Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje "jazzový věk" bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy "stará" aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd), ale nejznámější je dnes asi třetí filmová verze z roku 1974. Jejím režisérem je známý anglický tvůrce Jack Clayton (mj. klasické Místo nahoře), který pracoval se štědrým rozpočtem (cca 6,5 milionu dolarů) podle scénáře Francise Forda Coppoly a měl k dispozici přední herecké hvězdy, zejména Roberta Redforda do titulní úlohy a Miu Farrowovou jako Daisy. Snímek natočený v duchu tehdy módních retrofilmů (Takoví jsme byli, Podraz) sice ctitele předlohy a filmové kritiky příliš nepřesvědčil, nicméně patřil ve své době k divácky nejúspěšnějším titulům. Americká akademie ho vyznamenala dvěma Oscary, za kostýmy Theoni V. Aldredgeové a hudební adaptaci Nelsona Riddlea. (Česká televize)

(více)

Recenze (114)

jane1106 

všechny recenze uživatele

Něco na tomhle filmu mi smrdí. Něco. Silně přestřelená stopáž. Večírkové i romantické scény nemohly být nudnější. Nepřidal tomu ani nesympatický "ňoumovitý" představitel Nicka, upocené tváře herců a už dvakrát ne tragický dabing. BTW, Redfordův Gatsby a Daisy v podání Mii Farrow by určitě měli to nejmodrookatější dítě.:) ()

pakobylka 

všechny recenze uživatele

VELICE retro. Snímek je vystavěný na pomalém, melancholickém stylu vyprávění o zdánlivě bezstarostném, povrchním životě v hojnosti protkaném nekonečnou šňůrou večírků. Přiopilí zasněnými, podmanivými záběry kamery postupně zjišťujete, co všechno je zamilovaný chlap schopný udělat pro jednu krásnou, rozmarnou bytost … Až vás závěrečné titulky nekompromisně vrátí do reality, možná si s lehkou kocovinou a s neurčitým smutkem v duši odpovíte na otázku, jestli ta dotyčná za to stála. ()

Reklama

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Jsem hodně ráda, že jsem si počkala s definitivní projekcí až po Luhrmannovi. Tohle jsou 20. léta podmíněná estetikou 70. let a z nějakého důvodu bylo pro Claytona ze všeho nejdůležitější zdůraznit zasazení příběhu do léta roku 1922. Takže všichni jsou tu valnou většinu času orosení, upocení, umaštění a horkem naprosto zmožení. Nicméně je poměrně milé procházet se po Gatsbyho sídle, poslechnout si ten stereotypní výběr z Irvina Berlinga a jít zase o dům dál. Anachronismus se neprojevuje jen v účesech a líčení, ale některé lokace a auta poněkud také předbíhají svou dobu, ať už v rámci 20. let nebo jdou ještě mnohem dál. Nicméně poznat ikonické role Redforda a Farrow má svoji hodnotu. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Plochý a veľmi priemerný román dostal kvalitatívne rovnakú adaptáciu. Zopár vydarených scén sa našlo. Zvyšok vata a výplň, sledovateľná vďaka vystihnutiu dobovej atmosféry a typovo vhodne zvoleným hercom. Plusové body prinášajú tiež jemné dotyky s témami ako znečistené životné prostredie, triedne rozdiely či rasizmus zazobaných zadubencov. Tie miestami preblesknú popri hlavnej, romantickej línii o osudovej láske. ()

blackrain 

všechny recenze uživatele

Pokud by to nebylo zdlouhavé a v některých pasážích opravdu nudné, tak bych klidně přihodila o hvězdičku navíc. Na chvilku mě pohltila dobová atmosféra, od které jsem se bohužel rychle odpoutala a příběh kolem mě prošuměl do ztracena. Prostě jsem se příběhu nedostala na kloub. To se holt někdy stane. Nic na tom nezachránili ani fešák Robert Redford a Mia Farrow. ()

Galerie (36)

Zajímavosti (16)

  • Mia Farrow byla v průběhu natáčení těhotná, což se režisér rozhodl zakrýt tím, že kamera herečku zabírala z blízka, případně s rozevlátými šaty, které její narůstající bříško do značné míry zakrývaly. (Karlos80)
  • Práva na zfilmování románové předlohy F. Scotta Fitzgeralda koupil v roce 1971 producent Robert Evans, který chtěl do role Daisy obsadit svou tehdejší manželku Ali MacGrawovou. Jelikož kvůli zdržení zapříčiněnému výměnou scenáristů bylo natáčení odloženo, přijala MacGrawová roli v akčním thrilleru Útěk (1972). Během tohoto natáčení se zamilovala do svého hereckého kolegy Steva McQueena a Evanse opustila. Ten roli Daisy nakonec svěřil Mie Farrowové. (CrypzzXD)

Reklama

Reklama