Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Zaměstnanec stavební firmy inženýr Beránek se prudce pohádá s polírem Klimešem. Krátce na to ho najdou těžce zraněného. Muž v nemocnici zemře a jeho smrt vyšetřují nezávisle na sobě dva detektivové. Vrchní inspektor Zouplna řeší případ jako vraždu, jeho kolega Šimák se zase zabývá podezřením z černých machinací. Podezřelí jsou všichni z Beránkova okolí: arogantní opilec Klimeš, profesionální vyděrač Bártl, jeho milenka Alena i hokynář Matuška. Skutečný vrah se však ukryl do nervového sanatoria, kde se ukrývají pováleční zbohatlíci. Kriminalistům nezbývá, než nastražit léčku... Kriminální žánr ve filmu u nás po roce 1948 upadl do nemilosti státních orgánů. Detektivní příběhy musely vycházet z třídní podstaty a pachatelem musel být někdo z rad nepřátel socialismu. Tímto přístupem je poznamenáno i detektivní drama režiséra Jiřího Slavíčka z roku 1949. V rolích kriminalistů však i po letech zaujmou Vladimír Šmeral a Josef Beyvl, jehož sté narozeniny si v těchto dnech připomínáme. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (31)

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Ucházející kriminálka - na to, že vznikla v roce 1949, mohla snadno být ještě angažovanější, ale naštěstí není. Obsazení Josefa Beyvla do role vrchního inspektora se mi zpočátku zdálo velice zvláštní, nějak jsem si pořád nedokázal představit, jak zrovna tenhle bodrý chlapík odhalí všechny nekalosti a najde vraha... Jenže postupem času bylo víc a víc jasné, že vše nakonec objasní přece jen o dost kriminalističtější Vladimír Šmeral, a vše bylo v pořádku. Asi nejvíce se mi líbila scéna s nalezením těla a následným prozkoumáváním světlíku. A ta náramně temná Kalašova hudba! Mimochodem Karel Pavlík v roli Koudeláka vypadal, jako by k nám byl seslán z těch nejlepších hollywoodských noirových filmů. ()

farmnf 

všechny recenze uživatele

Superbéčkové komunistické krimi. Herci, kromě profíka Deyla, který se tam jen mihne, odvádějí práci jak na ochotnickém představení JZD. Nakonec vlastně vrah je zástupná osoba, vrazi jsou zlí kapitalisté, tedy šmelináři. S tímto mottem bylo natočeno v 50-tých letech i mnoho kvalitních krimi, toto je ale píčovina, které se vyhněte. ()

Reklama

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Jeden z řady filmů kde si stará a nová doba podávají ruce - docela zajímavá a obratně natočená detektivní zápletka mírně přesahuje do roviny třídního boje a pětiletkového hopodářství. Mě zaujala temnější atmosféra, brněnské prostředí a umírněné herecké výkony, jimž vévodil ledově klidný Vladimír Šmeral. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Objektivně za tři hvězdy, ale protože jsou zde záběry ze starého Brna, tak slabé čtyři. Film hodně táhne Vladimír Šmeral, ale pan Beyvl se žel na vtipkujícího a zkušeného policistu zoufale nehodí, a jeho věčný úšklebek vypadá, jako že se pořád směje, i když jde o vážnou věc vraždy. Líbí se mi, že ideologie tady není tolik, dialogy a charaktery postav jsou přirozené, vše vyplývá z logiky děje. A že se tehdy šmelilo s materiálem, no, to tedy šmelilo. Na malém prostoru poměrně životný výřez životů několika lidí žijících poblíž stavby včetně prolínání jejich osudů. Škoda, že osudová kráska Marie Kautská zde v podstatě nemá co hrát. A potěšilo mne něco, co se dnes u filmů málo nosí, totiž že film na stavbě začne a symbolicky na ní také skončí, říká se tomu návrat v kruhu tuším. ()

igi B. 

všechny recenze uživatele

Tři žluté hvězdičky na rudém práporu... :-) Na svou dobu čistě filmově myslím dosti zdařilá detektivka - a nebýt té scénáristické úlitby bolševikovi o parazitních podnikatelích a podobné buržoázní pakáži, uvažoval bych i o vyšším hodnocení... Pro pamětníky - zvláště brněnské - pak zajímavost v úvodní scéně filmu, kde jsou docela unikátní záběry z výstavby dětské nemocnice v Černých Polích, jedné z posledních skutečně funkcionalistických (formou i obsahem ;-) veřejných staveb v Československu... ()

Galerie (3)

Reklama

Reklama