Přesto se mu ve městě dostane počátkem roku 1884 bouřlivého přijetí. V poušti se setkává s Mahdím a pokouší se s ním dojednat mírovou dohodu, dozví se však, že arabský vůdce chce dobýt nejen Chartúm, ale i Káhiru, Mekku, Bagdád a Konstantinopol a vytvořit islámskou říši, které bude vládnout. Boj je tedy nevyhnutelný a Gordon se se svými věrnými připravuje na rozhodující bitvu... Výpravné historické drama Chartúm natočil klasik britské kinematografie Basil Dearden a podobně jako o čtyři roky starší snímek Davida Leana Lawrence z Arábie líčí klíčovou etapu života charizmatického jedince, který spojil svůj osud s arabským světem. Přestože od zobrazených událostí uplynulo více než 130 let, ve světle současného vývoje na Blízkém východě se stále jedná o dílo neobyčejně aktuální. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (66)
Presvedčivý Heston v úlohe britského generála a veľvyslanca, povereného obranou sudánskeho Chartúmu pred fanatickými hordami islamského vojvodcu (Olivier s už menej presvedčivým počerným make-upom, navyše vždy snímaný len vo svojom stane, takže očividne nevytiahol päty z anglického štúdia, zatiaľ čo Heston si aj zajazdil na ťavách a zhltol trochu piesku). Nevyhne sa to istému zjednodušovaniu a postavy sa v záujme dramatického efektu miestami nechovajú príliš logicky (prečo Mahdí Gordona pri návštevách v stane jednoducho nezahluší?), ale výsledný dojem je aj tak príjemne realistický a unhappy-end (to nie je spoiler, ono to proste takto martýrsky dopadlo) tiež poteší. ()
Muž a "jeho" město - aneb výpravný střet dvou světonázorů, které ve své podstatě nejsou zase tak odlišné, jak by se snad mohlo na první pohled zdát ... ve stínu velké politiky, která evidentně neví - nebo spíš NECHCE vědět kudy kam (jak typické !) ... a tak se snaží problém řešit dle známého úsloví o vlku a koze, které bohužel (jak záhy uvidíte) nelze aplikovat vždy a všude. Neboť velice lehce může nastat poněkud trapná situace, kdy politické hrátky nepřežije žádné ze zmiňovaných zvířátek ... 4,5* ()
,,MIMOCHODOM, NEVERÍM ĽUDOM, KTORÍ SA RADIA NAJPRV S BOHOM A AŽ POTOM SO MNOU." __ Vskutku zaujímavo podaná výpravná snímka s mierne neobvyklým dokumentárne podaným úvodom a záverom (pripomenul mi prológ z iného Hestonovho spektáklu ,,V službách pápeža" o Michelangelovi) snažiacim sa vďaka intelektuálnemu scenáru o patričnú myšlienku, pre ktorú by bol k dokonalému výsledku potrebný lepší režisér. I tak sa však o víťazstve formy nad obsahom hovoriť nedá. Počas dvojhodinovej stopáže sa šikovne striedajú pokojné scény s tými akčnými podporovanými často dynamickou kamerou, ktorá vie aj púštne scenérie nasnímať tak, že sa môžu rovnať Lawrencovi z Arábie. Nudné momenty sa vo filme nedostavujú vôbec. Herecké kreácie takej legendy, akou Laurence Olivier bezpochyby bol, sa však dali využiť viacej. (11. komentár k filmu) ()
Náramně romantický spektákl, který má k historické pravdě (vím, že tento termín je do značné míry spekulativní) dále než Vávrova Husitská epopej. Oba hlavní sokové jsou zde idealisováni, takže z britského odborníka na špinavou práci v koloniálních válkách se stal sympaťák a mučedník civilisace, a z otylého bezskrupulózního tyrana a náboženského fanatika stal se švarný šlankovní a charismatický vůdce s jakýmsi smyslem pro fair play, který je nakonec zhnusen krvelačností vlastních bojovníků. Zřejmě i Sienkiewiczův dobrodružný příběh Pouští a pralesem (nezastíraně dětské čtivo) zachycuje více z historické reality daného období než tento "historický" film. Ale pominu-li otázku historické hodnověrnosti, je to dobrý dobový dobrodružný snímek. ()
Jo, jo Svet je v neustalom pohybe a nezastavi sa. Taxa v 80. rokoh v Sudane dali p do pohybu armady Muhammada Ahmada, proti ktoremu stoji britsky generál William E. Gladstone. Vyborny film o vojnovych pripravach, bitke, popretkavany perfektnymi dialogmi. Hlavnymi hviezdami tu boli Charlton heston a Laurence Olivier. Sudanske prasne cesty su ppre mna fascinujuce, fascinujuca je aj reziserska praca Basil Deardena. Dearden sa ukazal ako schopny filmar, tou zbuznelou homoromantikou Obet 1961 ma presvedcil akurat o tom, ze koketuje s uchylarnami. Fakt, takychto filmov prosim viac, a chcem coraz menej a menej dementalnych picoid pre vystudovane filmove teoretiky -elitare ako bola napriklad Holy Motors. 89 % ()
Galerie (70)
Photo © Metro-Goldwyn-Mayer Studios
Zajímavosti (3)
- Roli generála Gordona si měl původně zahrát Burt Lancaster, ale odmítl. (MadBigMax)
Reklama