Obsahy(1)
Romantické povídky Jacka Londona o zlatokopech a drsných mravech mezi nimi panujících se dočkaly i českých adaptací. Vznikly celkem tři a byly uváděny pospolu. Vyznačují se chudičkou výpravou, inscenační neobratností a připomínají spíše dětské hry na divoký západ nežli vážně příběhy o konfliktech měnících lidskou mysl i mentalitu. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (17)
Na tenhle povídkový film si vzpomínám jenom matně. Jako puberťák jsem ho viděl v kině a potom jsem na něj už nikdy nenarazil. Tři hvězdy je snad i moc - v paměti mi utkvěla scéna, jak zlatokop (nevím kdo ho hrál) vyhrabává ze země obrovský valoun zlata. I naprostý ignorant musel na první pohled vidět, jak je ten křemen tou "zlatou barvou" špatně natřený.... ()
Zlatokopecká horečka z doby Jacka Londona po česku. Takhle nějak by se dal nazvat tento krátký snímek Zdeňka Sirového. Aljašku zde nahradily slovenské Tatry, což osobně považuji za povedený pokus. Divák i vlivem samotných skal má pocit, že se skutečně natáčelo na Aljašce. Přemíru slov nahrazuje dokonalá kamera a právě krásná slovenská příroda. Příběh je prostý. Zlatokopec kope, kope a nachází zlato. Podle mě ho najde až moc. Dokonce poslední kusy jsou tak velké jako půlky bochníků chleba. Tohle mi přišlo až moc přitažené za vlasy. I z knih Jacka Londona je poznat, že sem tam zlatokopové něco našli. Proto pochybuji, že by na jednom kousku našli tolik zlata. Druhý, a zároveň se zlatokopem jediný chlap, ve filmu jej sleduje. Poté přichází boj o zlato, potažmo boj o život mezi sebou. Co mi v souboji obou představitelů vadilo, bylo to, že postřelený statečně a až moc zdárně bojoval i s prostřelenou rukou.... I přesto tyto dvě očividně bijící vady považuji tento československý pokus o western za vkusně natočený. Je krátký, přímý, plynule ubíhá a dívat se na něj dá i přes minimální rozpočet. [197. hodnocení, 14. komentář, 69%] ()
Hodnotím všechny tři povídky dohromady. Sice nevím, jakou výpravu by si představoval autor "oficiálního textu distributora" Václav Březina (jde o jeho "odbornou" kritiku z jeho knihy Lexikon českého filmu), mně ale přišla vzhledem k příběhům dostatečná, hodnotím tedy včetně Claimu na Hluchém potoku a Posledního výstřelu Davida Sandela. Zvláště poslední povídka je velmi dobrým psychologickým příběhem o lidské mysli a mentalitě. Prostřední je zase krásnou satirou na téma Je lepší vrabec v hrsti nebo holub na střeše? ()
Podobně jako oba zbývající pokusy o londonovský western z triptychu Zdeňka Syrového: Kaňon samé zlato, nejzdařilejší dílko z trojice, sice zaujme svou až klaustrofóbní atmosférou, sycenou zajímavě využitým mlčením, ale selhává toporným herectvím, školácky se pokoušejícím o psychologický výraz a umocněným průhledným dabingem. ()
Tri povidky o zlatokopech.Mne se tento cyklus velice libil a v zadnem pripade jsem se nenudil.Hudba pana Fisera je uzasna. Oficialni distributor ma asi jiny vkus nez ja.Kazdopadne skvely vyber hercu.Doporucuji druhy pribeh Claim na Hluchem potoku kde vytvorili skvelou dvojici partaku panove L Kostelka s R .Hrusinskym.Mimochodem je mozno videt oba tyto mistry padlovat na rece i pri jizde na koni. ()
Zajímavosti (3)
- Film byl promítán samostatně, v rámci pásem i jako součást povídkového filmu s dalšími dvěma středometrážními filmy Claim na hluchém potoku (1971) a Poslední výstřel Davida Sandela (1971). (lausik)
- Ivana Palúcha v postsynchronech nadaboval Jiří Krampol a Milana Sandhause Martin Růžek. (sator)
- Film bol natáčaný v okolí obce Terchová na Slovensku. (dyfur)
Reklama